Saturday, Jul 16, 2022

صفحه نخست » جنتی رفتنی نیست

16.jpgبا حکم آیت‌الله خامنه‌ای، احمد جنتی در شورای نگهبان ابقا شد

بی بی سی فارسی - بعد از گمانه‌زنی‌ها درباره بازنشستگی احمد جنتی از شورای نگهبان، آیت‌الله علی خامنه‌ای در حکمی او را برای یک دوره شش ساله دیگر به عنوان فقیه این شورا منصوب کرد تا او به عنوان مسن‌ترین سیاستمدار و قدیمی‌ترین عضو شورای نگهبان در این نهاد به کارش ادامه دهد. احمد جنتی در اول اسفندماه سال ۱۳۵۸ از سوی آیت‌الله خمینی به عنوان یکی از شش عضو فقهای شورای نگهبان منصوب شد و هفت دوره متوالی در این شورا حضور داشته است. شورای نگهبان قدرت دارد تا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را تعیین کند و در بین اعضای این شورا، آقای جنتی شناخته‌ شده‌ترین عضو این مجموعه است که به مدت سه دهه دبیر این شوراست.

آقای جنتی پس از محمد محمدی گیلانی، از ۲۶ تیرماه ۷۱ دبیر شورای نگهبان است. انتقادها به عملکرد شورای نگهبان در ایام انتخابات مجلس و ریاست جمهوری طی سال‌های اخیرافزایش یافته و نوک پیکان انتقادها بیشتر متوجه احمد جنتی است. سال گذشته همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در ایران، بیش از ۱۲۰ فعال سیاسی و مدنی در نامه‌ای سرگشاده‌ به آیت‌الله علی خامنه‌ای، از او خواستند که فقهای این شورا را عزل کند.

امضا کنندگان نامه با اشاره به افشاگری حیدر مصلحی درباره روند رد صلاحیت اکبر هاشمی‌رفسنجانی در سال ۹۲، نوشته بودند شورای نگهبان "قانون‌گریز و مردم‌ستیز" است.

وزیر اطلاعات دوران محمود احمدی‌نژاد تائید کرده بود که با گزارش او، آقای هاشمی‌رفسنجانی رد صلاحیت شده بود.

روزهای گذشته، در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها صحبت از تغییر یا عدم تمایل آقای جنتی به ادامه کار در شورای نگهبان مطرح بود و اخبار تائید نشده، حکایت از این داشت که آقای جنتی از از این شورا می‌رود و علیرضا اعرافی، فقیه عضو شورای نگهبان جایگزین او می‌شود.

حرف‌های روز سه شنبه گذشته هادی طحان نظیف، سخنگوی این شورا، گمانه‌زنی‌ها درباره خداحافظی آقای جنتی از شورا را تقویت کرد. او به رسانه‌ها گفته بود «انتخاب فقهای شورای نگهبان با رهبری است. در این خصوص، رسانه ها از گمانه زنی ها پرهیز کنند و این موضوع به زودی اعلام‌ می‌شود».

«جنتی با هوش سیاسی»

عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان امروز در گفت‌وگو با روزنامه همشهری در پاسخ به انتقادها از کهولت سن آقای جنتی گفته «همه فقها و کارشناسانی که با ایشان در ارتباط هستند به هوش بالای سیاسی و پیگیری‌هایی که در امور سیاسی دارد، اذعان می‌کنند».

احمد جنتی که ۹۶ سال دارد، علاوه بر عضویت در شورای نگهبان، رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز است. یکی از وظایف مجلس خبرگان انتخاب رهبر بعدی جمهوری اسلامی ایران است.

شورای نگهبان ایران شش فقیه و شش حقوقدان دارد. این حقوقدانان از سوی رییس قوه قضائیه به مجلس معرفی می‌شوند و نمایندگان مجلس آنها را انتخاب می‌کنند. فقهای شورای نگهبان را رهبر ایران انتخاب می‌کند.

امروز آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی که صادر کرده، دو فقیه دیگر شورای نگهبان، محمدرضا مدرسی‌یزدی و مهدی شب‌زنده‌دار را نیز در شورای نگهبان ابقا کرد.





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy