Friday, Dec 9, 2022

صفحه نخست » خواهرزاده خامنه‌ای راهی زندان شد

khaharzadeh_banner.jpgصدای آمریکا - دادگاه ویژه روحانیت فریده مرادخانی، خواهرزاده علی خامنه‌ای، را به ۱۵ سال حبس محکوم کرد که این مدت در تجدیدنظر به سه سال کاهش یافت.

محمدحسین آقاسی، وکیل خانم مرادخانی، در توییتی گفت که در تجدیدنظر، سه سال زندان موکلش تأیید شده است.

آقای آقاسی همچنین گفت که خانم مرادخانی در «دادگاه ویژه روحانیت» محاکمه شده است که به گفته او «صلاحیت رسیدگی به اتهامات» او را ندارد، چرا که او «روحانی» نیست.

وکیل فریده مرادخانی افزود که چون خود او نیز روحانی نیست، دادگاه وکالت خانم مرادخانی توسط او را نپذیرفته است.

فریده مرادخانی، فعال حقوق بشر و مخالف جمهوری اسلامی ایران، سال گذشته در مراسم اینترنتی بزرگداشت تولد شهبانو فرح پهلوی شرکت کرد و او را «مادر ایران» نامید. او پس از این رویداد بازداشت شد.

خانم مرادخانی در ویدیویی که پس از بازداشت دوباره‌اش در دوم آذر منتشر شد، اعلام کرد که «ایرانیان خودشان این رژیم را سرنگون می‌کنند»، اما «سایر کشورها نباید از جمهوری اسلامی حمایت کنند.»

فریده مرادخانی، فرزند بدری خامنه‌ای و شیخ علی تهرانی است.

پدرش، شیخ علی تهرانی در جنگ ایران و عراق در بغداد ساکن بود و به طور علنی علیه جمهوری اسلامی موضع‌گیری می‌کرد. او در سال ۱۳۷۴ به تهران بازگشت و به ۲۰ سال زندان محکوم شد، اما در سال ۸۴ از زندان آزاد شد و پس از آن فعالیت سیاسی نکرد و در ۲۷ مهر ۱۴۰۱ در تهران درگذشت.

مادرش بدری خامنه‌ای نیز در روز شانزدهم آذر، نامه‌ای سرگشاده منتشر کرد و ضمن هم‌دردی با مادران داغدار که پس از انقلاب ۵۷ به دست حکومت کشته شده‌اند، با تأکید بر حق مشروع مردم ایران برای «قیام» و دست‌یافتن به «آزادی و رفاه» از نیروهای مسلح خواست «اسلحه‌هایشان را زمین بگذارند» و پیش از آن که «خیلی دیر شود»، به مردم بپیوندند.

محمود مرادخانی، فرزند بدری خامنه‌ای و شیخ علی تهرانی که در فرانسه ساکن است، روز چهارشنبه ۱۶ آذر در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا یکی از دلایل انتشار بیانیه از سوی مادرش را «همراهی با حرکت‌ها و اعتراض‌های مردمی» دانست و گفت که از آگاه‌تر شدن مردم در نتیجه «چند دهه فعالیت» خوشحال است.

او تأکید کرد: «مردم ترسشان از این رژیم ریخته و دیگر سرکوب رژیم تأثیر منفی بر حرکت و جنبش ندارد و موجب کمی جنبش نمی‌شود و این بسیار مهم است.»

به گفته آقای مرادخانی این «نخستین بار» بود که خواهر رهبر جمهوری اسلامی به طور رسمی چنین نامه‌ای منتشر کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy