Sunday, Dec 11, 2022

صفحه نخست » وزیر خارجه جمهوری اسلامی از ترس، در واکنش به موضع چین حتی از این کشور نام نبرد

11-1.jpgایران اینترنشنال - در حالی که وزارت خارجه جمهوری اسلامی از «دیدار» سفیر چین با دستیار وزیر خارجه ایران خبر داده، حسین امیرعبداللهیان در توییتی درباره بیانیه مشترک اخیر چین و کشورهای عربی، از چین نام نبرد.

امیرعبداللهیان روز شنبه در واکنش به این بیانیه در توییتر به زبان فارسی نوشت: «جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس، اجزای جدایی ناپذیر خاک پاک ایران است و به این مام میهن تعلق ابدی دارد.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی افزود: «در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.»

این توییت امیرعبداللهیان واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت و برخی نوشتند امیرعبداللهیان در حالی «جرات نکرده» نامی از چین در این توییت خود بیاورد که پیشتر در توییتی به دو زبان فارسی و چینی از ادعای حاکمیت پکن بر جزیره تایوان دفاع کرده بود.

در بیانیه پایانی نشست مشترک سران چین و شش امیرنشین حوزه خلیج فارس از «پرونده هسته‌ای، موشک‌های بالستیک، پهپادهای نظامی و حمایت از گروه‌های تروریستی» به عنوان مشکلات حوزه خلیج فارس در روابط با ایران نام برده شده است.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

همچنین چین و عربستان سعودی در بیانیه مشترکی که پس از دیدار رییس‌جمهوری چین و ولیعهد عربستان سعودی صادر شد، از جمهوری اسلامی خواستند از مداخله در امور داخلی کشورها خودداری و اصول حسن همجواری را رعایت کند.

علاوه بر توییت امیرعبداللهیان، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز در اظهاراتی فقط از کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس انتقاد کرد.

کنعانی هیچ درخواستی از چین نکرد و فقط از این شورا خواست «در رویکردهای خود در قبال مسایل منطقه‌ای تجدید نظر کنند و مسیر سازنده را برگزینند.»

همچنین وزارت خارجه از «دیدار» سفیر چین با دستیار آسیا و اقیانوسیه وزیر خارجه جمهوری اسلامی خبر داد و اعلام کرد «در این ملاقات نسبت به ورود بیانیه مذکور به موضوع تمامیت ارضی ایران ابراز ناخرسندی شدید» شد.

تاکید بر «دیدار» سفیر چین با مقام‌های وزارت خارجه در حالی که در سه ماه اخیر، جمهوری اسلامی پانزده بار سفرای کشورهای غربی را به دلیل انتقاد از سرکوب معترضان ایرانی «احضار» کرده است.

جمهوری اسلامی به دلیل توافق‌های پنهانی که با پکن و مسکو به امضا رسانده و امتیازات گسترده‌ای که به چین و روسیه در سال‌های اخیر اعطا کرده، مورد انتقادها و اعتراض‌های گسترده مردمی قرار گرفته است.

علی نیکزاد، نایب رییس مجلس درباره بیانیه چین و کشورهای عربی گفته است: «منتظر شنیدن روایت‌ کشورهای دوست و شرکای تجاری خود در این زمینه هستیم، اما می‌خواهیم دقت داشته باشند تا برخی کلمات نامتعارف در گفت و شنودهای دوجانبه و چندجانبه راه پیدا نکند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy