Monday, Aug 29, 2022

صفحه نخست » گفتگوی عطاءالله مهاجرانی با نشریه بریتانیایی سان در ارتباط با سوء قصد اخیر به جان سلمان رشدی

mohajerani2.jpgعطاءالله مهاجرانی: در موردنشریه بریتانیایی مطلقا مسئولیتی احساس نمی‌کنم

ایران اینترنشنال - عطاءالله مهاجرانی، وزیر ارشاد پیشین در جمهوری اسلامی، اعلام کرد که «مطلقا» در قبال حمله خشونت‌باری که اخیرا علیه سلمان رشدی صورت گرفته، مسئولیتی احساس نمی‌کند.

مهاجرانی روز یکشنبه ششم شهریور در نزدیکی خانه خود در لندن به خبرنگار نشریه بریتانیایی سان که به سراغ او رفته بود، درباره علت نگارش کتاب در حمایت از فتوای قتل سلمان رشدی توضیح کوتاهی داد و گفت که با وجود حمایت از فتوای خمینی علیه سلمان رشدی، خود را در مورد چاقو زدن به این نویسنده مقصر نمی‌داند.

او که در زمان صدور فتوای روح‌الله خمینی علیه رشدی، معاون پارلمانی میرحسین موسوی نخست‌وزیر ایران بود، در فاصله کوتاهی پی از صدور این فتوا، کتابی را با نام «توطئه آیات شیطانی» در حمایت از فتوای قتل رشدی نوشت.

این اصلاح‌طلب ۶۸ ساله در پاسخ به این پرسش سان که آیا مسئولیتی در قبال خشونت صورت گرفته علیه سلمان رشدی احساس می‌کند، گفت: «مطلقا خیر».

مهاجرانی ادامه داد: «کتابی در توضیح فتوا نوشتم. ۳۲ سال پیش بود. روزگار عجیبی در ایران بود. من بر تفسیر فتوا تمرکز کردم.»

این در حالی است که مهاجرانی در کتاب خود رمان «آیات شیطانی» را «کفرآمیز» خوانده و نوشته بود: «هر کس به پیامبر توهین کند مستحق کشته شدن است.»

سان به نقل از نایجل میلز، نماینده حزب محافظه‌کار در پارلمان بریتانیا نوشت: «این شرم‌آور است که او هیچ مسئولیتی را برعهده نمی‌گیرد.»

وزیر ارشاد پیشین جمهوری اسلامی پس از حمله اخیر به رشدی بار دیگر از نوشتن و انتشار کتاب خود دفاع کرد.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

سان به نقل از میلز ادامه داد که اکنون پرسش‌هایی درباره اجازه دادن به مهاجرانی برای باقی ماندن در بریتانیا وجود دارد.

پیشتر سازمان «عدالت برای ایران» با تسلیم یک شکایت، از پلیس ضد تروریسم بریتانیا خواست تا مهاجرانی را به دلیل «تشویق به تروریسم» و «توزیع محتوای تروریستی» تحت تعقیب کیفری قرار دهد.

انتشار گفت‌وگوی مهاجرانی با سان در حالی است که پیش از آن شبکه خبری بی‌بی‌سی جهانی در گزارشی مکتوب، بر نقش محمد خاتمی وزیر ارشاد وقت جمهوری اسلامی در صدور فتوای خمینی تاکید کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy