Sunday, Dec 4, 2022

صفحه نخست » " افزایش قیمت دلار به ۴۰ هزار تومان در آذر ماه"

dollar_banner.jpgایندیپندنت فارسی - با ادامه روند افزایشی قیمت دلار و سکه در ایران، مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه، گفت با ادامه روند فعلی، احتمالا قیمت دلار در آذر ماه سقف تاریخی ۴۰ هزار تومان را نیز پشت سر می‌گذارد.

مرتضی افقه گفت که دولت برای کنترل قیمت دلار تا هفته اول دی، روز‌های سختی درپیش خواهد داشت. او افزود تقاضای دلار پس از جام جهانی کاهش، و در اواسط آذر ماه دوباره افزایش می‌یابد.

در حالیکه دلار در بازار ارز تهران روز یکشنبه، ۱۳ آذر (۴ دسامبر)، به ۳۶ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد، مرتضی افقه، اقتصاددان، در مورد پیش‌بینی قیمت دلار در روز‌های آینده گفت: «دلار ۴۰ هزار تومانی زیاد دور نیست و باید ببینیم بازارساز تا چه میزان سعی خود را به‌کار می‌بندد تا مانع از رسیدن دلار به این سقف قیمتی شود.»

این عضو هیات علمی دانشگاه چمران اهواز با بیان اینکه در حال حاضر «متغیر روانی» فعال‌ترین متغیر اثرگذار بر قیمت دلار در بازار است، افزود که «بی‌ثباتی‌های بین‌المللی و ادامه تحریم‌ها و بن‌بست مذاکرات[برجام]»، کار را به جایی رسانده که قیمت دلار در مسیر جهش قرار گرفته است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

به گفته او، در نخستین هفته آذر، قیمت دلار ۹۸۰ تومان در قیاس با هفته پایانی آبان ۱۴۰۱ رشد داشته است و «گرچه هنوز کورسوی امید به برجام سوسو می‌زند، هر روز علائم منفی‌تری از آن می‌رسد مبنی بر اینکه راه توافق بسته» شده است.

به گفته افقه، سخنان اخیر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، درباره «وجود گزینه نظامی به مثابه آخرین راهکار»، نیز بر تنش‌ها دامن زده و بازار ارز را در ایران تحت‌تاثیر قرار داده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه چمران اهواز افزود که اکنون در بازار دلار و ارز، آرامش روانی کارگزاران اقتصادی به هم خورده است. او توضیح داد که منظور از «کارگزاران اقتصادی» تنها بخش تولید و سرمایه‌های کلان نیست، بلکه آرامش کارگزاران کوچک نیز به هم خورده است و همه در مورد ارزش پول خود نگران‌اند و این مسئله بر افزایش تقاضا در بازار ارز تاثیر داشته است.

مرتضی افقه گفت که دولت پس از هر جهش قیمت دلار، کوشیده است با ابزار‌های بسیار محدودی که در اختیار دارد، قیمت دلار را کنترل کند، اما «آثار این کنترل‌ها هم محدود است و هم کوتاه‌مدت»؛ همانطور که در جهش اخیر، قیمت دلار تا محدوده کانال ۳۷ هزار تومان رسید و با اقدامات کنترلی، مقداری کاهش یافت.

همزمان با ادامه روند افزایشی قیمت دلار، قیمت سکه نیز روز یکشنبه بار دیگر افزایش یافت. قیمت سکه امامی روز یکشنبه، ۱۳ آذر (۴ دسامبر)، با ۱۳۰ هزار تومان افزایش، از میانه کانال ۱۷ میلیون تومانی نیز گذشت و به ۱۷ میلیون و ۵۸۴ هزار تومان رسید.

سکه بهار آزادی هم روز یکشنبه با بیش از ۲۰۰ هزار تومان افزایش، به ۱۶ میلیون و ۸۸۷ هزار تومان معامله شد و به کانال ۱۷ میلیون تومان نزدیک شد.

در آغاز دولت ابراهیم رئیسی، قیمت دلار ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود و سکه امامی نیز به ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله می‌شد. اینک، با گذشت ۱۶ ماه از دولت سیزدهم، قیمت دلار به بالای ۳۵ هزار تومان، و قیمت سکه به بیش از ۱۷ میلیون تومان افزایش یافته است.

روند کلی قیمت دلار در بازار ارز ایران افزایشی است و در سه هفته گذشته به رکورد ۳۶ هزار و ۷۵۰ تومان رسید و ساعاتی نیز وارد کانال ۳۷ هزار تومان شد.

نرخ تورم بیش از ۵۰ درصدی، تحريم‌های جديد کشورهای اروپایی و آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، و به نوشته روزنامه اعتماد، «وضعیت نامساعد سياسی داخلی و خارجی، از اعتراضات تا توقف مذاكرات هسته‌ای»، برخی از دلایل افزایش قیمت دلار و سکه در ایران است.

افزایش حجم نقدینگی که به کاهش ارزش پول ملی منجر می‌شود، نیز از دیگر مواردی است که به روند افزایشی قیمت دلار در بازار ارز ایران دامن زده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy