Sunday, Dec 11, 2022

صفحه نخست » حالا اگر وجود دارید سفیر چین را احضار کنید!

3islands_banner.jpgآیا جمهوری اسلامی «وجود» و جرأت اعتراض به چین را دارد؟

- جمهوری اسلامی آنقدر در مقابل چین دچار ضعف است که سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و جمهوری خلق چین در بیانیه اجلاس پایانی مشترک خود خواستار حل مسالمت‌آمیز موضوع جزایر سه‌گانه (تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی) بین ایران و امارات شدند

- مواضع چین و همنوایی با امارات چیزی جز نادیده گرفتن حق حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه نیست

- این بیانیه با واکنش‌های منفی زیادی مواجه شده است. یک پژوهشگر سیاسی (احسان سلطانی) خطاب به مقامات جمهوری اسلامی نوشته «حالا اگر وجود دارید سفیر چین را احضار کنید!»

- باید از مسئولین پرسید آیا جمهوری اسلامی هم جرأت دارد تایوان را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت بشناسد؟

*منابع این گزارش: کیهان لندن و ایران وایر

***

واکنش ضعیف ایران به بیانیه چین و کشورهای عربی درباره جزایر سه‌گانه

ایران وایر - وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی بدون نام بردن از چین در توییتی به زبان فارسی نوشت در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.

حسین امیرعبداللهیان روز جمعه نوزدهم آذر ماه در حساب کاربری توییتری خود به بیانیه مشترک چین و شش امیرنشین حوزه خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی واکنش نشان داد.

امیر عبداللهیان نوشت: جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس ، اجزای جدایی ناپذیر خاک پاک ایران است و به این مام میهن تعلق ابدی دارد. در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.

امارات متحده عربی ادعای مالکیت بر این جزایر را دارد، اما تهران ضمن تاکید بر جدایی‌ناپذیر بودن این جزایر از کشور، می‌گوید که حاکمیت ایران بر این جزایر «به طور دائم و قطعی اعاده شده و هیچ جایی برای بحث درباره آن نیست»..

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

در بیانیه پایانی نشست اجلاس مشترک سران چین و شش امیرنشین حوزه خلیج فارس که در پایتخت عربستان برگزار شد، از «پرونده هسته‌ای، موشک‌های بالیستیک، پهپادهای نظامی و حمایت از گروه‌های تروریستی» به عنوان مشکلات حوزه خلیج فارس در روابط با ایران یاد شده است.

در بند ۱۲ این بیانیه مشترک آمده است: «رهبران از تلاش‌های مسالمت‌آمیز شامل ابتکارها،پیشنهادهای امارات برای رسیدن به راهکار صلح آمیز برای مسأله سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی،از راه مذاکرات ۲جانبه بر مبنای قوانین بین‌المللی حمایت می‌کنند.»

چین در شرایطی پای این بیانیه را امضا کرده‌است که جمهوری اسلامی ایران جزایر سه‌گانه را جز جدایی ناپذیر از خاک ایران و ادعاهای امارات در مورد این سه جزیره را مردود و غیرقابل مذاکره می‌داند.

سفیر چین در پی «بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس» به وزارت امور خارجه فراخوانده شد.

به گزارش خبرگزاری حکومتی دانشجو (ایسنا) دستیار آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در پی «بیانیه مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس» با سفیر چین دیدار کرد و نسبت به ورود بیانیه مذکور به موضوع تمامیت ارضی ایران ابراز ناخرسندی کرده و تاکید کرد: جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس جزو لاینفک تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران است که مانند هر بخش دیگر از سرزمین ایران هرگز موضوع مذاکره با هیچ کشوری نبوده و نخواهد بود.

سفیر چین نیز به احترام کشورش به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و در توضیحات اهداف سفر رئیس جمهور کشورش به ریاض، این سفر را در راستای کمک به صلح و ثبات در منطقه و بهره گیری از گفتگو به عنوان ابزاری برای حل مشکلات دانست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy