Sunday, Oct 16, 2022

صفحه نخست » روایت‌های تکان‌دهنده از شامگاه شنبه زندان اوین

evindead_banner.jpgصدای آمریکا - در کنار روایت‌های تکان‌دهنده از اتفاقات زندان اوین تهران، قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران نیز سرانجام تایید کرد که دست کم «۴ نفر» از زندانیان در حادثه شامگاه شنبه بیست و سوم شهریورماه، کشته شدند.

در این حال، روایت‌هایی نیز از سوی برخی زندانیان توسط فعالان و روزنامه‌نگاران پیگیری کننده واقعه انتشار یافته که از جمله آنها اکانت توییتری «۱۵۰۰ تصویر» است که اخبار اعتراضات را پوشش می‌دهد و در رشته توییتی به نقل از یک زندانی بند ۸ زندان اوین نوشت: شامگاه شنبه بیست و سوم مهرماه از ساعت «۲۰:۴۵» صدای «تیراندازی ممتد» از بند ۷ شنیده شده است.

در ادامه این گزارش، آمده است: زندانیان «بند ۸» با شنیدن صداها «خواستند به زندانیان آن بند کمک کنند» اما «حمله به زندانیان بند ۸» هم شروع و «تیراندازی مستقیم» صورت گرفت که بسیاری با «گلوله ساچمه‌ای» مجروح شدند ‏و یک نفر هم با «تیر جنگی» مجروح شد و «خونریزی شدیدی» داشته است.

مصطفی نیلی وکیل دادگستری در توییتی از مفقود شدن برخی از زندانیان پس از درگیری در اوین خبر داد. به گفته او، تعدادی از زندانیان سیاسی بند هشت اوین را دیشب (شامگاه بیست و سوم مهرماه) پس از پایان درگیری‌ها، توسط گارد ویژه از بند خارج کرده‌اند و هنوز اطلاعی از مکانی که منتقل شده‌اند در دست نیست.

این وکیل دادگستری در توییت دیگری نیز از مفقود شدن برخی از زندانیان پس از درگیری در اوین خبر داد. به گفته او، تعدادی از زندانیان سیاسی بند هشت اوین را دیشب (شامگاه بیست و سوم مهرماه) پس از پایان درگیری‌ها، توسط گارد ویژه از بند خارج کرده‌اند و هنوز اطلاعی از مکانی که منتقل شده‌اند در دست نیست.

تا به این لحظه، سازمان زندان‌های جمهوری اسلامی ایران و دیگر نهادهای مسئول در این رابطه، اجازه ورود آزاد نمایندگان رسانه‌ها و گروه‌های مدافع حقوق بشری به زندان اوین را نداده و تنها چند روایت توسط رسانه‌های دولتی و حاکمیتی ارائه شده است.

آخرین خبرها از زندان اوین؛ تایید چهار کشته

ایران وایر - شامگاه شنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱ در دومین شنبه فراخوان برای اعتراضات سراسری و پایان چهارمین هفته از این اعتراضات که با کشته‌شدن مهسا امینی دختر ۲۲ ساله سقزی آغاز شده بود در بندهای ۷ و ۸ زندان اوین حریق و انفجاری غریب رخ داد.

منابع ایران‌وایر از شنیده شدن صدای آژیر خطر زندان به صورت ممتد پیش از وقوع انفجارها خبر داده و گفتند صدها صدای شلیک شنیده شده است.

بعد از بالا رفتن ستونی از دود و آتش خیابان‌های اطراف زندان اوین تیراندازی در این زندان از سر گرفته شد.

***

در پی افزایش نگرانی‌ها از جان زندانیان محبوس در زندان اوین، برخی کاربران احتمال دادند که این انفجار و آتش‌سوزی در این زندان، از پیش‌برنامه‌ریزی شده بوده است. گزارش‌هایی از جوسازی چندین اکانت بدون اسم و رسم که فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران می‌گویند «ناامن» هستند، منتشر شد که در آن از ورود هلی‌کوپتر به زندان اوین و وقوع «شورش» خبر داده‌ بودند. اغلب توییت‌های این کاربران بعد از چند ساعت از حساب‌های کاربری‌شان حذف شد.

ساعاتی پس از وقوع آتش‌سوزی و تجمع گسترده شهروندان در اطراف زندان اوین کلیه راه‌های منتهی به زنان مسدود شد و نیروهای لباس شخصی و امنیتی اجازه توقف خودروها در آن نواحی را نمی‌دادند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

بی‌خبری از زندانیان تا ساعات اولیه روز یکشنبه ۲۴ مهرماه ادامه یافت و اندک اندک خبرهایی از زندانیان و وضعیتشان شنیده شد.

لغو ملاقات‌های بند نسوان زندان اوین

روزهای یکشنبه، روزهای ملاقات بند نسوان (بند زنان سیاسی) زندان اوین است.اما امروز ملاقات زندانیان زن در این زندان لغو شد و این امر نگرانی بسیاری از خانواده‌های زندانیان سیاسی را در پی داشت. مصطفی نیلی، وکیل داگستری، نیز خبر داد که برای پیگیری وضع موکلینش به مقابل در «ملاقات‎های زندان اوین» مراجعه کرده ولی امکان حضور در این بند برایش فراهم نشده است.

تماس برخی از زندانیان از داخل زندان

به دنبال وقوع حریق و انفجار در بند ۷ زندان اوین شماری از زندانیان از نیمه شب شنبه تا صبحگاه یک‌شنبه ۲۴ مهر در تماس‌هایی کوتاه و چند ثانیه‌ای از سلامتی خود به خانواده‌هایشان خبر دادند.

«محمد حبیبی» سخنگوی کانون صنفی معلمان که در بند چهار اوین، زندانی است، سلامتی خود و دیگر معلمان زندانی محبوس از جمله «رسول بداقی» و «جعفر ابراهیمی» را اطلاع داده است.

رضا شهابی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز در تماسی کوتاه از زندان اوین گفته است: «حال او و دیگر زندانیان بند چهار خوب است.»دادگاه رضا شهابی هم که قرار بود امروز برگزار شود، به وقت دیگری موکول شده است.

شاپور احسانی‌راد از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران محبوس در بند ۸ زندان اوین و نسرین جوادی (اعظم خضری جوادی) دیگر عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران محبوس در بند زنان زندان اوین طی تماس‌های کوتاهی از سلامت خود خبر دادند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy