Friday, Nov 11, 2022

صفحه نخست » احتمال صدور حکم حبس ابد برای دو جاسوس ایرانی‌تبار در سوئد

spy_banner.jpgرادیو بین المللی فرانسه - حدود دو ماه و نیم قبل (اواخر اوت ۲٠۲۲) روزنامه‌های سوئد خبر دادند که دو برادر ایرانی‌تبار به اتهام جاسوسی بزودی محاکمه خواهند شد. در آن زمان هنوز روشن نبود که آنها به نفع کدام حکومت جاسوسی می‌کرده‌اند و حتی احتمال همکاری آنها با جمهوری اسلامی مطرح شد...

در تابستان گذشته (۲٨ اوت ۲٠۲۲)، روزنامه سوئدی "اکسپرسن" نوشته بود که این دو برادر در کودکی از ایران به سوئد مهاجرت کرده و از سال ۲۰۱۱ به بعد مشغول جاسوسی بوده‌اند. این روزنامه می‌نوشت: "هنوز معلوم نیست که آیا این دو نفر اطلاعاتی را به سازمان‌های اطلاعاتی ایران یا کشور دیگری داده‌اند یا خیر"...

اما اینک دستگاه قضایی سوئد اعلام کرده است که دو برادر به نام‌های پیمان و پیام کیا طی ده سال گذشته برای روسیه و سازمان اطلاعات نظامی این کشور جاسوسی می‌کرده‌اند. دادستانی سوئد می‌گوید اطلاعاتی که توسط این دو تن منتقل شده می‌تواند به "امنیت سوئد آسیب بزند".

پیمان و پیام که ۴۲ و ۳۵ ساله هستند حدود یک سال قبل (سپتامبر ۲٠۲۱) بازداشت شده‌اند. آنها تاکنون اتهام جاسوسی را رد کرده‌اند.

برادر بزرگتر - پیمان - مسئولیت‌های حساسی را در ارتش و همچنین در سازمان امنیت سوئد (Säpo) به عهده داشته. او متهم است که بدون اجازه به برخی اطلاعات محرمانه دست یافته است. برادر کوچکتر نیز برای مدت کوتاهی برای سازمان امنیت سوئد کار ‌کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

مقامات سوئد بر خطیر بودن این پرونده تأکید کرده و گفته‌اند که اطلاعات پراهمیتی از طریق دو برادر به دست قدرت‌های بیگانه رسیده است. تاریخ محاکمه هنوز دقیقاً معلوم نیست ولی در این حد از جاسوسی، احتمال صدور حکم حبس ابد در سوئد وجود دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy