Tuesday, Aug 23, 2022

صفحه نخست » سعید راد در گفت‌وگو با خبر ورزشی: منوچهر اسماعیلی عاشق پرسپولیس بود

01_esmaili.jpgخبرورزشی - سعید راد، هنرپیشه قدیمی سینمای کشورمان در گفت‌وگو با خبر ورزشی، درباره درگذشت منوچهر اسماعیلی صداپیشه با سابقه و کم نظیر کشورمان همچنین علاقه شدید این دوبلور تازه از دنیا رفته به تیم پرسپولیس اظهاراتی را مطرح کرد.

ضمن عرض تسلیت به علت فوت استاد منوچهر اسماعیلی چه صحبتی در رابطه با آن مرحوم دارید؟

خدایش بیامرزد! منوچهر اسماعیلی در هفت فیلم سینمایی به جای من حرف زد. یکی از دوستان و رفقای صمیمی من بود. قطعاً آسمان دوبله ایران یکی از ستاره‌های پرفروغ و بی همتای خودش را از دست داد و از این بابت خیلی ناراحتم و به جامعه هنر دوبله تسلیت عرض می‌کنم.

جایی گفته بودید «وقتی شنیدم قرار است منوچهر اسماعیلی به جای من حرف بزنند شب خوابم نمیبرد». درست است؟

بله! این افتخاری بود. او در دوبله واقعا بی نظیر بود. متاسفانه هنرمندان شاخص کشورمان یکی بعد از دیگری از دست می‌روند و ما هم قدر آنها را نمیدانیم. منوچهر اسماعیلی در حرفه ای خودش جزو شاخص ترین افراد بود. منوچهر اسماعیلی به جای دهها شخصیت برتر سینمای جهان و کشورمان حرف زد. امیدوارم روحش قرین رحمت الهی باشد.

بیشتر درباره ایشان صحبت می‌کنید؟

او متعلق به دوران کلاسیک سینمای جهان و البته ایران بود.دورانی که در آن دوره زمان صدای سر صحنه در ایران وجود نداشت و فیلم‌ها بدون صدا ضبط می‌شدند. تنها جایی که امکان ضبط فیلم با صدای سر صحنه را داشت، کانون بود. جایی که عباس کیارستمی‌فیلم گزارش را تهیه کرد. به غیر از آن همه فیلم‌ها بعداً صداگذاری می‌شد. در همان فیلم هم تک تک بازیگران باید به اتاق صداگذاری می‌رفتند و جای خودشان حرف می‌زدند.

Snap640904.jpg

شما خودتان تجربه این کار را داشتید؟

یک بار که البته یادم نیست برای چه فیلمی، قرار بود خودم کار دوبله انجام بدهم اما وقتی وارد اتاق دوبله شدم و سختی کار را دیدم متوجه شدم که حرفه بسیار سختی است. تا اینکه وقتی دوباره شروع به بازی کردم صدای دیجیتال و شرایط امروز کمک کرد تا در فیلم دوئل فیلم را با صدای خودم بازی کنم. از آن به بعد هم دیگر کسی جای من حرف نزده است.

خاطره ای از زنده یاد منوچهر اسماعیلی دارید؟

منوچهر اسماعیلی از دوستان خوب و نزدیک من بود. ما در شمال با هم همسایه بودیم و هر زمان آنجا می‌رفتیم صبح‌ها بیدار می‌شدیم و کنار هم ورزش میکردیم. یک مرد نجیب، بسیار مهربان و البته شوخ طبع و بذله گو. وقتی کنار منوچهر اسماعیلی حضور داشتید امکان نداشت بابت موضوعات ساده شما را نخنداند. یک فرد بسیار طناز و البته دوست داشتنی. امیدوارم خداوند به هردو دختر منوچهر اسماعیلی صبر بدهد. چرا که این خانواده عاشقانه کنار هم زندگی می‌کردند.

Snap640903.jpg

در بریده‌های جراید قدیمی از قول ایشان گفته شده بود که هرجا پرسپولیس باشد من هم هستم. آن مرحوم تا چه اندازه طرفدار تیم پرسپولیس بود؟

فقط این را بگویم که ما هر زمان برای تماشای بازی‌های پرسپولیس به شهرستان می‌رفتیم منوچهر هم با ما می‌آمد. او عاشق پرسپولیس بود. تمام بزرگان تیم پرسپولیس منوچهره اسماعیلی را می‌شناختند و او را دوست داشتند. به شدت ورزش دوست بود.

اهل فوتبال بازی کردن هم بودند؟

بله! خودمان تیم داشتیم. تیم فوتبال هنرمندان که در زمین منظریه فوتبال بازی می‌کردیم و منوچهر خدا بیامرز هم می‌آمد. روحش شاد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy