Tuesday, Nov 22, 2022

صفحه نخست » افشای نقش گروه شبه‌نظامی نخسا در سرکوب معترضان در ایران

نخسا، یک گروه شبه‌نظامی وابسته به سپاه پاسداران، با انتشار ویدیوهایی، نقش‌اش در مشارکت در سرکوب خیزش انقلابی را فاش کرد. یکی از فرماندهان این گروه، پیش از این به اتهام کلاهبرداری و اخاذی دستگیر شده بود. نخسا چیست و در خیابان‌های ایران چه می‌کند؟

***

در همین زمینه:

nakhsa_banner.jpgنخسا تلاش می‌کند خود را بزرگ‌تر از توان وقدرتش جلوه دهد

ایندیپندنت فارسی - گروه نخسا (نیروهای خودجوش سرزمین‌های اسلامی) پس از شرکت در سرکوب اعتراض‌های خونین سال ۱۳۹۸، حالا اعلام کرده که در سرکوب‌ خیزش سراسری مردم ایران در سال ۱۴۰۱ نیز حضور دارد.

حساب‌های متعلق این گروه گمنام در رسانه‌های اجتماعی به‌تازگی فیلم‌ها و تصاویری از حضور نیرو‌های خود در خیابان‌های ایران درحال سرکوب معترضان منتشر کرده‌اند و اعضای این گروه در روز‌های اخیر، معترضان را علنا به برخورد خشونت‌بار و ربایش تهدید می‌کنند؛ بی‌آنکه مشخص باشد برای حضور در میدان سرکوب از چه ارگان یا سازمانی مجوز گرفته‌اند.

نام این گروه نه‌چندان پرشمار ابتدا هم‌زمان با جنگ داخلی سوریه در برخی محافل، سر زبان‌‌ها افتاد و سپس، با شرکت آنان در سرکوب اعتراض‌های سال ۱۳۹۸ در تهران و کرج، حضور و وجودشان علنی‌تر شد. البته بنیان‌گذاران این گروه می‌گویند سابقه آن‌ها زمان به سرکوب اعتراض‌های خیابانی سال ۱۳۸۸ بازمی‌گردد که با هدف «تقویت نظام» شکل گرفت.

پس از آغاز جنگ سوریه، این گروه شاخه برون‌مرزی خود را به فرماندهی فردی به نام مصطفی صدر‌زاده تشکیل داد. صدر‌زاده با نام جهادی «سید ابراهیم» که فرمانده گردان «عمار» و جانشین تیپ «فاطمیون» بود، سال ۱۳۹۴ در حومه حلب کشته شد. از صدرزاده فیلمی منتشر شده که خود را عضو تشکیلات نخسا معرفی می‌کند و می‌گوید که عازم جنگ در سوریه است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

خبرگزاری دانشجو، وابسته به سازمان بسیج، اعضای این گروه را «نیروهای خودمختار سپاه اسلام» معرفی می‌کند که «بدون وابستگی سازمانی و دستمزد» گرد هم آمده‌اند. تریبون اصلی این افراد ناشناس برای دسترسی به افکارعمومی، چند حساب کاربری در رسانه‌های اجتماعی است که در سال‌های اخیر فعالیت چندانی نداشته‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy