Saturday, Nov 5, 2022

صفحه نخست » جمهوری اسلامی در جستجوی راه گریز با پیام به آمریکا برای مذاکره و رفع تحریم‌ها

nucleartalks_banner.jpgایندیپندنت فارسی - حسین امیر‌عبدالهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، شنبه ۱۴ آبان، ادعا کرده است این کشور پیامی در مورد مذاکرات به آمریکا منتقل کرده و منتظر پاسخ طی روزهای آینده است.

امیر‌عبداللهیان در جمع روزنامه‌نگاران درباره گفت‌وگوهایش با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، توضیح داد که این کشور پیامی را به‌طرف مقابل ارائه کرده است و تصریح کرد: «آقای بورل چهار روز پیش گفتند پیام شما را در‌خصوص مسائل مذاکره برای رفع تحریم‌ها به‌طرف آمریکایی منتقل کردیم و طرف آمریکایی گفته است پیام را به‌دقت بررسی می‌کنیم و پاسخ ایران را طی روزهای آینده ارائه می‌دهیم.»

او گفت: «ما منتظر دریافت پاسخ هستیم.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، چهارشنبه ۱۱ آبان، هم از اعزام هیئتی برای آغاز «گفت‌وگوها و تقویت همکاری‌ها» با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین خبر داده بود. او ابراز امیدواری کرد که در گفت‌وگو با آژانس با «تمرکز بر نگاه فنی و بر اساس توافق گذشته» در مورد «حل‌وفصل برخی اتهام‌های موردنظر و مطرح شده به‌وسیله آژانس» قدمی برداشته شود.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

این در حالی است که شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارش اختصاصی به نقل از مقام‌های اطلاعاتی آمریکا تاکید دارد حکومت ایران به‌عنوان یک طرح جایگزین برای توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود، از روسیه تقاضای کمک کرده است.

مسئولان مطلع آمریکایی در این گزارش تصریح کرده‌اند که جمهوری اسلامی از روسیه تقاضای دریافت سوخت هسته‌ای و امکانات لازم برای افزایش تولید مواد هسته‌ای در داخل ایران را دارد و این موارد علاوه بر مصرف در رآکتور ایران می‌تواند به کوتاه‌تر شدن ساخت سلاح اتمی کمک کند.

از سه ماه پیش که مذاکرات احیا برجام متوقف شد، تحت تاثیر سرکوب‌های شدید خیزش مردمی ایران و ارسال جنگ‌افزارهای تهاجمی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، روابط غرب با تهران بیش از گذشته تیره شده و امیدها به احیا برجام کاهش‌ یافته است.

در ماه ژوئن هم وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داده بود شواهد حاکی از آن است که جمهوری اسلامی تنها چند ماه تا مرحله رسیدن به تولید سلاح اتمی فاصله دارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ۲۰ مهرماه تاکید کرد جمهوری اسلامی آماده توافق هسته‌ای موسوم به برجام نیست و ایالات متحده امریکا اکنون بر اعتراض‌های در ایران متمرکز است.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم پیش‌تر در گفت‌وگو با به سی‌ان‌ان گفته بود: «ما اعلام کرده‌ایم برجام و مذاکره در مورد آن فعلا در دستور‌ کار نیست. ما ضمن همکاری با اتحادیه اروپا، تلاش می‌کنیم ابعاد همکاری‌های هسته‌ای تهران و مسکو را روشن کنیم و اقدام لازم برای جلوگیری از توسعه تسلیحات و خطرات هسته‌ای را در نظر بگیریم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy