Wednesday, Oct 12, 2022

صفحه نخست » پس از سه هفته باراک و میشل اوباما به خیزش سراسری ایران واکنش نشان دادند

obama_banner.jpgایندیپندنت فارسی - باراک و میشل اوباما، رئیس‌جمهوری و بانوی اول سابق آمریکا، پس از گذشت بیش از سه هفته از خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی که صدها کشته و زخمی برجا گذاشته است در بیانیه‌ای مشترک به مناسبت «روز دختر» با «زنان و دختران شجاع ایران که با اعتراض‌های خود به جهان الهام بخشیده‌اند» اعلام همبستگی کردند.

در این بیانیه به خیزش مردم ایران علیه جمهوری اسلامی و فریاد بلند آنها علیه دیکتاتوری اشاره‌ای نشده است.

در بیانیه مشترک میشل و باراک اوباما که در توییتر منتشر شده آمده است: «حقوقی که این زنان می‌خواهند، جهانی است: برابری، توانایی اینکه خودشان درباره ظاهرشان و لباس پوشید‌شان و بیان هویت‌هایشان تصمیم بگیرند و آزادی انجام این کار بدون مواجهه با آزار، ارعاب و خشونت.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما به دختران ایرانی ادای احترام می‌کنیم که اینگونه در نقش رهبری ظاهر می‌شوند و اصرار می‌کنند که آینده باید متفاوت از گذشته باشد و زنان ایران باید از حقوق و فرصت‌های کاملی که شایسته‌شان‌اند برخوردار شوند.»

باراک و میشل «شجاعت مردم در مواجهه با توحش حکومت» را ستودند و افزودند: «شکی نیست که روزهای دشواری در پیش است و قلب ما در کنار کسانی است که تجربه غم‌انگیز از دست دادن عزیزانشان را داشته‌اند. اما ما باور داریم که آینده در نهایت متعلق به زنان و دختران جوان ایران است که حاضر به ساکت بودن نیستند.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

جیل بایدن، بانوی اول آمریکا، نیز در توییت خود به مناسبت «روز دختر» به زنان و دختران ایران، شجاعت آن‌ها و شعار «زن، زندگی، آزادی» اشاره کرد. او نوشت: «بدانید که جهان نظاره‌گر است و ما گوش می‌دهیم.»

با وجود اینکه حدود ۲۰ روز از آغاز اعتراض‌ها در ایران می‌گذرد، به نظر می‌رسد این اولین واکنش اوباما بود. در زمان جنبش سبز سال ۲۰۰۹ نیز از دولت اوباما انتقاد شد که چرا از جنبش مردم ایران حمایت نکرده است. مقام‌های دولت بایدن که خود سابقه حضور در دولت اوباما را داشتند این‌بار با انتقاد از گذشته خود گفتند که از اعتراض‌های ایران حمایت می‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy