Wednesday, Aug 31, 2022

صفحه نخست » ایران در «نقطه کور» بایدن گیر کرده است

biden_083122.jpgصدای آمریکا - جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ، در مقاله‌ای برای واشنگتن‌پست می‌نویسد تهدیدهای جاری ایران علیه شهروندان و مقامات آمریکایی باید آخرین میخ در تابوت برجام باشد.

جان بولتون در ابتدای مقاله‌اش ضمن قدردانی از تلاش‌های اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری به خاطر شناسایی طرح‌های ترور ایران و نیز جو بایدن به دلیل حفاظت سرویس مخفی از او، از اصرار دولت بایدن به احیای برجام انتقاد می‌گیرد.

به گفته آقای بولتون، روایت اسناد اتهام رفتار جنایتکارانه شهرام پورصفی در اواخر آوریل و همزمان با شهادت آنتونی بلینکن در کنگره در ارتباط با تهدیدهای ایران علیه مقام‌های کنونی و سابق آمریکا پایان یافت.

مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ در ادامه مقاله‌اش به تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه مایک پمپئو، مارک اسپر، و عده‌ای دیگر از مقامات که به گفته وی اکنون زمان مناسبی برای بردن نام‌شان نیست، اشاره می‌کند.

جان بولتون تنها دلیل منطقی برای توضیح فاصله زمانی چهارماهه میان تایید علنی تهدیدهای ایران از سوی بلینکن و تشکیل پرونده جنایی در این باره را بیم جو بایدن از تاثیر منفی آن بر روند مذاکرات احیای برجام می‌داند.

او در ادامه به تهدیدها علیه مسیح علینژاد و نیز ستایش حمله به سلمان رشدی از سوی حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، و رسانه‌های ایران اشاره می‌کند و می‌افزاید: «ما با یک تهدید هماهنگ علیه آمریکا روبرو هستیم، نه تهدیدهایی مجزا علیه برخی افراد. ایران از بازدارندگی ایالات متحده ترسی ندارد.»

به گفته جان بولتون، تداوم تلاش کاخ سفید برای احیای برجام این پیام را به جهانیان می‌فرستد که آمریکا ضعیف است و زمان آن فرارسیده که دولت بایدن رویکرد کنونی خود در قبال جمهوری اسلامی را تغییر دهد.

از نظر این دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی، مجزا کردن برنامه هسته‌ای ایران از «فعالیت‌های تروریستی‌اش» یک مغلطه دیپلماتیک قدیمی با عنوان «تصویر آینه» است که طبق آن فرد به اشتباه تصور می‌کند طرف مقابلش مانند خود او به قضایا نگاه می‌کند.

جان بولتون می‌گوید بدخواهی سران جمهوری اسلامی همه‌جانبه است و تسلیحات هسته‌ای، ترورها، و تروریسم را شامل می‌شود. به باور او، ناکامی دولت بایدن از فهم دامنه گسترده تهدید ایران و بازداشتن آن همزمان با تلاشش برای احیای برجام، تهدیدی علیه منافع آمریکاست. به گفته او، تهدیدهای جاری حکومت ایران علیه شهروندان و مقامات باید آخرین میخ در تابوت برجام باشد.

او در پایان مقاله خود می‌گوید: «برنامه هسته‌ای ایران، تنها نشانه‌ای از مشکل واقعی است: خود رژیم. این چیزی است که ایالات متحده باید بر روی پایان دادن به آن تمرکز کند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy