Friday, Jul 29, 2022

صفحه نخست » غول‌های نفتی آمریکا و اروپا با کمک جنگ اوکراین در سه ماهه دوم ۲۰۲۲ پول پارو کردند

oil_072922.jpgرادیو بین المللی فرانسه - با افزایش قیمت نفت خام به بیش از ۱۰۰ دلار در پی حمله روسیه به اوکراین و بالا رفتن درآمد پالایشگاه‌ها، شرکت‌های نفتی اکسان‌موبیل و شورون آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی سود کلان و بی‌پیشینه‌ای به جیب زدند. این در حالی است که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا سیاست مهار قیمت انرژی و به تبع آن قیمت کالاهای دیگر را در پیش گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در این بازه زمانی اکسان‌موبیل، ۱۷.۹ میلیارد و شورون ۱۱.۶ میلیارد دلار درآمد کسب کردند. اکسان‌موبیل دومین و شورون هفتمین غول نفتی جهان هستند.

با این همه تنها شرکت‌های آمریکایی نیستند که از این موقعیت استفاده می‌کنند. در اروپا نیز شرکت چندملیتی شل که بزرگترین شرکت نفتی جهان است، در سه ماهه دوم سال ۱۸ میلیارد، شرکت توتال انرژی فرانسه ۵.۷ میلیارد و انی ایتالیا ۳.۸ میلیارد دلار سود خالص به دست آوردند.

هر بشکه طلای سیاه در نیویورک در این بازه زمانی بین ۹۵ تا ۱۲۰ دلار معامله شد. این افزایش قیمت که یکی از دلایل اصلی آن افزایش تقاضا از سوی صنایع و مصرف‌کنندگان در بهار امسال با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه بود، به سطحی رسید که از سال ۲۰۰۸ تا این زمان مشاهده نشده بود.

همین افزایش تا حد زیادی به بالا رفتن بی‌پیشینه تورم اقتصادی در ایالات متحده و اروپا در چندین دهه اخیر منجر شد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

دولت ایالات متحده مرتباً از شرکت‌های نفتی انتقاد می‌کند که بدون زحمت و تلاش برای حل این مشکل، تنها به فکر منفعت خود هستند.

هر دو شرکت اکسان‌موبیل و شورون که تا پیش از این با شیوع کرونا متحمل زیان فراوانی شده بودند، اکنون ادعا می‌کنند که در تلاش برای مهار قیمت‌ها هستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy