Tuesday, Nov 15, 2022

صفحه نخست » سالگرد قیام خونین آبان؛ از اعتصاب تا درگیری و تیراندازی در تهران و شهرهای دیگر

rfi_banner.jpgمسعود سالاری - رادیو بین المللی فرانسه

برخورد نیروهای سرکوب با دانشجویان معترض در دانشگاه امیرکبیر نیز با خشونت همراه شد و آنها از جمله دست به ربودن قهری دانشجویان در خیابان‌های اطراف این دانشگاه زدند.

***

***

با گذشت نزدیک به دو ماه از آغاز خیزش سراسری در ایران که روز ۲۶ شهریور در اعتراض به کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس آغاز شد و به سرعت ابعادی بی‌پیشینه یافت، این اعتراض‌ها با اعتصاب گسترده در کشور همراه شد.

***

***

بسیاری از مغازه‌داران در بازار و خیابان‌های تهران و نیز در چندین شهر دیگر ایران در این روز به مناسبت سالگرد قیام خونبار در روز سه‌شنبه ۲۴ آبان با بستن کسب و کار خود به معترضان پیوستند و در خیابان شعارهای ضدحکومتی سر دادند.

***

***

در میانه روز، گروهی از معترضان در میدان صنعت واقع در شهرک غرب تهران دست به راهپیمایی زده و خیابان را بستند. در پی این اقدام ترافیک شدیدی در منطقه به وجود آمد و رفت و آمد مختل شد. هنگام عصر، گروه دیگری از جوانان در خیابان دادمان با سنگ خیابان را بستند.

***

***

گروه دیگری از معترضان نظیر همین حرکت اعتراضی را در خیابان جمهوری تهران انجام داده و با کندن نرده‌ها خیابان را بستند. بعد از این رویداد شمار زیادی از نیروهای لباس شخصی و پلیس ضد شورش در محل حضور یافتند.

***

***

برخورد نیروهای سرکوب با دانشجویان معترض در دانشگاه امیرکبیر نیز با خشونت همراه شد و آنها از جمله دست به ربودن قهری دانشجویان در خیابان‌های اطراف این دانشگاه زدند.

FhnsB7vXoAA8SlQ.jpgمتروی تهران سه‌شنبه ۲۴ آبان

***

در صحنه‌ای دیگر در تهران، مأموران به پشت بام بیمارستان سینا گاز اشک‌آور پرتاب کردند.

در نقاط دیگر تهران از جمله خیابان ولیعصر، سپهر، چهارراه امیراکرم و نازی‌آباد، مردم با سر دادن شعارهای ضدحکومتی به خیابان آمده و رانندگان خودروها به نشانه اعتراض بوق ممتد زدند. وضعیت در خیابان سعدی به شدت متشنج است و مردم ناراضی هنگام غروب در محله گیشا شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

***

***

ویدیوهایی نیز از تجمع مردم در ایستگاه‌های مترو تهران و سر دادن شعار «آزادی، آزادی، آزادی» همرسان شده است.

اعتراض در شهرستان‌ها

***

***

***

اعتصاب و اعتراض‌های گسترده در این روز در شهرهای دیگر نیز بر پا شده و جو در بسیاری از شهرهای ایران به شدت امنیتی است. در مرودشت مأموران از درون مسجد ولیعصر این شهر به سوی معترضان شلیک کردند.

***

***

***

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

بازاریان به ویژه در شهرهای کردنشین غرب کشور دست به اعتصاب گسترده زده و در مجتمع سیتی‌سنتر اصفهان نیز مردم معترض فروشندگانی را که اعتصاب نکرده بودند وادار به بستن مغازه‌هایشان کردند.

***

***

جمعیت اعتصاب‌کننده در ذوب‌آهن اصفهان نیز رفته رفته بیشتر شده و صدها نفر از آنان در محوطه کارخانه راهپیمایی کردند.

گزارش‌های رسیده از تبریز حاکی است که نیروهای امنیتی در نقاط مرکزی این شهر از جمله در خیابان شهناز مستقر شده‌اند.

***

***

درگیری‌هایی نیز در شیراز چهارراه ملاصدرا گزارش شده است.

پایگاه حقوق بشری هه‌نگاو کردستان از وضعیت متشنج در سنندج خبر داده و نوشته است که مأموران به دانشگاه علوم پزشکی این شهر یورش برده‌اند.

***

***

***

همین منبع از پرواز مشکوک بالگردها بر فراز شهر سقز خبر داده است. در یک ویدیو نیز که از روز سه‌شنبه زابل به دست ار.اف.ای فارسی رسیده، یک فروند بالگرد در حال حرکت بر فراز آسمان زابل در سیستان و بلوچستان دیده می‌شود.

***

***

گفته شده این بالگردها که در مرودشت و پرند نیز مشاهده شده‌اند، در حال انتقال نیروهای سرکوب بوده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy