Sunday, Jul 17, 2022

صفحه نخست » مقایسه استقبال فرودگاهی بایدن و ترامپ در عربستان سعودی

biden_071722.jpgایندیپندنت فارسی - در سال ۲۰۱۷، زمانی که ترامپ در نخستین سفر خارجی خود به عربستان سعودی سفر کرد، ملک سلمان، پادشاه سعودی در فرودگاه به استقبال او رفت

همزمان با شروع نخستین سفر جو بایدن در مقام رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان سعودی، برخی از رسانه‌های آمریکایی، مراسم استقبال از بایدن در فرودگاه جده را در مقایسه با استقبال از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین، ضعیف توصیف کردند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی که شامگاه جمعه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۱، تنها دقایقی بعد از ورود بایدن به فرودگاه جده منتشر کرد، نوشت نه تنها ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی یا شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، در فرودگاه جده حضور نداشتند، بلکه حتی شمار افسرانی که با لباس‌های رسمی در کنار فرش یاسی‌رنگ فرودگاه ایستاده بودند، در مقایسه با مراسم رسمی استقبال از ترامپ یا حتی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، کمتر بود.

10.jpgدر سال ۲۰۱۷، زمانی که ترامپ در نخستین سفر خارجی خود به عربستان سعودی سفر کرد، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در فرودگاه به استقبال او رفت.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

روز جمعه هنگامی که بایدن وارد فرودگاه جده شد، ریما بنت بندر آل سعود، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن و شاهزاده خالد الفیصل، امیر مکه، در فرودگاه جده، برای استقبال از رئيس‌جمهوری آمریکا حاضر بودند.

11.jpg

به‌نوشته نیویورک‌تایمز، رئيس‌جمهوری آمریکا هنگامی که از هواپیما بیرون آمد «جدی» به‌نظر می‌رسید و کمتر از دو دقیقه بعد از پیاده شدن از هواپیما، سوار خودروی لیموزین شد و فرودگاه جده را ترک کرد.

به‌نوشته نیویوک‌تایمز، در مراسم استقبال فرودگاهی عکاس‌های رسمی هم حضور نداشتند.

13.jpg***

دست ندادن شاهزاده محمد بن سلمان و جو بایدن در کاخ السلام جده نیز مورد توجه کاربران در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

پیشتر دستیاران رئیس‌جمهوری آمریکا، یک روز قبل از سفر او به اسرائيل خواسته بودند، برای رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی، مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا، از دست‌دادن خودداری شود.

هرچند دقایقی بعد از ورود بایدن به تل‌آویو، او با دو تن از نخست‌وزیران پیشین اسرائیل که برای استقبال رسمی در فرودگاه حاضر بودند دست داد.

رسانه‌های چین: بایدن به دنبال «نسخه خاورمیانه‌ای ناتو» و در حال «گدایی نفت از عربستان» است

بی بی سی - رسانه‌های چین واکنش‌های زیادی به سفر جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا به خاورمیانه نشان داده و او را به تلاش برای تشکیل «نسخه خاورمیانه‌ای ناتو» برای مهار چین، ایران و روسیه متهم کردند.

برخی رسانه‌ها در چین، رئیس‌جمهور آمریکا را به دلیل «گدایی نفت» در سفر به عربستان سعودی در بحبوحه بحران جهانی انرژی مورد تمسخر قرار دادند.

این رسانه‌های دولتی به نقل از تحلیلگران خاورمیانه‌ای، چشم‌انداز پیشرفت‌های قابل توجه در مسائل منطقه‌ای را با وجود سفر بایدن کم اهمیت جلوه دادند.

جو بایدن در ۱۳ ژوئیه وارد بیت‌المقدس شد و در ۱۵ ژوئیه با محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین در کرانه غربی اشغالی دیدار کرد. او سپس برای گفتگو با مقامات سعودی و شرکت در نشستی با متحدان آمریکا در خلیج فارس به عربستان سعودی سفر می‌کند.

تلویزیون مرکزی چین (سی‌سی‌تی‌وی) در تفسیری در ویبو، اظهارات بایدن در واشنگتن پست در ۹ ژوئیه را نقل کرد که تأکید کرده بود این سفر برای امنیت ایالات متحده و «رقابت با چین» «بسیار مهم» است. سی‌سی‌تی‌وی از واشنگتن به دلیل ترویج «موضع ضد چین» برای منطقی جلوه‌دادن «نزاکت سیاسی» آن انتقاد کرد.

لی شائوسیان، مدیر مؤسسه مطالعات عربی چین در دانشگاه نینگ‌شیا، بایدن را به سخره گرفت که در بحبوحه رقابت قدرت‌های بزرگ که توسط ایالات متحده آغاز شده بود، «هر جا که می‌رود چین را فراموش نمی‌کند».

لی افزود بایدن در تلاش برای به دست آوردن خاورمیانه برای محافظت در برابر نفوذ «طرح کمربند و جاده» چین و ترویج «استراتژی هند-اقیانوس آرام» آمریکا بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy