Thursday, Aug 11, 2022

صفحه نخست » مسعود اسداللهی، کارگردان فیلم همسفر، درگذشت

assado_081022.jpgرادیو فردا - مسعود اسداللهی، نویسنده، کارگردان و بازیگر سینمای ایران روز چهارشنبه در لس آنجلس آمریکا درگذشت.

نام مسعود اسداللهی بیش از هرچیز با کارگردانی فیلم «همسفر» و «علی کنکوری» به یاد آورده می‌شود اما او چند فیلم و سریال مهم پیش از انقلاب ایران از جمله سریال «طلاق» را ساخته بود.

کارگردان فیلم پرفروش «همسفر» با بازی بهروز وثوقی و گوگوش، پس از انقلاب فیلمی به نام «قرنطینه» ساخت که ابتدا توقیف و بعد با تغییرات فراوان به مدت کوتاهی اکران شد. اکران این فیلم با مخالفت‌هایی از جمله انتشار مطلب تندی در روزنامه جمهوری اسلامی روبه‌رو شد و نمایش فیلم بی سر و صدا پایان یافت و اجازه کار دیگری به آقای اسداللهی داده نشد.

movieHamsafar.jpgاو پس از این که مجبور به خروج از ایران شد. مسعود اسداللهی ایران را از طریق مرز پاکستان ترک کرد و فعالیت‌های هنری‌اش را در خارج از ایران پی گرفت.

lمسعود اسداللهی در خارج از ایران در نمایش «اتللو در سرزمین عجایب» به نویسندگی غلامحسین ساعدی بازی کرد.

او همچنین نقش کوتاهی هم در فیلم «رمب ۳» بازی کرد و این سال‌ها در تلویزیون‌های فارسی زبان خارج از کشور برنامه‌هایی با محور مسائل فرهنگی دارد.

fb.jpgمسعود اسداللهی متولد ۱۳۲۳ محله امیریه تهران بود. او ساکن لس آنجلس بود و به دنبال بیماری در بیمارستان بستری شده بود.

در بحبوحه پیش از انقلاب مسعود اسداللهی برای ساخت یک مجموعه تلویزیونی دیگر درباره فعالیت‌های دانشجویی کنفدراسیون به خارج از کشور رفت تا آن را با بازی آهو خردمند و خسرو شکیبایی و دستیاری رخشان بنی‌اعتماد در لندن بسازد. اما در همان زمان انقلاب شد و او بعد از حدود پنج ماه به ایران بازگشت.

«وقتی به اوین احضار شدم»

بی بی سی - او در گفت‌وگویی با برنامه امروزنما تعریف کرده که بعد از بازگشت به ایران در جمع پاسداران و محافظان و فضایی که عوض شده بود، وارد ساختمان تلویزیون شد. مسعود اسداللهی می‌گفت که ساخته‌اش را «سه آخوند» در ساختمان تلویزیون نظارت کردند و گفتند باید اصلاح شود:

«فیلم در پاریس و لندن و فرودگاه و مترو فیلمبرداری شده بود. گفتند تکلیف این بی‌حجاب‌ها چه می‌شود؟ گفتم من که نمی‌توانم چادر سر مردم کنم.»

در بخشی از فیلم هم که یک دختر و پسر دانشجو بودند یکی از روحانیون گفته بوده باید بین آن‌ها صیغه‌ای خوانده شود. مسعود اسداللهی با لبخند توضیح می‌داد که «تئاتر نبود که بگوییم فردا صیغه بخوانند، فیلم بود و باید می‌رفتیم یکی را از یک مملکت و آن یکی را از جای دیگر پیدا می‌کردیم و ... اصلا امکان نداشت.»

او می‌گوید بعد از این جریان نام خود را در روزنامه‌ها دیده که باید به زندان اوین مراجعه کند. دیدم پیانیست معروف آنجا نوشته و هنرمندان دیگر مثل اتاق امتحان پشت میز نشسته‌اند و دارند «توبه‌نامه» می‌نویسند: «گفتم من نه توبه‌نامه امضا می‌کنم نه چیز دیگر.»

«بازرس شوخ و شنگ بود و می‌گفت فردا فروزان قراره بیاد!

آقای اسداللهی توضیح داده که در فیلمش دو بازیگر کرد بودند: «من نمی‌دانستم با کردها دشمن هستند و دنبال این چیزها نبودم. فیلم که ساخته شد ارشاد گفت 'یک نگاهی بکنیم'.... فردا رفتم نامه را بگیرم دیدند نوشته‌اند 'نفاق بین روحانیت'. چون عکس طالقانی در اتاق کردها داشتیم ولی عکس خمینی بزرگ در فرودگاه بود. گفتند 'عکس یکی در جاهای دولتی و آن یکی' .... گفتند 'زخم‌هایی که می‌رفت التیام پیدا کند، شما بزرگ کردید'.»

در روزنامه جمهوری اسلامی نوشتند، مسعود اسداللهی مائوئیست است. او می‌گوید به واسطه عسگراولادی، رییس اتاق بازرگانی مجوز سفر گرفت و از ایران رفت.

ابتدا به فرانسه رفت و اولین نمایش خود به نام آینه‌‌ها را در لندن به روی صحنه برد. سپس در نمایش اتللو در سرزمین عجایب به کارگردانی غلامحسین ساعدی بازی کرد و بعدها به آمریکا رفت.

او چند سال پیش در مصاحبه‌ای با برنامه اینترنتی ذره‌بین از نسل اول مهاجران ایرانی انتقاد کرده و گفته بود این گروه در آمریکا نه از آموزه‌های جدید این کشور بهره بردند نه توانستند چیزهایی را که از ایران داشتند حفظ‌ کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy