Tuesday, Sep 20, 2022

صفحه نخست » چیزی به نام دفاع مشروع و نامشروع نداریم؛ هر چه هست حفظ جان است و بس؛ ف. م. سخن

C36E2D69-9A17-4B86-915D-A0970BB91021.jpegبا اوج گرفتن دامنه ی اعتراضات و زد و خوردهای خیابانی میان مردم و گزمه های سدعلی، بازار نظر دهی برای مقاومت موثر در مقابل عوامل حکومت نکبت گرم شده و این امری طبیعی ست.

متاسفانه بیشتر نظرها در این زمینه از سوی کسانی صادر می شود که مشخص است کمترین تجربه ی زد و خورد خیابانی و مبارزه با عوامل مسلح ندارند.

یکی از مسائلی که این روزها به شکل «آکادمیک» و «سوسولی» مطرح می شود موضوع دفاع مشروع است.

اگر قبول داریم که حکومت نکبت ما را به یک جنگ تمام عیار وادار کرده است، این را هم باید بپذیریم که در جنگ تمام عیار، دفاع مشروع و نامشروع موضوعیت ندارد و هر چه هست حفظ جان به هر صورت و قیمت است و بس.


مربی و فرمانده تکاور رنجر ما در زمان جنگ به ما می گفت:
وقتی با دشمن عراقی رو در رو شدی، اگر یک لحظه، فقط یک لحظه فکر کنی که این بابا هم مثل من سرباز است و پدر مادر و زن و بچه دارد و آیا او را بزنم یا نزنم، در همین فاصله ی چند دهم ثانیه ای طرف تو را با گلوله می زند و کار ت تمام است. مهم ترین هدف تو «در آن لحظه» نه فکر کردن به خاک کشور و دوست و دشمن و فلان و بهمان ایدئولوژی و بابا ننه ی طرف مقابل بلکه حفظ جان خودت و سالم و زنده ماندن ات است. پس بی آن که به چیزی فکر کنی، ماشه را بکش و دشمن را روانه ی جهنم کن.

آموزش های او به ما باعث شد تا ما زنده و سالم از جبهه برگردیم در حالی که بسیاری از سربازانی که قواعد علمی به آن ها آموخته بودند، افقی روانه ی قبرستان ها شدند.

ما انسان یم، و نوعی حیوان، و انسان و حیوان، وقتی به خطر می افتند، از هر وسیله ای، تاکید می کنم از هر وسیله ای برای حفظ جان خود استفاده می کنند که یکی از این وسیله ها، دریدن پیش دستانه ی دشمن است.

بنابراین ضرورتی ندارد خیلی به موضوع دفاع مشروع و نامشروع فکر کنیم و فقط کافی ست در میانه ی میدان با دشمنی که می خواهد زندگی را از ما بگیرد رو به رو شویم و پیش از آن که او بتواند کاری کند، ما کار لازم را برای حفظ جان خود انجام دهیم.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy