Thursday, Nov 10, 2022

صفحه نخست » واکنش سیستانی به موضع‌گیری دامادش درباره معترضان در ایران

sistani_banner.jpgجواد شهرستانی معترضان در ایران را گروهی «اراذل و اوباش» خوانده بود

ایندیپندنت فارسی - دفتر آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان در عراق، از اظهارات جواد شهرستانی، داماد و نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران، مبنی بر «اراذل و اوباش» خواندن معترضان در ایران اعلام برائت کرد.

سایت این مرجع تقلید با انتشار بیانیه‌ای کوتاه، اعلام کرد که «آقای سیستانی جهت ابرازنظر در مسائل سیاسی نماینده‌ای ندارند و هرگونه موضع‌گیری سیاسی معظم‌له از راه این کانال [سایت رسمی] اطلاع‌رسانی می‌شود.»

جواد شهرستانی روز چهارشنبه ۱۸ آبان، گفته بود که اعتراض‌ها در ایران «مردمی» نیستند و معترضان هم گروهی «اراذل و اوباش»اند. او همچنین کشور‌های غربی را به «توطئه‌چینی» علیه جوانان ایران و به‌ویژه دختران جامعه از سنین کودکی متهم کرده و افزوده بود که معترضان حاضر در خیابان‌های ایران «معلوم نیست از کجا آمده‌اند و از چه دشمنی خط گرفته‌اند».

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

آیت‌الله علی سیستانی در کمتر از ۲۴ ساعت پس از بیان این اظهارات، به طور غیرمستقیم نشان داد که این گفته‌های شهرستانی را تایید نمی‌کند.

سیستانی از جمله روحانیون ارشد شیعه در عراق است که بر اساس بسیاری از گزارش‌ها، به شیوه حکمرانی علی خامنه‌ای و سایر روحانیون شیعه در ایران انتقاد دارد. سیستانی را یکی از مهم‌ترین مراجع تقلید در جهان شیعه می‌دانند و معتقدند از نظر حامیان علی خامنه‌ای، او در عالم سیاست و فقاهت، مهم‌ترین رقیب رهبر جمهوری اسلامی است.

سال ۱۴۰۰ هم زمزمه‌هایی مبنی بر اختلاف علی سیستانی با جواد شهرستانی در رسانه‌ها منتشر شد که از برکناری شهرستانی به عنوان نماینده تام‌الاختیار این مرجع تقلید در ایران خبر می‌داد.

در آن زمان، رسانه‌های نزدیک به نهاد‌های امنیتی جمهوری اسلامی گزارش دادند که برکناری شهرستانی به دلیل اعمال فشار محمدرضا سیستانی، فرزند ارشد آیت‌الله سیستانی، صورت گرفته است. با این حال نه سایت رسمی علی سیستانی و نه خبرگزاری شفقنا که زیر نظر دفتر سیستانی در ایران اداره می‌شود، هیچ‌یک حاضر نشدند تکذیبه‌های مرتبط با خبر این برکناری را منتشر کنند.

جواد شهرستانی به عنوان یکی از نزدیکان علی سیستانی، در تنظیم رابطه خامنه‌ای و این مرجع تقلید نقش مهمی ایفا کرده است. هرچند در سال‌های گذشته، همواره از شهرستانی به عنوان فردی دارای گرایش بیشتر به سمت مواضع علی خامنه‌ای یاد شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy