Saturday, Nov 19, 2022

صفحه نخست » چگونه ایران سوریه ای و بالکانیزه خواهد شد؟ اکبر گنجی

syria_banner.jpgآیا سوریه و بالکانیزه شدن ایران ممتنع و محال است؟ اثبات محال بودن امری در قلمرو منطق و فلسفه بوده و در آن قلمرو هم در موارد نادر است. عالم اجتماع، قلمرو احتمالات است. لذا پرسش دقیق این است: احتمال سوریه ای و بالکانیزه شدن ایران چقدر است؟ تحت شرایطی این احتمال بسیار کاهش می یابد و تحت شرایطِ ویژه ای این احتمال بسیار افزایش می یابد.

وقتی زمینه ی مساعد فراهم شود، ایران سوریه ای و بالکانیزه خواهد شد. دست به دست دادن چند عامل و یک بستر، سوریه ای ساز است. یعنی ایران هم به کشوری تبدیل خواهد شد که ده ها میلیون کشته و زخمی و آواره خواهد داشت، کل زیرساخت هایش نابود خواهد شد و کشور نیز تجزیه شده و به قطعات کوچک تبدیل خواهد شد. این فرایند سال های بلندی را طی خواهد کرد و جهنم شمار بسیاری را به کام خود خواهد کشاند.

آن بستر و عوامل کدامند؟ اول- عدم یکپارچگی قومی و مذهبی و زبانی. اقلیت های قومی و دینی و زبانی تحت تبعیض عمیق قرار دارند. دوم- رژیمِ سیاسیِ مستبدِ سرکوبگرِ فاسدِ تبعیض سازی که تن به إصلاحات بنیادین نمی دهد. سوم- مخالفانی که به جای مبارزه غیر خشونت آمیز با دیکتاتوری، با کمک دولت های خارجی به مبارزه خشونت آمیز روی می آورند. چهارم- دولت های خارجی که به هر قیمتی شده قصد دارند از شر آن رژیم خلاص شوند و برای رسیدن به این هدف، نه تنها به مخالفان کمک های رسانه های و مالی و تسلیحاتی می کنند، بلکه مستقیماً در جنگی که به راه انداخته اند نقش آفرینی می کنند.

ایران از نظر این عوامل در چه وضعیتی قرار دارد؟ در این نوبت ضمن شرح این عوامل و بستر، وضعیت ایران و خطر سوریه ای و بالکانیزه شدن آن را توضیح داده ام. فیلم های مستند خارجی نیز به عنوان برخی شواهد برای تثبیت مدعا ارائه کرده ام.

کانال یوتوب اکبر گنجی



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy