Friday, Aug 12, 2022

صفحه نخست » فرمانده نظامی گروه کُرد پژاک با همکاری اطلاعاتی ایران و ترکیه ترور شد

kurd_081222.jpgسرویس اطلاعاتی ترکیه طی عملیات در القامشلی سوریه، یکی از سران گروه پ.ک.ک که اصالتا ایرانی بود را به هلاکت رساند

***

رادیو فردا - ناظر حقوق بشر سوریه مستقر در لندن روز پنج‌شنبه، ۲۰ مرداد، خبر داد که یکی از فرماندهان گروه کُرد پژاک هفته گذشته «با همکاری سازمان‌های اطلاعات ایران و ترکیه» در سوریه کشته شده است.

یک روز بعد، سازمان اطلاعات ترکیه در روز جمعه ضمن تایید خبر مرگ این فرمانده کرد اعلام کرد که یوسف محمود ربانی روز شنبه، ۱۵ مرداد، در یک «عملیات ویژه» در قامِشلی سوریه کشته شده است.

222333.jpgبه گزارش سازمان اطلاعات ترکیه، حمله به آقای ربانی «پس از دریافت گزارشی مبنی بر حضور او» در سوریه صورت گرفته است.

این سازمان درباره منابع اطلاعات مربوط به حضور آقای ربانی در سوریه جزئیاتی ارائه نداده است.

آقای ربانی که بنا بر اعلام سازمان اطلاعات ترکیه با نام «رزان جاوید» فعالیت می‌کرد یکی از فرماندهان ایرانی‌تبار گروه کُرد پژاک بود که از سال ۲۰۱۰ در «کمیته هماهنگی» این گروه به‌ عنوان بالاترین دستگاه اجرایی پژاک در شاخه ایران فعال بوده است.

پژاک (حزب حیات آزاد کردستان) یکی از گروه‌های کُرد مسلح مخالف جمهوری اسلامی ایران است که از سوی حکومت ایران و دولت ترکیه در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفته است.

بنا بر اعلام ناظر حقوق بشر سوریه در عملیات کشتن آقای ربانی خودروی او مورد هدف یک پهپاد متعلق به ارتش ترکیه قرار گرفته و در جریان آن دست‌کم چهار نفر کشته و دو نفر مجروح شدند.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری فرات، صالح مسلم، رئیس مشترک حزب اتحاد دمکراتیک، روز پنج‌شنبه، ۲۰ مرداد در واکنش به کشته شدن آقای ربانی از دخالت ایران در حمله به این فرمانده پژاک خبر داده و از آن با عنوان «توطئه بزرگ» نام برد.

آقای مسلم در ادامه با اشاره به دیدار اخیر روسای جمهور ترکیه، روسیه و ایران گفته بود: «حملات پهپادی ترکیه بی‌شک بدون اطلاع تهران و مسکو نیست» و «تهران و سوچی به نتایجی برای گسترش حملات خود دست یافته‌اند».

طی دو ماه گذشته، رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهور ترکیه، چندین بار تهدید کرده بود که این کشور عملیات نظامی جدیدی را علیه دو منطقه در شمال سوریه انجام خواهد داد و شبه‌نظامیان کُرد این مناطق را که او آنان را «تروریست» توصیف می‌کند مورد هدف قرار خواهد داد.

در میانه این تهدیدها وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز ۱۱ تیر به دمشق سفر کرد. مشخص نشد که آیا او حامل پیامی از ترکیه به سوریه است یا تلاش می‌کند نقش میانجی را در این میان بازی کند، اما او گفت که «تحولاتی در منطقه در حال وقوع است» و ایران باید تلاش کند «مانع وقوع بحران جدید در منطقه» شود.

آمریکا بارها نسبت به حمله ترکیه علیه شبه‌نظامیان کُرد شمال سوریه هشدار داده و این حمله‌ها را موجب بی‌ثبات شدن منطقه و به خطر افتادن مبارزه با گروه‌های تروریستی دانسته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy