Thursday, Sep 29, 2022

صفحه نخست » ایران ساعت قیام مردمی، صفحۀ ویژه روزنامۀ لوموند

lomond_banner.jpgناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

"ایران : ساعت قیام مردمی"، عنوان صفحۀ ویژه ای است که روزنامۀ لوموند از این پس به اعتراض های زنان و مردان ایران علیه رژیم جمهوری اسلامی اختصاص داده است. این صفحۀ ویژه را "مجید زروکی"، خبرنگار بخش بین‌المللی روزنامۀ لوموند، تهیه و تنظیم می کند.

روزنامۀ لوموند در توضیح این صفحۀ ویژۀ "قیام مردم ایران" نوشته است که برغم فراخوان‌ها و اعتراض‌های بین‌المللی، رژیم ایران به خشونت‌های خود علیه معترضان ادامه می دهد و آنان را "آشوبگر" و "اغتشاشگر" می نامد. لوموند افزوده است که تظاهرکنندگان در ایران خواستار لغو حجاب اجباری و جدایی دین از دولت هستند.

شهلا شفیق، جامعۀ شناس و نویسندۀ تبعیدی ایرانی در فرانسه، در مصاحبه ای با هفته نامۀ فمینیستی "پنجاه، پنجاه" دربارۀ اعتراض‌های جاری در ایران پس از مرگ فجیع مهسا امینی، گفته است : ستون فقرات ایدئولوژی اسلامگرا و به ویژه اسلامگرایان حاکم بر ایران بر تبعیض جنسیتی، یعنی سلطه بر زنان و بدن آنان بنا شده است. وی سپس افزوده است : اعتراض به حجاب اجباری در ایران تلاش برای دستیابی به آزادی است. شهلا شفیق در تشریح شعار مرکزی اعتراض های جاری در ایران، "زن، زندگی، آزادی"، گفته است که بدون آزادی زنان، آزادی جامعه ناممکن است.

شهلا شفیق در جای دیگری از سخنانش سکوت رهبران اروپایی را در قبال سرکوب اعتراض‌ها و مطالبات زنان و جوانان و مردم ایران سرزنش کرده و با انتقاد از ملاقات امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، با ابراهیم رئیسی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل سکوت دیگر رهبران جهان در این نشست را در قبال سرکوب خونین معترضان در ایران، سانسور و مسدود کردن اینترنت باورنکردنی و غیرقابل قبول خوانده است. جامعه شناس تبعیدی ایرانی در پایان گفته است : صرف نظر از سرانجام غیرقابل پیش‌بینی رویدادهای جاری در ایران، صفحۀ تازه ای در تاریخ معاصر ایران، خاورمیانه و جهان ورق خورده است : "زنان در کانون جنبش مردمی برای آزادی هستند که به سادگی حذف نخواهد شد."

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

در اظهاراتی جداگانه با جراید فرانسوی، مهناز شیرآلی، جامعه‌شناس ایرانی، ماهیت، دامنه و برد اعتراض‌های جاری در ایران را در قیاس با اعتراض های گذشتۀ این کشور کاملاً متفاوت دانسته و گفته است : این بار معترضان به بخشی از جامعه، به ویژه محرومان، محدود نمی‌شوند، بلکه تمام طبقات و گروه های اجتماعی را دربرمی‌گیرند. به گفتۀ مهناز شیرآلی تمام گروه ها و طبقات اجتماعی ایران خود را هم سرنوشت مهسا امینی، دختر جوان سقزی، احساس کردند که در پی دستگیری توسط گشت ارشاد کشته شد. مرگ فجیع مهسا امینی، به گفتۀ مهناز شیرآلی، جرقه‌ای در زمینی بارور بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy