Friday, Aug 12, 2022

صفحه نخست » مظنون حمله به سلمان رشدی طرفدار جمهوری اسلامی‌ و سپاه بوده، سخنگوی سلمان رشدی: خبرها خوب نیست

rushdi_081222.jpgرادیو فردا - سلمان رشدی، نویسنده کتاب «آیات شیطانی» کمی قبل از ساعت ۱۱ بامداد روز جمعه ۲۱ مرداد پیش از آغاز سخنرانی خود در شهری در غرب ایالت نیویورک با چاقو از ناحیه شکم و گردن مورد حمله قرار گرفت.

سخنگوی سلمان رشدی شامگاه جمعه گفته است٬ هنوز وضعیت این نویسنده پس از جراحی معلوم نیست و ممکن است او یک چشم خود را از دست بدهد.

پلیس ایالت نیویورک در یک نشست خبری بعد از ظهر روز جمعه اعلام کرد، عامل حمله به سلمان رشدی فردی به نام هادی مطر، ۲۴ ساله، اهل فیرویو، در ایالت نیوجرسی است.

به گفته یوجین استانیشفسکی، از مقامت پلیس ایالت نیویورک، هادی مطر متهم است که با چاقو به شکم و گردن سلمان رشدی ضربه زده است.

lics.jpgاین مقام پلیس نیویورک گفت که هادی مطر با مجوز و بلیت وارد محوطه سخنرانی سلمان رشدی در موسسه‌ای در شاوتاکوا شده است . یک کوله پشتی متعلق به فرد مظنون در این محل کشف شد.

این حمله در شهر کوچکی به نام شاوتاکوا در ۱۱۰ کیلومتری جنوب شهر بوفالو روی داده است. این شهر کوچک در کنار دریاچه‌ای به همین نام قرار دارد.

این مقام پلیس نیویورک تصریح کرده است، شواهد نشان می‌دهد که هادی مطر همدستی نداشته است.

یک مقام پلیس هم به شبکه ان‌بی‌سی نیوز گفته است، بررسی فعالیت های هادی مطر در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که او از گروه های افراطی شیعه و جمهوری اسلامی حمایت می‌کرده‌است.

cdcd.jpgدر همین زمینه، روزنامه نیویورک پست به نقل از منابع مطلع نوشت که مظنون این حمله از طرفداران حکومت جمهوری اسلامی‌ و سپاه پاسداران است.

122345.jpgبا این حال، هنوز مقامات پلیس در خصوص هویت هادی مطر و تبار او اطلاعات بیشتری ارائه نکرده‌اند.

گفته می‌شود که هادی مطر متولد کالیفرنیا است. ولی او به تازگی به نیوجرسی رفته است.

منابع پلیس نیویورک همچنین گفته‌اند٬ هادی مطر یک گواهینامه جعلی همراه داشته است.

هادی مطر گواهنیامه‌ای جعلی با نام «حسن مغینه» داشته است.

فرماندار نیویورک نیز پیشتر اعلام کرده بود که سلمان رشدی پس از انتقال به بیمارستان «بلافاصله تحت جراحی قرار گرفته است».

«خبر خوب نیست»

اندور وایلی، سخنگوی سلمان رشدی، عصر جمعه و پس از جراحی این نویسنده گفته است، خبرها «خوب نیست.»

اندور وایلی اضافه کرده است: «سلمان احتمالاً یک چشم خود را از دست خواهد داد. عصب بازویش قطع شده و کبدش ضربه خورده و آسیب دیده است.»

به گزارش رویترز، سلمان رشدی پس از جراحی قادر به صحبت کردن نیست و طریق دستگاه تنفس مصنوعی نفس می‌کشد.

سلمان رشدی٬ نويسنده هندی تبار بريتانيايی، در سال ۱۹۸۸ کتاب «آيات شيطانی» را منتشر کرد که خشم مسلمانان را درپی داشت. به دنبال اين اعتراضات روح الله خمينی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، نيز در ۲۵ بهمن ۱۳۶۷ (۱۴ فوريه ۱۹۸۹) طی فتوايی حکم قتل سلمان رشدی را صادر کرد.

سلمان رشدی از سال ۱۹۸۹ پس از صدور فتوای حکم قتلش توسط آيت الله خمينی به صورت مخفيانه زندگی می کند.

بنياد پانزده خرداد، از نهادهای وابسته به رهبر جمهوری اسلامی سه ميليون و سيصدهزار دلار برای قتل سلمان رشدی جایزه تعیین کرده بود.

***

بیشتر بخوانید:

ایران وایر - سلمان رشدی نویسنده بریتانیایی که پس از نوشتن کتاب آیات شیطانی توسط آیت‌الله خمینی مرتد اعلام شده بود، در نیویورک آمریکا مورد حمله قرار گرفت.

سایت بی بی سی جهانی با اعلام این خبر فوری نوشته است که سلمان رشدی برنده سابق جایزه بوکر در هنگام سخنرانی در یکی از رویدادهای موسسه Chautauqua هدف حمله قرار گرفته است.

شاهدان می گویند که مردی را دیده‌اند که روی صحنه دویده و سلمان رشدی را با مشت یا چاقو زده است.

ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شده است نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان بلافاصله پس از این حادثه به روی صحنه می‌روند.

این ویدیو به وسیله افرادی که در صحنه حاضر بودند گرفته شده است.

خبرنگار اسوشیتدپرس که در صحنه حاضر بوده گفته که مهاجم به محض معرفی سلمان رشدی به او حمله کرده و با مشت و چاقو به او ضربات متعددی وارد کرده است.

وضعیت سلامتی سلمان رشدی تا این لحظه نامشخص است.

s0.jpg

rushdi.jpgصدها نفری که در این گردهمایی حاضر بودن به سرعت توسط پلیس از محل تخلیه شده‌اند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که از بازداشت فرد حمله کننده به سلمان رشدی حکایت دارند. تا این لحظه گزارشی درباره هویت این فرد منتشر نشده است.

سلمان رشدی، متولد ۱۹ ژوئن ۱۹۴۷، نویسنده هندی‌تبار بریتانیایی و ساکن آمریکا است پیش از انتشار آیات شیطانی چهره‌ای شناخته‌شده در ادبیات جهان بود.

آیات شیطانی چهارمین رمان سلمان رشدی است که در سال ۱۹۸۸ منتشر شد.

در ۲۵ بهمن ۱۳۶۷، روح‌الله خمينی رهبر وقت جمهوری اسلامی خطاب به مسلمانان جهان فتوای قتل سلمان رشدی را صادر کرد و نوشت: «به اطلاع مسلمانان غيور سراسر جهان می‌رسانم، مؤلف كتاب آيات شيطانی كه عليه اسلام و پيامبر و قرآن تنظيم و چاپ و منتشر شده است، همچنين ناشرين مطلع از محتوای آن محكوم به اعدام می‌باشند.»

بر اساس گزارش‌ها، جایزه‌ای ۳ میلیون دلاری برای قتل این نویسنده در نظر گرفته شده است.

این خبر به روز رسانی می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy