Wednesday, Sep 28, 2022

صفحه نخست » دیوار برلین جمهوری اسلامی در آستانه فروپاشی، فرزانه روستایی

roostaee_banner.jpgفرزانه روستایی - فقط با تحولات پس از فروپاشی دیوار برلین می توان مقایسه کرد روند اعتراضات انقلاب گونه امروز ایران را، نه با هیچ اتفاق تاریخی دیگری. شباهت با دیوار برلین بدین لحاظ است که پس از فروپاشی این نماد بی رحم جدایی انسان ها و خانواده ها در ۹ نوامبرسال ۱۹۸۹، کلیه معادلات استراتژیک شرق و غرب در دوران جنگ سرد فرو ریخت و دنیایی کاملا متفاوت و جدید بنا گذاشته شد که پس از دو جنگ جهانی، آدم ها بیش از تانک و موشک نقش تولید و جابجا می کردند.

سی سال پس از فروپاشی دیوار برلین در قلب اروپا، امروز زنان معترض و رزمنده کشور، نماد جدیدی برای کشور هستند و نیز آگاهترین و آزاد ترین نسوان خاورمیانه. برای این زنان که با موهای افشان خود در برابر گلوله سینه سپر می کنند و به جنگ باتون می روند فقط این مهم است که آزاد باشند و حاکمیت برای آنها تصمیم های اضافه نگیرد که حجاب فقط یکی از آنهاست.

هرچند به شوخی می گویند که از این به بعد ایران را با زنانش خواهند شناخت و نه با فرش و زغفران و گربه هایش، استانداردهای انسانی جدیدی در خیابان های ایران در حال شکل و قوام گرفتن است. استاندارهایی که در درجه اول از مرزهای جنسیتی عبور کرده و در درجه دوم یک اقیانوس وسیع و زلال از مدل جدیدی از غفاف را عرضه می کند که تاکنون سابقه نداشته است. بر اساس این مدل جدید از عفاف، آزادی انسان در واقع مادر همه عفاف هاست، نه یک کلام کم و نه یک کلام بیش.

جنبشی که در ایران آغاز شده و آهسته آهسته دارد نام انقلاب به خود می گیرد سه ویژگی مهم دارد که از نهان آن یک تحول اجتماعی استثنایی و تاریخی در حال زایش است.

۱-این جنبش جهانی شد و شناسایی جهانی گرفت،

۲-کاملا زنانه است و رد پای ظریف زنان بر همه ویژگی های آن غالب است،

۳- بشدت و علنا ضد بنیادگرایی اسلامی است.

خاورمیانه ای که همه ما بخشی از آن هستیم با انقلاب اسلامی ۴۴ سال پیش ایران در یک جهنم واقعی از اسلامگرایی افراطی سقوط کرد. برای چهار دهه نسل در نسل زنان و مردان این منطقه یکی پس از دیگری، سهمی از فلاکت بنیادگرایی اسلامی را تجربه کردند و بعضا بر فنا رفتند. اما این بار، ظاهرا قرار است همه فلاکت ۴۴ سال گذشته با تحولات جدید ایران جبران شود و سبک کاملا متفاوتی از زندگی عرضه گردد که همیشه یک پیام رویایی بود. این پیام واقعیتی است به نرمی و لطافت بال پروانه ها: یعنی زن، زندگی، و آزادی.

کانال یوتوب فرزانه روستایی



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy