Wednesday, Dec 21, 2022

صفحه نخست » راستگراترین و مذهبی‌ترین کابینه اسرائیل تشکیل شد

israelbanner.jpgایندیپندنت فارسی - بنیامین نتانیاهو در توییتی که در واپسین ساعات چهارشنبه و تنها چند دقیقه مانده به پایان ضرب‌الاجل رسمی منتشر کرد، خبر داد که برای تشکیل کابینه با احزاب ائتلافی به توافق رسیده است. او در این توییت، خطاب به اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، نوشت: «موفق شدم.»

به این ترتیب، پردوام‌ترین نخست‌وزیر اسرائیل بار دیگر پس از وقفه‌ای دوساله، در راس «مذهبی‌ترین و راستگراترین دولت تاریخ اسرائیل» می‌نشیند. البته این نخست‌وزیر منتخب اسرائیل که از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ و سپس از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ با رکوردی بی‌سابقه بر همین مسند تکیه زده بود، این بار با چالش‌های زیادی روبرو است. او باید پاسخگوی خواسته‌های متعدد هواداران احزاب راستگرای افراطی و مذهبی ائتلاف‌کرده با لیکود باشد، خواسته‌هایی چون برخوردهای شدیدتر با فلسطینی‌ها و به کنترل درآوردن بیشتر سرزمین‌های موردبحث با دولت خودگردان فلسطین.

متحدان نخست‌وزیر منتخب و رهبر حزب لیکود در دولت آینده، دو حزب یهودی افراطی ارتدوکس شاس و بلوک راست افراطی و ملی‌گرای صهیونیسم‌ مذهبی‌اند. این بلوک در انتخابات پارلمانی اخیر موفق شد ۶۴ کرسی کنست، مجلس اسرائیل، را به دست بیاورد. رهبر حزب صهیونیسم مذهبی که پس از ائتلاف با دو حزب راست افراطی دیگر بیشترین کرسی‌ها را در کنست به دست آورد، خواهان الحاق کل کرانه باختری به اسرائیل است. کرانه باختری در جنگ ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل درآمد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

بن گوير، رهبر حزب صهیونیسم مذهبی، پیش‌تر به اتهام نژادپرستی علیه اعراب در دادگاه محکوم شده است. زمانی که حزب او در انتخابات پارلمانی پیروز شد، هوادارانش در جشن پیروزی به اعراب فلسطینی شدیدترین اهانت‌ها را روا داشتند اما او در جواب، تنها گفت: «صبر کنید! من هنوز نخست‌وزیر نشده‌ام.»

متحد دیگر نتانیاهو در دولت حزب ارتدکس شاس خواهد بود. آریه دری، رهبر این حزب افراطی، پس از کسب ۱۱ کرسی، قوی‌تر از قبل شده است و می‌خواهد در دولت آینده نقش مهمی داشته باشد. این در حالی است که او هم در سال ۲۰۲۱ به فرار مالیاتی متهم شده است و سابقه زندان هم دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy