Saturday, Oct 22, 2022

صفحه نخست » تند شدن لحن بیانیه‌های دانشجویی و هشدار به بسیج و مسئولان

univ_banner.jpgبی بی سی - دانشجویان در چند دانشگاه مختلف ایران با انتشار بیانیه‌های جداگانه از سرکوب و خشونت علیه اعتراض‌های دانشجویی شدیدا انتقاد کرده و هشدار داده‌اند که ضمن ادامه اعتراض‌های خود، سرکوب و ارعاب از سوی بسیجیان را تحمل نخواهد کرد.

روز جمعه - ۲۹ مهر - شورای صنفی دانشجویان کشور (ایران) در کانال تلگرامی خود چند بیانیه از سوی جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران، خواجه نصیر، مازندران و دانشگاه هنر تهران را منتشر کرد از جمله بیانیه شدیدالحن «جمعی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در واکنش به اتفاقات اخیر دانشگاه تهران و دانشکده علوم اجتماعی» که خطاب آن به بسیجیان این دانشگاه و همچنین مسئولان حکومتی است.

در این بیانیه آمده: «در هر پست و مقامی و در هر جایگاه و مسئولیتی آنچه قماش شما به نمایش می‌گذارد تلاش مذبوحانه‌ای است برای لاپوشانی حقارتتان، حقارتی که صفت ذاتی شماست! ستون‌های دژ پوشالی قدرت خیالی‌تان آن قدر سست است که حتی با فریاد حق‌طلبی جمع کوچک جوانه‌ها به لرزه در می‌آید و برای خاموش کردنش دوستان‌مان را در کنج اتاقک‌های حراستتان وحشیانه به باد کتک می‌گیرید.»

آن طور که از محتوای این بیانیه بر می‌آید دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نسبت به برخورد خشن و ضرب و جرح هم کلاسی‌های خود در جریان بازداشت‌های حراست این دانشگاه خشمگین‌اند و در پاسخ به مقام‌های ارشد دانشگاه تهران و وزارت علوم می‌گویند: «گمان نکنید از وحشی‌گری‌های شما ترسی به دل راه می‌دهیم؛ حتی زمانی که موهایمان را می‌کشید و سرمان را به زمین می‌کوبید این شمایید که از ما وحشت دارید. هرچه در آستین‌تان باقی مانده رو کنید! از تماس با والدین و ارعاب گرفته تا توبیخ و تعهد و قشون‌کشی به دانشکده‌های دور و نزدیک. با بدن‌های کبود و روح و روان رنجورمان پشت به پشت هم می‌دهیم چنان که با چشم ببینید، بدانید و باور کنید که ما همه یکی هستیم».

در ۵ هفته گذشته، تجمعات دانشجویی فراوانی در شهرهای مختلف ایران گزارش شده است و همزمان اخبار متعددی از برخورد با دانشجویان و سرکوب و ارعاب آنها و همچنین بازداشت گسترده فعالان دانشجویی مخابره شده است.

1.jpgدانشگاه هنر تهران

تلاش برای مرعوب کردن دانشجویان و حمله فیزیکی به آنها در بیانیه‌های دیگر دانشجویان هم به چشم می‌خورد. جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر تهران هم روز جمعه بیانیه‌ای «به یاد تمام کشته‌شدگان و دانشجویان دربند» منتشر کردند و در ابتدای آن گفته‌اند: «سرکوب دیگر کارگشا نیست».

«باید گفت ترس بازدارنده ای که سال ها در سراسر فضای جامعه حاکم بود؛ جای خود را به شجاعتی بی مانند برای احقاق ساده ترین و ابتدایی ترین حقوق انسانی داده است. این بیانیه موکدا به دور از هرگونه فاصله گذاری میان دانشجویان است چراکه میدانیم، پیروزی در گروی اتحاد همه ی دانشجویان و در شکلی بزرگتر همه مردم می باشد. ما ضمن محکوم شمردن اقدامات تهدیدآمیز و ارعاب دانشجویان، همدلی و همبستگی خود را با همه ی مردم معترض اعلام کرده و یادآور میشویم که از خون عزیزان خود نخواهیم گذشت و به اعتصاباتی که تا کنون چهار هفته به طول انجامیده است ادامه خواهیم داد.»

دانشگاه خواجه نصیر

همزمان جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر هم با انتشار بیانیه‌ای از خشونت بسیج دانشجویی این دانشگاه به شدت انتقاد کرده و به مسئولان دانشگاه هشدار داده‌اند که اگر «برخورد قاطع» با عوامل سرکوب و خشونت صورت نگیرد، ساکت نخواهند ماند.

«کشور ما در بستر بیماریست و غمی سنگین سینه‌ ما را می‌فشارد، ۳ هفته در قبال خون، تیر و باتوم، خون جگر خوردیم و هر بار که خشم زبانمان را به خشونت باز می‌کرد، دستان خودمان پاسخش را با سیلی می‌داد، تا مبادا اندک آبروی این دانشگاه لکه‌دار شود، که دانشجو قطب فرهنگ جامعه است و سلاحش قلمش است. ۳ هفته نشستیم، برخاستیم، مشت به هوا کوبیدیم، گلویمان را پاره کردیم، کوچکترین تقابلی در هیچ کجای این دانشکده.ها به دست معترضان به خشونت کشیده نشد؛ اما برای یک تشکل خاص به اسم بسیج دانشجویی تنها یک بیانیه و یک روز کافی بود تا خوی بربری خود را نشان دهند تا آن‌جا که با برنامه قبلی دست به تعدی و تعرض به دانشجویان حق طلب زدند. مسئولین دانشگاه، هیهات منا الذلة، حال وقت آن است که تصمیم بگیرید در سمت درست تاریخ بایستید.»

2.jpgدانشگاه مازندران

سرکوب خشن و ضرب و جرح و دستگیری گسترده دانشجویان معترض در بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه مازندران مشخصا با ذکر روز مورد اشاره قرار گرفته است.

«جمعی از دانشجویان ِدانشگاه مازندران اقدام رذیلانه‌ی نیروهای سرکوب که با همکاری رئیس حراست دانشگاه در سه روز متوالی ۲۵، ۲۶ و ۲۷ مهرماه موجب دستگیری و شکنجه‌ی دانشجویان آزادی‌خواه در دانشگاه مازندران شد؛ را محکوم می‌کند. فاجعه‌ی تلخی که از حافظه‌ی دانشجویان و دیگر آزادی‌خواهان پاک نخواهد شد. در همین راستا اعلام می‌داریم تا آزادی بی‌قید و شرط دانشجویان زندانی و دست کشیدن از ارعاب و تهدید دانشجویان به تحصن ادامه خواهیم داد.»

در بیانیه این دانشجویان دانشگاه مازندران آمده: «اکنون تاریخ، نبرد میان خیر و شر را در واضح‌ترین شکل خودش به نمایش گذاشته است. تقابل میان آزادیخواهان و مرتجعینی که دست‌شان به خون مردم آلوده است. جنایت‌کارانی که پرونده‌ی سیاه کودک‌کشی را به نام خود ثبت کرده‌اند. جنایت‌کارانی که ماشین جنگ‌شان را در دانشگاه به کار انداختند. درهای دانشگاه را به روی اوباش ِ لباس شخصی باز کرده‌اند تا با سرکوب فراگیر، ربودن دانشجویان و شکنجه‌شان بر تباهی و تاریکی‌شان بیافزایند.»

بازداشت، سرکوب و بی‌خبری از وضعیت دانشجویان زندانی

همزمانی سرکوب‌های خشن دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف تهران و مازندران می‌تواند نشانی از تلاش هماهنگ نهادهای امنیتی و اطلاعاتی برای سرکوب اعتراضات دانشجویی ارزیابی شود.

بازداشت گسترده دانشجویان هم در چند روز گذشته بارها با ذکر اسامی و عکس دانشجویان دستگیر شده و ابراز نگرانی نسبت به محل نگهداری آنها و وضعیت جسمی‌شان همراه بوده است.

روز جمعه، پدر و مادر محمد نوری، دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه تهران از بی‌خبری یکماهه نسبت به وضعیت فرزندشان ابراز نگرانی شدید کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy