Thursday, Dec 8, 2022

صفحه نخست » واکنش رسانه سپاه به بیانیه بدری خامنه‌ای

8.jpgرد «دیکتاتوری» و «موروثی بودن حکومت» است

صدای آمریکا - یک خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران در یادداشتی به بیانیه بدری خامنه‌ای، برائت جستن او از رهبر جمهوری اسلامی، و حمایتش از اعتراضات سراسری ایران واکنش نشان داد.

در این یادداشت که تسنیم روز پنج‌شنبه ۱۷ آذر منتشر کرد، به پیشینه مخالفت بدری خامنه‌ای و همسرش شیخ علی تهرانی با جمهوری اسلامی از ماه‌های آغازین پس از انقلاب ۵۷ و همچنین به مخالفت شماری دیگر از اقوام رهبر جمهوری اسلامی با او اشاره شده، و بدون ربط منطقی این «شکاف سیاسی و فکری» نشانه رد «دیکتاتور دانستن و تهمت موروثی بودن حکومت» دانسته شده است.

جانشینی «موروثی» مسئله‌ای بود که میرحسین موسوی، یکی دیگر از اقوام رهبر جمهوری اسلامی، مرداد سال جاری در یادداشتی درباره آن هشدار داد.

میر حسین موسوی، نخست‌وزیر دهه ۶۰ در زمان رهبری روح‌الله خمینی و نامزد معترض انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸، از زمستان ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برد.

خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران در این یادداشت با بیان این که «شاید شیخ علی تهرانی دهانش به امام جمعه تهران یا مشهد قفل می‌شد» ادعا کرده که مخالفت‌های بدری خامنه‌ای و همسرش، نشان از «خویشتن‌داری» علی خامنه‌ای در «تمتع اطرافیانش» در اداره کشور است.

علی مرادخانی، معروف به «شیخ علی تهرانی»، همسر بدری حسینی (خامنه‌ای) - خواهر رهبر جمهوری اسلامی - بود. این روحانی مخالف جمهوری اسلامی، حین جنگ ایران و عراق در بغداد ساکن بود و به طور علنی علیه جمهوری اسلامی موضع‌گیری می‌کرد. شیخ علی تهرانی سال ۱۳۷۴ به تهران بازگشت و به ۲۰ سال زندان محکوم شد، اما در سال ۸۴ از زندان آزاد شد و پس از آن اظهار نظر و یا فعالیت سیاسی نکرد. شیخ علی تهرانی ۲۷ مهر ۱۴۰۱ در ۹۶ سالگی در تهران درگذشت.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که شیخ علی تهرانی، همسر بدری خامنه‌ای، از آغاز جزو مخالفان سرسخت جمهوری اسلامی و حاکمیت ولایت فقیه بود. چنان که فرزند او محمود مرادخانی نیز روز چهارشنبه ۱۶ آذر در گفت‌وگویی اختصاصی با صدای آمریکا تأکید کرد، پدرش از آغاز می‌گفت «آخوند نباید حکومت کند.»

تسنیم در این یادداشت همچنین به حسین خمینی، فرزند مصطفی خمینی و نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، اشاره کرده که به گفته این روزنامه دهه‌ها است با جمهوری اسلامی به طور علنی مخالفت می‌کند.

خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران برای تأیید «ساده‌زیستی» علی خامنه‌ای به اظهارات عطاءالله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت محمد خاتمی، استناد کرده که گفته است «حتی یک نقطه خاکستری در زندگی اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای وجود ندارد.»

محمود مرادخانی، سال گذشته نیز به صدای آمریکا گفته بود: «می‌ترسند که مادر من هم صحبتی بکند و مطالبی که می‌داند را بیان کند که برای رژیم و برای شخص علی خامنه‌ای بسیار سخت خواهد شد.»

فریده مرادخانی، فعال حقوق بشر و مخالف جمهوری اسلامی و خواهرزاده رهبر جمهوری اسلامی، اکنون در زندان به سر می‌برد. او سال گذشته در مراسم آنلاین بزرگداشت تولد شهبانو فرح پهلوی شرکت کرد، او را مادر ایران نامید، و در وصف او شعری خواند که پس از آن بازداشت شد.

خانم مرادخانی در ویدئویی که پس از بازداشت دوباره‌اش در دوم آذر منتشر شد، اعلام کرده است که «ایرانیان خودشان این رژیم را سرنگون می‌کنند»، اما «سایر کشورها نباید از جمهوری اسلامی حمایت کنند.»

بدری خامنه‌ای، خواهر رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته ضمن هم‌دردی با مادران داغدار که پس از انقلاب ۵۷ به دست حکومت کشته شده‌اند، با تأکید بر حق مشروع مردم ایران برای «قیام» و دست‌یافتن به «آزادی و رفاه» از نیروهای مسلح خواست «اسلحه‌هایشان را زمین بگذارند» و پیش از آن که «خیلی دیر شود»، به مردم بپیوندند.

خواهر علی خامنه‌ای تأکید کرده است که «رژیم جمهوری اسلامی، خمینی و علی خامنه‌ای به جز درد و رنج و ظلم برای ایران و ایرانیان ارمغانی دیگر نداشته» و بر حسب «وظیفه انسانی»، «سال‌ها پیش بارها و بارها صدای حق‌طلبی مردم را به گوش» او رسانده، ولی پس از آن که دیده «گوش شنوایی ندارد و راه خمینی را در سرکوب و کشتار مردم بی‌گناه ادامه می‌دهد، با او قطع رابطه» کرده است.

بدری خامنه‌ای با بیان این که دغدغه‌اش «همواره مردم و مخصوصا زنان ایران بوده است»، ابراز امیدواری کرده است که «مبارزه برحق مردم برای رسیدن به آزادی و دموکراسی هر چه زودتر پیروز گردد» و خطاب به نیروهای مسلح گفت: «پاسداران و مزدوران علی خامنه‌ای باید هر چه زودتر اسلحه‌هایشان را زمین گذاشته و به مردم بپیوندند، قبل از آن که خیلی دیر شود.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy