Wednesday, Oct 19, 2022

صفحه نخست » انتشار ویدیوی بازداشت وحشیانه حسین رونقی، تهدیدات تازه علی خامنه‌ای

ronaghi_banner.jpgدویچه وله - خامنه‌ای در تازه‌ترین سخنرانی تعطیلی دانشگاه‌ها را به "دشمن" نسبت داد. روزنامه "جوان" به علی دایی هشدار داد "حد خودت را بدان." ویدیویی تازه منتشرشده بازداشت خشونت‌آمیز حسین رونقی در مراجعه به دادسرای اوین را نشان می‌دهد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی‌، روز چهارشنبه (۲۷ مهر) در یک سخنرانی در جمع "نخبگان و استعدادهای برتر علمی"، فروپاشی جمهوری‌اسلامی را تحلیلی "غلط و غیرواقع‌بینانه" خواند و با تأکید بر "نخبه‌پروری" گفت: «نخبه باید در کنار مردم خود بماند، البته مهاجرت کردن و درس خواندن نخبه در دانشگاه‌های برتر اشکالی ندارد اما بعد از پایان تحصیلات به کشور برگردد و توانایی‌های خود را برای پیشرفت کشور به‌کارگیرد.»

او با بیان اینکه نخبگان نباید "از دشمن غافل شده و اسیر سرگرمی‌های زیان‌بار شوند" افزود: «نگاه کنید ۴۰ سال یا ۲۰ سال قبل جمهوری اسلامی کجا بود و امروز کجاست با همین مقایسه می‌توان فهمید کدام تحلیل واقع‌بینانه است، تحلیل غربگراها یا تحلیل انقلاب؟»

خامنه‌ای با ادعای اینکه پیش از انقلاب نخبه‌پروری وجود نداشت گفت: « این زمینه در دوران طاغوت وجود نداشت، اگر هم بود خیلی جزو سیاست‌های رسمی طاغوت نبود، زمینه وجود نداشت. خیلی‌ها بودند دارای استعدادهای خوب، آماده‌ی تلاش هم بودند، اما توی سرشان می‌زدند.»

او همچنین تعطیلی دانشگاه‌ها را به دشمن نسبت داده و عنوان کرد: «هر قدر دانشگاه تعطیل و روند فعالیت علمی تخریب و ناقص شود برای دشمن مغتنم است.»

اظهارات خامنه‌ای در رابطه با ستایش از نخبه‌ها و سیاست نخبه‌پروری در جمهوری اسلامی در حالی است که هنوز ابعاد حمله نیروهای امنیتی و لباس شخصی به دانشگاه شریف در شامگاه دهم مهر روشن نیست. از آغاز اعتراضات، تجمعات متعددی در دانشگاه‌های سراسر ایران شکل گرفته و ویدیو‌های منتشرشده نشان می‌دهند این اعتراضات غالبا با حمله نیروهای حراست و پرتاب گاز اشک‌آور و بازداشت دانشجویان روبرو بوده است.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

در جریان اعتراضات سراسری موج گسترده‌ای از اعتصاب در دانشگاه‌های ایران به راه افتاده است. تا کنون شماری از اساتید از مقام خود کناره‌گیری کرده یا با پیوستن به اعتصاب از تدریس در کلاس‌‌ها خودداری کرده‌اند.

ویدئویی از بازداشت حسین رونقی

روز چهارشنبه (۲۷ مهر) فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد مأموران امنیتی در روز دوم مهر زمانی که حسین رونقی قصد مراجعه به دادسرا را داشته، قصد داشته‌‌اند با خشونت او را به زور مقابل دادسرا سوار بر یک خودروی شخصی کنند. در این فیلم دیده می‌شود که یک مأمور اطلاعاتی گردن حسین رونقی را با زور فشار می‌دهد، در حالی که او فریاد می‌زند: «می‌خوام برم دادسرا!»



حسین رونقی داوطلبانه و با اعلام قبلی گفته بود روز دوم مهرماه به دادسرای ۳۳ اوین مراجعه خواهد کرد. پس از حضور او مقابل دادسرا نیروهای اطلاعاتی این فعال سیاسی را کتک زده و به زور با یک آمبولانس به مکانی نامعلوم منتقل کردند.

مادر حسین رونقی در حساب شخصی‌اش در توییتر خبر داد مأموران وزارت اطلاعات هر دو پای پسرش را شکسته‌اند و او تحت بازجویی و شکنجه است. خانواده حسین رونقی نسبت به وضعیت جسمی وخیم او در زندان هشدار داده‌ و گفته‌است "جمهوری اسلامی قصد جان" این فعال مدنی را دارد. برادر حسین رونقی در توییتر نوشت: «[آنها برادرم را] بدون درمان و دارو و با پای شکسته و تنی بیمار در حالی‌که خون بالا آورده است همچنان در زندان نگه داشته‌‌اند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy