Thursday, Oct 20, 2022

صفحه نخست » شوهر خواهر خامنه ای درگذشت

sheikh_banner.jpgبه گزارش صدای آمریکا علی مرادخانی عصر چهارشنبه در تهران درگذشت

علی مرادخانی ارنگه، معروف به شیخ علی تهرانی (شوهرخواهر سید علی خامنه‌ای) نماینده استان خراسان در مجلس خبرگان قانون اساسی و از شاگردان روح‌الله خمینی بود. او در سن ۳۵ سالگی، پس از استقرار در مشهد با سیده بدری خامنه‌ای تنها خواهر تنی سید علی خامنه‌ای، ازدواج کرد و حاصل این پیوند سه دختر و دو پسر است. فرزند بزرگ او محمود مرادخانی، هم‌اکنون مقیم فرانسه است.

مرادخانی پس از پیروزی انقلاب و در ادامه زندگی سیاسی خود و پس از تحمل ماه‌ها زندان در مشهد، سرانجام در نیمهٔ دوم فروردین ماه ۱۳۶۳، در شرایطی خاص موفق شد که از حصر خانگی خارج شود و سپس مخفیانه به عراق گریخت و در آن‌جا سال‌های طولانی در رادیو و تلویزیون فارسی‌زبان بغداد، به تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و زمامداران آن پرداخت. (مرادخانی از کسانی بود که پس از برکناری بنی‌صدر دستگیر شدند.) او در سال ۱۳۷۴ به ایران بازگشت و به ۲۰ سال زندان محکوم شد ولی در سال ۱۳۸۴ آزاد شد.

۱۲ اردیبهشت ۱۳۶۴، بدری خامنه‌ای حدود یک سال پس از فرار تهرانی به عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی در بغداد حضور یافت. وی در این کنفرانس گفت که به همراه ۳ دختر و ۲ پسرش برای پیوستن به پدرشان مخفیانه به ترکیه رفته و از ترکیه به عراق آمده‌است. وی اعلام کرد که فاقد گذرنامه است و علی خامنه‌ای، کمک به وی را رد کرده‌است. وی به همراه همسرش در سال ۱۳۷۴ به ایران بازگشت و هم‌اکنون هم ساکن تهران است.

علی تهرانی در خاطرات هاشمی رفسنجانی

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در آن زمان، در رابطه با زندانی شدن علی تهرانی می‌گوید:

«آقای (مهدی) بازرگان، برای آقای شیخ علی تهرانی-که در مشهد بازداشت شده-کمک می‌خواست...»

هاشمی رفسنجانی چند ماه بعد هم گفت: «بازداشت شیخ علی تهرانی مطرح شد. ایشان اعتراف کرده که اشتباه کرده و بُریده است و حاضر به مصاحبه شده، ولی هنوز می‌خواهد دو پهلو صحبت کند...»

هاشمی رفسنجانی همچنین در کتاب خاطراتش در سال ۱۳۶۳ آورده‌است:

وی در تابستان سال ۱۳۶۳ پس از فرار از کشور، در مصاحبه‌ای با هفته‌نامهٔ آلمانی اشپیگل گفت: «آقای رفسنجانی به من گفته‌است که اگر ما عراق را به دست آوریم، دو کشور ما به صورت یک کشور و آن هم بزرگ‌ترین صادرکننده نفت، درخواهد آمد. ما جمعاً شصت میلیون جمعیت خواهیم بود و قدرت عظیمی در اقتصاد جهانی خواهیم داشت».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy