Wednesday, Jul 27, 2022

صفحه نخست » خامنه‌ای از سیاست جدید برای برخورد با مخالفان حجاب اجباری رونمایی کرد

kham_072722.jpgصدای آمریکا - در پی شدت گرفتن اعتراض‌های عمومی به حجاب اجباری، رهبر جمهوری اسلامی که پیش از این خواستار تأثیرگذاری «کارگروه‌های فرهنگی» در قالب نیروهای «آتش به اختیار» شده بود، این بار اعلام کرد که «درباره حجاب باید متین و منطقی و به دور از احساسات بی‌مورد عمل کرد.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای که روز چهارشنبه پنجم مرداد در جمع ائمه جمعه سراسر کشور سخن می‌گفت، امام جمعه‌‌ها را «سخنگوی انقلاب اسلامی» دانست و یکی از وظیفه‌های اصلی آنها را «بازتولید مبانی انقلابی» با «زبان روز» برشمرد و گفت: ««مردم را با رفتار، امر به تقوا کنید.»

او با اشاره به «مسائلی که در روزهای اخیر درباره موضوع زن و حجاب مطرح است»، اعتراض‌های گسترده به حجاب اجباری را «تلاش‌های ناکام در حال تکرار» دانست که «از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره مطرح بوده است.»

رهبر جمهوری اسلامی با تأکید بر سخنان چند سال قبل خود که در موضوع زن در مقابل غرب «دفاع ندارم، حمله دارم»، مدعی شد که در غرب «زن را تبدیل به کالا کرده‌اند» و «اگر می‌توانستند آب را به روی ملت ایران می‌بستند»، «حالا غربی‌ها واقعا دلسوز زن ایرانی هستند؟»

او «غربی‌ها» را به «شبهه‌افکنی و فضاسازی» به بهانه حجاب متهم کرد و گفت که آنها «می‌گویند تا زمانی که زن از قیود اخلاقی و شرعی رها نشود، نمی‌تواند پیشرفت کند»، اما «زن ایرانی در بیش از چهل سال گذشته توانسته است با حجاب اسلامی و چادر» به «موفقیت‌ها و سربلندی‌های بزرگ دست یابد.

رهبر جمهوری اسلامی با بیان این که «ممکن است در منطقه‌ای ناهنجاری وجود داشته باشد»، از امام جمعه‌ها خواست «با در نظر گرفتن همه ملاحظات» و «با کیفیت مناسب» آن را مطرح کند و گفت آن چه را که او «منطق استعماری غربی» می‌نامد، با «دلایل روشن» افشا و تبیین شود.

این درحالی است که در روزهای گذشته یک نقل قول مربوط به سال ۹۷ از آیت‌الله خامنه‌ای که گفته «ما از حجاب مطلقاً یک قدم هم عقب‌نشینی نداریم»، در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.

هم‌زمان با روز ۲۱ تیر که از سوی جمهوری اسلامی «روز حجاب و عفاف» نامیده شده، کارزار گسترده «حجاب بی حجاب» برگزار شد و طی آن برخی زنان روسری و مانتو خود را در خیابان‌های ایران از تن درآوردند که بازتابی گسترده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت.

هرچند شماری از زنان معترض به حجاب اجباری طی روزهای گذشته بازداشت شده‌اند، اما مقاومت در مقابل سخت‌گیری‌های حکومتی که در ماه‌های گذشته شدت گرفته، همچنان ادامه دارد.

تغییر لحن رهبر جمهوری اسلامی درباره روش‌های مقابله با حجاب اجباری، پس از آن صورت می‌گیرد که او در سخنرانی ۱۴ خرداد خود نیز به‌طور غیر مستقیم نسبت به گسترش محبوبیت عمومی شاهزاده رضا پهلوی در میان ایرانیان هشدار داده و گفته بود که بازگشت سلطنت به ایران غیرممکن نیست.

روز سه‌شنبه نیز، احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان نسبت به بازگشت به دوران پهلوی هشدار داده و گفته است «مرتجعان» به دنبال ترویج «ارزش‌های دوران طاغوت از جمله بی‌حجابی» هستند. هم‌زمان با او وزیر اطلاعات «ترویج بی‌حجابی» را از «برنامه‌های دشمن» دانسته است.

رعایت نشدن حقوق زنان در ایران از سوی جمهوری اسلامی، همواره مورد انتقاد مقامات سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری بین‌المللی بوده است، اما با وجود این، فشار بر زنان و نقض حقوق نیمی از جمعیت ایران، همچنان با شدت ادامه دارد و در تازه‌ترین اقدامات مقامات، علاوه بر اعلام ممنوعیت ورود زنان به برخی فضاهای عمومی مثل فرودگاه‌ها و بانک‌ها، اجبار حجاب حتی به سنگ مزار زنان نیز رسیده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy