Tuesday, Sep 13, 2022

صفحه نخست » "حضور خفت‌بار لیلا حاتمی در جشنواره ونیز"

"پشت‌کردن لیلا حاتمی، هومن سیدی و محسن تنابنده به جعفر پناهی" در روز تقدیر از او در جشنواره ونیز

تمجید رسانه‌ سپاه از سکوت سینماگران ایرانی در ونیز درباره هنرمندان دربند

رادیو فردا - در حالی که سکوت هنرمندان ایرانی حاضر در جشنواره سینمایی ونیز درباره همکاران دربندشان در ایران انتقادهایی شدید را برانگیخته، رسانه وابسته به سپاه پاسداران از این سکوت تمجید کرده‌ و همزمان خبرگزاری دولت ابراهیم رئیسی بار دیگر سینماگران معترض را تهدید کرده است.

***

hatami_banner.jpgخبرگزاری تسنیم روز چهارشنبه، ۲۳ شهريور، در یادداشتی با عکسی از هومن سیدی، لیلا حاتمی و محسن تنابنده نوشت که «زیرکی و هوشیاری برخی از هنرمندان کشورمان» موجب «شکست پروژه‌های سیاسی در جشنواره‌ ونیز» شد.

این خبرگزاری متعلق به سپاه پاسداران بدون نام بردن از رادیوفردا، بابک غفوری آذر، خبرنگار اعزامی این رسانه به جشنواره ونیز، را «غرض‌ورز» توصیف کرد و نوشت: «جواب نوید محمدزاده به یک خبرنگار غرض‌ورز به‌خوبی نشان داد که او حواسی جمع و دقتی کافی برای پاسخ‌دهی‌ درست و دقیق در چنته دارد.»

خبرنگار رادیوفردا در نشست رسانه‌ای فیلم «شب، داخلی، دیوار» در جشنواره فیلم ونیز از نوید محمدزاده، بازیگر این فیلم، درباره صحت ایجاد محدودیت‌ کاری برای او توسط مقام‌های رسمی وزارت ارشاد پرسید، و آقای محمدزاده هم پاسخ داد که «هنوز چیزی به صورت رسمی به او گفته نشده و مشغول بازی در سریالی است».

مراسم اختتامیه هفتاد و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز شامگاه شنبه هفته جاری برگزار شد و در بخش مسابقه، فیلم «خرس نیست» ساخته جعفر پناهی جایزه ویژه داوران جشنواره را از آن خود کرد.

آقای پناهی اکنون در زندان اوین در حال گذراندن دوران محکومیت شش سال زندان است که به اتهام «تبليغ عليه نظام» صادر شده است.

مسئولان جشنواره ونيز به نشانه همبستگی با آقای پناهی يک صندلی خالی به او اختصاص دادند.

اما در ایران خبرگزاری رسمی ایرنا پس از برگزاری جشنواره ونیز در تهدیدی ضمنی خطاب به سینماگران ایرانی نوشت: «بعضی فیلم‌های ایرانی که در داخل مجوز نمی‌گیرند و تمام تلاش خود را انجام می‌دهند که در جشنواره‌های خارجی نمایش داده شوند، بدانند که آنها دلسوز نیستند و با این کار، فقط کلاف نمایش فیلمشان در داخل کشور سردرگم‌تر می‌شود.»

سکوت سینماگران ایرانی حاضر در این جشنواره درباره وضعیت همکاران‌شان در ایران انتقادهایی را به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.

از جمله گلشیفته فراهانی، بازیگر مطرح ایرانی ساکن خارج از کشور، درباره عدم حمایت سینماگران ایرانی از همکاران دربندشان نوشت: «سینماگران درون ایران آخرین افرادى هستند كه پشت سینماگران دیگر می‌ایستند.»

او با اشاره به یک تجربه خود در این زمینه افزود: «بازجویان وزارت اطلاعات و دادستان دادگاه امنیت ملى، آن قدر به من احساس گناه ندادند كه گروه حاضر [فیلم] درباره الى در جشنواره برلین سال ٢٠٠٩.»

همچنین امسال وحید جلیلوند، کارگردان که در جشنواره ونیز حاضر بود در مورد پیام پارسال خود درباره اعتراض‌های خوزستان گفت:«یک عده آن چه را می‌خواستند، برداشت کردند.»

او گفت که در تمام آن پیام، نیروهای امنیتی را «برادر» خطاب کرده است.

در پی انتشار بیانیه جمعی از سینماگران ایرانی با عنوان «تفنگت را زمین بگذار» در اعتراض به ماموران امنیتی و نظامی در سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌های مردمی، فشار بر این گروه افزایش قابل توجهی یافته است

همچنین علاوه بر بازداشت سه کارگردان در ماه‌های گذشته تعداد قابل توجهی از سینماگران به نهادهای امنیتی و حراست وزارت ارشاد احضار شده و هشدارهای شدیدی از مقام‌های امنیتی نسبت به عملکرد و موضع‌گیری‌هایشان دریافت کرده‌اند.

فیلم «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی نیز که در دوره اخیر جشنواره فیلم کن در بخش مسابقه حضور داشت، به صورت رسمی توقیف شده است.

مسئولان وزارت ارشاد نمایش بدون مجوز این فیلم در جشنواره کن و اظهارات و اقدامات سازندگانش در این جشنواره را دلیل توقیف این فیلم اعلام کرده‌اند. سکوت سینماگران ایرانی در جشنواره ونیز هم پس از جنجالی رخ می‌دهد که بر سر جشنواره کن به راه افتاد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy