Monday, Dec 5, 2022

صفحه نخست » استراتژی سران سه قوه برای پایان دادن به اعتصاب بازار و دانشگاه

seghoveh_banner.jpgدویچه وله - رسانه‌های ایران از برنامه سران سه قوه برای رفتن به دانشگاه‌ها در آستانه روز دانشجو خبر دادند. حکومت تلاش می‌کند بازاریان را از اعتصاب منع کند. سپاه پاسداران خواهان برخورد قاطع با معترضین شده است.

به دنبال فراخوان گسترده اعتصاب و اعتراض برای روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر مقا‌م‌های جمهوری اسلامی می‌خواهند به میان دانشجویان بروند. خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه ۱۴ آذر نوشت: «روسای قوا به مناسبت روز ۱۶ آذر در جمع دانشجویان حاضر و دغدغه‌های آنها را خواهند شنید.»

قرار است محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس روز ۱۵ آذر به جمع دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس برود. محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه و ابراهیم رئیسی، رئیس دولت نیز قصد دارند در جمع دانشجویان حاضر شوند. هنوز روشن نیست این دو به کدام دانشگاه‌ها می‌خواهند سر بزنند. ایسنا نوشته که "تشکل‌ها و دانشگاه‌های مختلف" از رئیسی دعوت کرده‌اند و دفتر او "در حال بررسی این دعوت‌ها" است.

***

***

در خبر ایسنا آمده که در برخی دانشگاه‌ها نیز "نشست‌های مناظره‌ای و یا سخنرانی‌های نمایندگان مجلس و شخصیت‌های سیاسی" قرار است برگزار شود.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

این در حالی است که دانشجویان یک بار پاسخ خود را به حضور مقام‌های حکومتی در دانشگاه داده‌اند. حضور علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در مهرماه امسال در چند دانشگاه، از جمله شریف، خواجه نصیرالدین طوسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با شعار و هو کردن دانشجویان روبرو شد.

***

***

تلاش برای جلوگیری از اعتصاب بازاریان

جمهوری اسلامی به دنبال اهرم‌هایی برای وادار کردن بازاریان به پایان دادن به اعتصاب و یا نپیوستن آنها به اعتراضات سراسری است. از صبح امروز بازاریان در شهرهای مختلف ایران در پاسخ به فراخوان اعتصابات سراسری مغازه‌های خود را بستند.

خبرگزاری فارس دوشنبه ۱۴ آذر با اشاره به این اعتصابات از دیدار مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور از بازار تهران خبر داد و از قول او نوشت: «با هوشیاری و بیداری بازاریان و با تلاش ماموران حافظ امنیت، بازاریان مشغول کسب و کار هستند و امنیت کامل برقرار است.»

میراحمدی در این دیدار مدعی شده که "معاندان و دشمنان با تهدید و ارعاب و روش‌های مختلفی سعی در ایجاد اختلال در بازار دارند."

خبرگزاری ایسنا نیز نوشته "جمعی از معتمدین بازار، فعالان اقتصادی، روسای اتاق اصناف کشور و عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران" در جلسه‌ای در "دفتر ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری" جمع شدند تا به مشکلات بازاریان در صنوف مختلف رسیدگی کنند.

در این نشست از "حضور میدانی" رئیسی در برخی بازارها و دیدار با کسبه "تشکر" شد. این اشاره‌ای است به رفتن رئیسی به بازار سنندج و خوش و بش او با یک مغازه‌دار. کمی پس از انتشار این ویدیو در شبکه‌های اجتماعی مغاز‌ه‌دار سنندجی بابت این کار از هم‌وطنان پوزش خواست.

تهدید سپاه پاسداران علیه معترضین

سپاه پاسداران روز دوشنبه ۱۴ آذر در بیانیه‌ای از اقدام قوه قضائیه در "مجازات مرتبطین با سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی" پشتیبانی و تاکید کرد: «نیروهای امنیتی، اطلاعاتی، انتظامی و بسیجی کشور در برخورد قاطعانه با اغتشاشگران، اراذل و اوباش و تروریست‌های اجاره‌ای دشمن درنگ و مماشات نخواهند کرد.»

خبرگزاری‌های ایران روز گذشته از اجرای حکم اعدام چهار نفر خبر دادند. روابط عمومی سپاه پاسداران در خردادماه سال جاری اعلام کرده بود اعضای "شبکه‌ای از اراذل و اوباش" را دستگیر کرده که با دستگاه اطلاعاتی اسرائیل ارتباط داشته‌اند. خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی چهار اعدامی را اعضای "باندی" معرفی کرد که "افسران اطلاعاتی اسرائیل " بوده و اقدام به "آدم‌ربایی" کرده‌اند.

"آسیب به اموال عمومی و خصوصی، تهیه فیلم و عکس از منازل هدف، خرید و فروش اسلحه و آدم‌ربایی" از جمله اتهاماتی بود که به این چهار نفر زده شده بود. این چهار نفر در حالی اعدام شدند که سند یا مدرکی دال بر این که "آدم‌ربایی" و "آسیب به اموال عمومی و خصوصی" و دیگر موارد اتهامی در چه زمان و مکانی صورت گرفته‌اند، ارائه نشد.

سپاه پاسداران در بیانیه جدید خود نیز از کلید‌واژه‌های "اقدامات تخریبی، تروریستی و تجزیه طلبانه" علیه معترضین استفاده کرده و خواسته به پرونده آنها "قاطع و سریع" رسیدگی شود. نهادهای سرکوبگر حکومت ایران معترضان را "اغتشاشگر" می‌نامند و ضمن برخوردهای وحشیانه با آنها گروه بزرگی را نیز در زندان‌ها به اسارت گرفته‌اند که خطر احکام طولانی‌مدت حبس و حتی اعدام آنها را تهدید می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy