Saturday, Dec 24, 2022

صفحه نخست » ادامه رکوردشکنی قیمت دلار + شکل‌گیری ابر تورمی بی‌سابقه در ایران

bazarBanner.jpgفروپاشی بازار و تداوم رشد قیمت ارز در ایران

اقتصاددانان هشدار داده‌اند چاپ پول برای جبران کسری بودجه احتمال شکل‌گیری ابر تورمی بی‌سابقه در ایران را تقویت می‌کند

داریوش معمار - ایندیپندنت فارسی

در حالی‌ که رسانه‌های نزدیک به دولت سیزدهم، صبح روز شنبه سوم دی‌ماه، از کاهش قیمت ارز خبر داده بودند، معاملات غیررسمی در بازار تهران از تداوم رشد نرخ ارز و طلا حکایت داشت.

صبح روز شنبه روند رشد قیمت دلار در بازار افزایشی بود و به ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسید؛ اگرچه برخی رسانه‌ها در ایران در واکنش به خبر برجامی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی مبنی بر احتمال ازسرگیری مذاکرات، اعلام کردند بازار ارز با ریزش قیمت مواجه شده است.

برخلاف تبلیغات رسانه‌ای، غرب در روزهای گذشته و پس از انتشار تصاویر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در کنار رئیس‌جمهوری فرانسه در جریان نشست بغداد، به پیشنهاد برجامی ایران و تهدید دائمی نبودن این پیشنهاد، واکنش مثبتی نشان نداد و دولت امریکا صراحتا اعلام کرد در حال حاضر مذاکرات از دستور کار این کشور خارج شده است.

در این میان تعلیق تمامی ضمانت‌نامه‌های اعتباری و سرمایه‌گذاری آلمان برای توسعه تجارت با جمهوری اسلامی، درخواست ۴۳ عضو پارلمان آلمان برای قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی و درخواست پارلمان کشور هلند از دولت برای طرح پیشنهاد و پیگیری قرار گرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا، مواردی بودند که بسته شدن سریع همه دروازه‌های سیاسی بازگشت به مذاکره را به جمهوری اسلامی نشان دادند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

در ایران نیز رسانه‌ها در حین انتشار اخبار ازسرگیری احتمالی مذاکرات، به پیگیری برای استیضاح وزیر امور خارجه به‌خاطر اصرار بر احیای برجام اشاره کردند. روزنامه کیهان با حمله به امیر عبداللهیان نوشت او به استناد چه واکنش مثبتی از دولت‌های غربی، برای ازسرگیری مذاکرات تلاش می‌کند.

کیهان همچنین با تاکید بر مواضع سیاست‌مداران غربی در‌خصوص اعتراض‌ها در ایران، خواستار پایان یافتن هرگونه تلاش جمهوری اسلامی برای مذاکره و اعلام اتمام فرصت برجام شد.

تداوم افزایش قیمت ارز در حالی ادامه دارد که برخی از اقتصاددانان هشدار داده‌اند که ادامه سیاست‌های اقتصادی دولت رئیسی برای جبران کسری بودجه از طریق چاپ پول، احتمال شکل‌گیری ابر تورمی بی‌سابقه در ایران را تقویت می‌کند.

ضمن آنکه سیگنال‌های رشد دستوری بازار بورس و بهره بانکی هم حاکی از آن است که تیم اقتصادی دولت سیزدهم تلاش می‌کند مانع باز شدن یکباره فنر رشد نرخ ارز در ایران شود. این در حالی است که اثر اعتراض‌های گسترده مردمی، شکست کامل مذاکرات و افزایش نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در سه ماه گذشته، شرایط را برای رشد سریع قیمت‌ها در بازار ارز فراهم کرده‌اند.

به این ترتیب بیشتر کارشناسان و رسانه‌های اقتصادی ایران در گزارش و تحلیل‌های خود خواستار تغییر در سیاست‌های اقتصادی دولت شدند و حتی روزنامه فرهیختگان در گزارشی خواستار آن شد که دولت در سال ۱۴۰۲ هرگونه جراحی اقتصادی را متوقف کند.

مطابق آخرین قیمت‌ها در ظهر روز شنبه سوم دی‌ماه، دلار ۱.۰۷ درصد، یورو ۱.۵ درصد و سکه ۵ درصد نسبت به روز پنجشنبه رشد قیمت داشته‌اند.

افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا در حالی تداوم دارد که رئیس بانک مرکزی هفته گذشته با حباب دانستن این وضع گفته بود: «ما نرخ‌های در بازار را قبول نداریم»، سخنانی که با واکنش تند اقتصاددانان و تحلیلگران مواجه شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy