Wednesday, Aug 17, 2022

صفحه نخست » پوتین به خامنه‌ای اجازه پذیرش برجام را داده است، علی اکبر امیدمهر

Aliakbar_Omidmehr_2.jpgچند موضوع در ارتباط با هم نشان میدهد. پوتین این بار، به خامنه‌ای اجازه پذیرش برجام را داده است.
نشست‌های چند مرحله‌ای وین حاکی از این بود. که هر بار جمهوری اسلامی به تفاهم برجامی نزدیک میشد. از جانب طرف روسی، خللی در اراده نهائی خامنه‌ای ایجاد میگردید. با توجه به این که، برجام از سوی آمریکا لغو و جمهوری اسلامی در پاسخ به آن، از محدوده مقررات آژانس اتمی عبور و مبادرت به تولید اورانیوم غنی شده، در حد تولید بمب اتمی نموده بود. این بار اتحادیه اروپا، نقش میانجیگری بین طرفین آمریکائی-ایرانی برجام را، عهده دار بود. تصور غالب در خامنه‌ای این بود. که چون این بار، طرف‌اش آمریکاست. در نتیجه از اینکه، بین تهران و آمریکا، تفاهمی صورت پذیرد. باید بیمناک بود و گمان نمود. که خدشه‌ای در تصویر رفتار انقلابی رژیم، در بین مزدوران تروریست، که وی آنها را، نیروهای مقاومت در مقابل آمریکا و انقلابی جا زده و می‌زند. بوجود می‌آید و در نتیجه نفوذ خود در عراق سوریه لبنان یمن و... را از دست میدهد. بخاطر همین هم هست. که مذکرات مستقیم در برجام اول، به مذاکرات غیر مستقیم رژیم، با آمریکا در احیای برجام تبدیل شد.

از سوی دیگر در پی حمله پوتین به اوکراین و تحریم‌های ساختار شکن، علیه روسیه از سوی آمریکا و متحدین‌اش، اهرم دیگری در مخالفت با تفاهمات برجامی ایجاد شد. که آن هم تاثیر گذاری تفاهم برجام در قیمت نفت و در نتیجه کاهش درآمد روسیه از این بابت بود. که پوتین با این امر بشدت مخالفت نمود و این امر موجب گردید. که رژیم چندان علاقه‌ای به احیای برجام از خود نشان نداده، شروط خارج از برجامی، برای احیای آن گذاشته، دور زدن تحریم‌ها و ریاضت‌های اقتصادی را جایگزین برجام نماید. که این امر، با مصوبه باصطلاح انقلابی مجلس، برای حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی، با عنوان جراحی اقتصادی گره خورد. فاجعه اقتصادی که در پی اتخاذ این ریاضت از سوی رژیم، علیه ملت ایران، رخ داد. به اضافه در گل ماندن نیروهای روسی در اوکراین و مشکلات مشابهی که در روسیه ایجاد شد، زمینه را برای نزدیکی افکار پوتین و خامنه‌ای، در تفاهم برجامی، در راستای استفاده از دستاوردهای مالی و پولی آن، فراهم نمود.
وی (خامنه‌ای) در چنبره مکانیسم ماشه و قطعنامه دوم شورای حکام در شهریورماه پیش رو (قطعنامه اول شورای حکام در خرداد ماه رژیم را بخاطر تخلفات پادمانی محکوم نمود) و ارجاع پرونده به شورای امنیت و لغو قطعنامه ۲۲۳۱ و اعاده همه تحریم‌ها با احیای قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت، گیر افتاده و شهریور، تبدیل ماه سرنوشت رژیم جمهوری اسلامی گردید. طی دو سال به میانجیگری اروپا پاسخ ندادند و اکنون در آستانه ۷۷ مین اجلاس مجمع عمومی، که کشورهای عضو سازمان ملل، سعی می‌کنند. در آستانه این اجلاس، کار خلافی علیه جامعه جهانی و در نتیجه تجهیز افکار عمومی علیه خود انجام ندهند. اگر برجام را نپذیرند و به خواسته‌های آژانس پاسخ ندهند. تحت فشار شدید جامعه جهانی قرار گرفته، در چنین مواردی بعلت رعایت افکار عمومی جامعه جهانی، از روسیه و چین هم کاری ساخته نیست و اجرای اصل ۴۲ فصل هفتم منشور ملل متحد پیش رو. رژیم این را می‌داند. در نتیجه طوری قلمداد و رفتار می‌کند. که رژیم مسئولی است و قصد طغیان علیه جامعه جهانی را ندارد. بخصوص این که، مسئله ترور سلمان رشدی، موجبات نفرت شدید جامعه بین المللی، از جمهوری اسلامی را، که صادر کننده فتوای قتل این نویسنده نامدار بوده، فراهم ساخته است.
اکنون هر دو (پوتین و خامنه ای) پی برده‌اند. که برای بقای خود نیاز به پول دارند. جمهوری اسلامی باید پولی در بساط داشته باشد. که به کمک پوتین بشتابد و قراردادهای فراموش شده فیمابین را زنده نماید. باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رژیم، در سفر ماه اکتبر سال گذشته به مسکو، پیش نویس خرید تسلیحاتی را امضاء نمود. که شامل اس ۳۰۰، زیردریایی، تانک، خودروهای زرهی، بالگرد‌ها سیستم ضد تانک، موشک‌های هدایت شونده، جنگنده‌های سوخوی ۳۰-۳۵، سامانه موشکی اس ۴۰۰ و دفاع ساحلی و میگ ۳۵، در راستای همکاری نظامی و دفاعی مشترک فیمابین بود. که در حال حاضر پوتین چشم و کیسه خود را، برای پولهای حاصله از تفاهم برجامی رژیم دوخته است. اکنون با دورنمای احیای برجام در اقدام (اولی از سوی پوتین که اعلام نمود تسلیحات مهم و پیشرفته نظامی را در اختیار متحدین می‌گذارد) و (دومی عقب نشینی دولت رئیسی از اجرای مصوبه مجلس برای حذف ارز ترجیحی و تعطیل برنامه جراحی اقتصای) احیای پیمان ورشو را، فعلا با شرکت روسیه جمهوری اسلامی کره شمالی و... تداعی می‌کند. عقد اخوت بستن خامنه‌ای با دو رهبری که، هر دو علیه جامعه جهانی طغیان نموده‌اند. زمینه را برای حذف این عضو متمرد جامعه بین المللی نیز فراهم ساخته است. اگر آنها متحد رژیم در سرکوب ملت ایران هستند. در مقابل ملت ایران، متحد طبیعی تک تک اعضای جامعه جهانی است. که این سه رژیم طاغی را بر نمی‌تابند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy