Saturday, Dec 10, 2022

صفحه نخست » دلار رکورد زد، رئیسی مدعی پایان خیزش سراسری و بحران اقتصادی شد

dollar_banner.jpgداریوش معمار - ایندیپندنت فارسی

سخنان ابراهیم رئیسی درباره وضعیت اقتصادی و سیاسی ایران با واکنش گسترده در محافل سیاسی و خبری مواجه شد. رئیس دولت سیزدهم‌، روز شنبه ۱۹ آذرماه، در سخنرانی‌اش ضمن انکار شرایط سخت اقتصادی ایران، ادعا کرد خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی در این کشور متوقف شده است.

این در حالی است که روز شنبه قیمت دلار از مرز ۳۷ هزار تومان گذشت و قیمت سکه طلا به بیش از ۱۸ میلیون تومان رسید، و هم‌زمان با فراخوان‌ها برای اعتراض به اعدام محسن شکاری، شهرها و دانشگاه‌های مختلف ایران، شاهد تجمعات اعتراضی بود.

ابراهیم رئیسی در مراسم سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اعلام به پایان رسیدن خیزش مردمی مدعی شد: «با تلاش مسئولان امنیتی، امنیت برقرار است و بیشتر هم تامین می‌شود.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

این سخنان در شرایطی مطرح می‌شود که طی یک هفته گذشته، تجمع شبانه مردم تهران و شهرهای مختلف ایران همچنان ادامه داشته است و اعدام محسن شکاری، جوان ۲۳‌ساله تهرانی، با موج گسترده محکومیت در عرصه بین‌المللی مواجه شده است.

هرچند روند واکنش مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی به وقایع و اخبار ۸۰ روز گذشته‌، همراه با انکار بوده است، اما سخنان روز شنبه ابراهیم رئیسی مبنی بر رد کامل شرایط بحرانی کشور و مشکلات اقتصادی، بیش از گذشته مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

رئیسی دو هفته پیش، با حمله به کسانی که آن‌ها را ساکنان فتنه نامید، خواستار حضور پررنگ مقام‌ها و خواص نظام در عرصه رسانه‌ای و موضع‌گیری صریح آنان در دفاع از نظام شد.

اما سخنان روز شنبه نشان داد که او به‌عنوان بخشی از ترفند جمهوری اسلامی در تحریف وقایع، وارد عرصه خبرسازی رسانه‌های نزدیک به حکومت شده است.

ابراهیم رئیسی در سخنان اخیرش ضمن اشاره به بحث بیکاری در ایران، مدعی شد دلیل اصلی بیکاری، اصرار تحصیل‌کرده‌ها برای داشتن شغل‌های اداری‌‎ است. او در این ‌خصوص تاکید کرد: «تحصیل‌کردگان نباید خود را به میز و صندلی محدود کنند. در رباط‌کریم به من گفتند یک نفر بیکار هم وجود ندارد و حتی ظرفیت مهاجرپذیری هم دارند. البته در واژه مهاجرت هم باید بازنگری شود. در پاکدشت هم گفتند یک نفر بیکار نداریم، اما برخی فارغ‌التحصیل‌ها فقط دنبال کار اداری‌اند و رفتن به کارخانه و پوشیدن لباس کار و ایستادن در کنار کارگر یا کار در زمینه کشاورزی و معدن را کار نمی‌دانند.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که به گفته مرکز آمار ایران، به دلیل تعطیلی واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها، میزان بیکاری در حوزه کارگری کشور طی یک سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

ابراهیم رئیسی در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت ایجاد مراکز گفت‌وگو در کشور برای شنیدن نظرات منتقدان اشاره کرد و با تاکید بر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، درباره فعال شدن مراکز گفت‌وگو در سراسر کشور گفت: «در این گفت‌وگوهاست که می‌توان سخن افراد را شنید. این گفت‌وگوها برای کشور و دولت مفید است.»

این سخنان و موضوع گفت‌وگو با منتقدان، به‌ویژه دانشجویان و نخبگان در حالی مطرح شده است که طی ۸۰ روز گذشته آمار دانشجویان و نخبگان بازداشتی و اخراج شده از دانشگاه‌ها و مراکز علمی و همچنین خبرنگارانی که نهادهای امنیتی به بازداشت آن‌ها اقدام کرده‌اند، به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

بخش دیگری از سخنان ابراهیم رئیسی که تنها دقایقی پس از انتشار مورد توجه تحلیلگران قرار گرفت، درخواست او برای بازنگری در مفاهیمی همچون بازنشستگی است؛ موضوعی که به نظر می‌آید با درنظرگرفتن بحران دولت در حوزه پرداخت معوقات بازنشستگان کشوری، نمایانگر تلاش دولت برای آغاز بازنگری در سن بازنشستگی باشد.

ابراهیم رئیسی در این خصوص گفت: «امام خمینی بعد از ۷۰ سالگی رهبری یک انقلاب بزرگ را بر عهده گرفت. حالا یک فرد ۵۰ ساله بازنشسته شده و به پارک می‌رود. این واژه‌ها که عجیب است، افراد را متوقف می‌کند و حتما باید باز نگاهی به آن‌ها شود.»

به گفته کارشناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی و اقتصادی در ایران، دولت سیزدهم به‌دلیل بی‌نتیجه ماندن وعده‌های اقتصادی و اجتماعی و افزایش سرکوب‌ها، در میان همه دولت‌های پیش از خود رکورددار است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy