Thursday, Dec 15, 2022

صفحه نخست » انتشار تصویر دستور خامنه‌ای برای تنبیه وزارت ارشاد به‌ خاطر پروژه تاریخ شفاهی

15.jpgرادیو فردا - حسین دهباشی، فعال رسانه‌ای که قبلاً پروژه تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر را زیر نظر یکی از نهادهای زیر نظر وزارت ارشاد پیش می‌برد، تصویری از نامه سال ۱۳۹۸ دفتر علی خامنه‌ای درباره این پروژه را منتشر کرد.

در این نامه که آقای دهباشی آن را روز چهارشنبه، ۲۳ آذر، منتشر کرد، دستور رهبر جمهوری اسلامی ذکر شده با این عبارت که «وزارت ارشاد و کتابخانه ملی باید به‌خاطر این غلط بزرگ مؤاخذه شوند».

آقای دهباشی با انتشار اسنادی دیگر اضافه کرده که در پی شکایت وزارت اطلاعات و دادگاهی‌ شدن، روز سه‌شنبه ۲۲ آذر حکم دادگاه انقلاب مبنی بر شش ماه حبس «به‌جرم تبلیغ علیه نظام» به او ابلاغ شده است.

علاوه بر این، حسین دهباشی محکوم شده است که یک پژوهش ۸۰ صفحه‌ای به‌ صورت دست‌نویس «درباره فساد و جنایات رژیم سفاک پهلوی» بنویسد.

این در حالی است که به‌گفته او، در سال ۱۳۹۸، پس لغو مجوز و توقیف همه جلدهای آماده چاپ مجموعه تاریخ شفاهی و تصویری ایران در عصر پهلوی، وی از این کار کناره گرفته و به شغل دیگری پرداخته است.

آن‌ چنان‌که آقای دهباشی نوشته است، سازمان اسناد و کتابخانه ملی به‌ عنوان «بانی و ناشر» این مجموعه و وزارت که «پس از اعمال سانسور مجوز نشر آثار را صادر کرد، بابت این "غلط بزرگ" مؤاخذه و محاکمه نشدند».

در انتشار روایت‌های تاریخ معاصر به هر شکل از جمله در کتب درسی، مقامات جمهوری اسلامی و به‌ طور خاص علی خامنه‌ای همواره به سانسور و کار تبلیغاتی به سود نظام به‌ جای تاریخ‌نگاری واقعی و روایت تاریخی متهم بوده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy