Wednesday, Dec 14, 2022

صفحه نخست » افشین قادرزاده کوتاه قدترین مرد جهان شد

رکورد قبلی کوتاه قد‌ترین مرد جهان از آن ادوارد هرناندز کلمبیایی بود، که ۷ سانتی‌متر از افشین بلندتر است

ایندیپندنت فارسی - افشین قادرزاده، روز پنجشنبه ۱۵ دسامبر، شاد و خندان وارد سالن اندازه‌گیری رکوردهای گینس در دبی شد تا رکورد کوتاه قدترین فرد زنده جهان را ثبت کند.

223.jpgقادرزاده که به همراه پدر و مادرش از روستایی در استان آذربایجان غربی به دبی سفر کرده بود، پس از ورود به سالن، روی میز گذاشته شد تا نشان گینس خود را دریافت کند. قد او سه مرتبه طی ۲۴ ساعت اندازه گرفته شد و عدد ۶۵.۲۴ سانتی‌متر برای او ثبت شد. رکورد قبلی کوتاه‌ترین مرد جهان از آن ادوارد هرنانندز کلمبیایی با ۷۰ سانتی‌متر و ۲۱ میلی‌متر بود. در سال ۲۰۲۰ که گینس مجددا قد هرنانندز را اندازه گرفت، قد او ۷۲ سانتی‌متر و ۱۰ میلی‌متر بود.

افشین قادرزاده متولد ۱۳ ژوئیه ۲۰۰۲ است و اکنون ۲۰ سال دارد. او با خانواده‌اش در روستایی دورافتاده در شهرستان بوکان استان آذربایجان غربی زندگی می‌کند. افشین که اکنون شش کیلو و ۵۰۰ گرم وزن دارد، هنگام تولد تنها ۷۰۰ گرم بود.

44.jpgزندگی افشین در روستای محل سکونتش چندان ساده نبوده است. او به دلیل جثه‌اش نتوانسته است به مدرسه برود و از اینکه به‌تازگی یاد گرفته نام خود را بنویسد، خوشحال است.

وب‌سایت گینس از قول اسماعیل قادرزاده، پدر افشین، می‌نویسد: «ادامه درمان و ضعف جسمانی پسرم دلیل اصلی ترک تحصیل اوست، وگرنه مشکل ذهنی ندارد.»

خانواده افشین که به همراه او برای ثبت این رکورد به دبی سفر کرده‌اند، از مشکلاتی که او با آن دست‌وپنجه نرم ‌می‌کند، می‌گویند. به گفته پدرش، به خاطر کوتاهی قدش او نه به‌عنوان کارگر ساختمانی و نه هیچ شغل دیگری، نمی‌تواند مشغول به کار شود.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

هرچند او شخصیتی بسیار مهربان و برونگرا دارد و به همین دلیل بین مردم محلی بسیار محبوب است، اما برایش بسیار مشکل است که به‌تنهایی در روستا تردد کند و همیشه یکی از والدینش باید همراه او باشند.

در عوض استفاده از گوشی هوشمند با وجود اینکه حمل آن دشوار است، برای او جذاب است. او بیشتر روزهایش را به تماشای کارتون می‌گذراند و اخیرا در رسانه‌های اجتماعی وقت می‌گذراند.

علاوه بر این‌ها، او عاشق تماشای فوتبال و یک استقلالی تمام‌عیار است. در بین فوتبالیست‌های مشهور، به علی دایی و کریستین رونالدو علاقه دارد.

خرید لباس یکی از چالش‌هایی است که پیش روی خانواده افشین قرار دارد. تنها لباس‌هایی برای او مناسب‌اند که برای بچه‌های نوپا طراحی شده‌اند، اما افشین به‌عنوان یک مرد ۲۰ ساله طرفدار طرح‌های کودکانه نیست، بنابراین کت‌وشلوار سفارشی می‌پوشد.

افشین در کودکی آن‌قدر خوش‌شانس نبود که صاحب رتبه‌ای در کتاب رکوردهای گینس شود، اما می‌گوید به رکوردهای مربوط به بدن انسان علاقه دارد. وب‌سایت گینس از قول او می‌نویسد: «فکر کردن به عضویت در خانواده رکوردهای گینس مثل یک رویا است. این‌گونه که یک روز بعد، از خواب بیدار می‌شوی و تمام دنیا می‌دانند کی هستی، این جادویی است.»

او در ادامه می‌گوید: «من از توجه مردم خوشم می‌آید و به من احساس خاص بودن می‌دهد.»

او اگرچه جثه کوچکی دارد، اما به نظر می‌رسد برنامه‌های بزرگی برای آینده دارد: «رویای من این است که بتوانم به پدر و مادرم کمک کنم و این شناخت جهانی ممکن است به من کمک کند تا به رویاهایم برسم.»

این مسئله چندان هم دور از ذهن نیست. چنانچه که کریگ گلندی، سردبیر کتاب‌ رکوردهای جهانی گینس، به وب‌سایت نشنال‌نیوز گفت: «این شناخت می‌تواند به خانواده قادرزاده اجازه بدهد تا دنبال مراقبت‌های پزشکی باشند که تا قبل از این، دسترسی به آن‌ها برایشان بسیار دشوار بوده است. نمونه‌ خوب این موضوع سلطان کوسن، قدبلندترین مرد حال حاضر جهان است. بلندی قد او به خاطر مشکلی در غده هیپوفیز بود که باعث افزایش هورمون‌های رشد می‌شد. پس از ثبت رکورد او و وقتی که مثل امروز موردتوجه رسانه‌های جهان قرار گرفت، دکتری که کنفرانس مطبوعاتی را دید گفت: ما می‌توانیم این را درست کنیم.»

اگرچه همیشه ورزش کردن برای افشین یک رویا بوده است، اما او عاشق رقصیدن است و با موسیقی کردی می‌رقصد. وب‌سایت نشنال نیوز از قول او در پاسخ این سوال که اولین کاری که صبح‌ها بعد از بیدار شدن انجام می‌دهی چیست، نوشت: «رسانه‌های اجتماعی‌ را چک می‌کنم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy