Saturday, Dec 24, 2022

صفحه نخست » زمستان سختی که حکومت اسلامی برای اروپا وعده می‌داد، گريبان گير مردم ایران شد

energy.jpgایران درگیر بحران کمبود گاز و بنزین

روز شنبه، رسانه‌ها از قطع گاز ۸۰۰ اداره، نهاد و دستگاه دولتی در کشور خبر دادند

داریوش معمار - ایندیپندنت فارسی

در حالی که اکثر شهرهای ایران در هفته نخست دی‌‌ماه، شاهد بارش برف و کاهش دما بودند، زمستان سختی که مقام‌های حکومت اسلامی برای اروپا وعده می‌دادند، گریبان مردم و دامان دولت رئیسی را گرفته است.

پس از انتشار خبر تعطیلی ادارات و مراکز دولتی استان گیلان در روز پنجشنبه ۳۰ آذر، به‌دلیل صرفه‌جویی در مصرف گاز، روز شنبه سوم دی‌ماه، رسانه‌ها از قطع گاز ۸۰۰ اداره، نهاد و دستگاه دولتی در کشور خبر دادند.

مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، در این‌ مورد گفته است: «از حدود بیش از ۷۲ هزار پایش انجام‌شده تاکنون، بیش از ۶۳۰۰ مورد اخطار قطع گاز، ۸۴۱ مورد قطعی گاز و ۸۰۲ سازمان از ورود به داخل سازمان، ممانعت به عمل آورده‌اند که در صورت ادامه این روند، ضمن برخورد با دستگاه مورد نظر، اسامی این دستگاه‌ها نیز اعلام خواهد شد.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

در استان یزد نیز گاز استانداری، فرمانداری و حتی اداره گاز هم قطع شده است. در شهر همدان هم، شهروندان به‌طور هم‌زمان با کاهش ناگهانی دمای هوا و افت فشار گاز مواجه‌اند که موجب قطعی آن در بخش‌هایی از شهر شده است.

وضع صنایع نیازمند گاز هم در ایران بهتر از اوضاع شهروندان نیست. روز پنجشنبه یکم دی‌‌ماه، علی‌اکبر الوندیان، دبیر انجمن سیمان، اعلام کرده بود: «گاز بیش از ۵۰ کارخانه سیمان به‌صورت تقریبی قطع شده و برق واحدهای تولیدی هم به‌تدریج دچار محدودیت شده است.»

این اظهارنظر با واکنش محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، همراه شد که با تکذیب این خبر گفت: «تمامی سوخت‌های مصرفی کارخانه‌ها سیمان، سوخت مایع جایگزین است که با این‌ وجود، خبر قطعی گاز کارخانه‌های سیمان صحت ندارد.» به گفته او، «اکنون مشکلی از نظر سوخت مایع نداریم».

در همین حال، رئیس مرکز کنترل امداد گاز استان مرکزی از قطع گاز ۶۱ سازمان و اداره دولتی پرمصرف در این استان خبر داده است.

در همین حال، دولت سیزدهم با وعده رایگان کردن گاز برای مشترکان کم‌مصرف تلاش می‌کند از میزان مصرف در این روزهای سرد بکاهد، اما به گفته مقام‌های شرکت ملی گاز، هنوز تا رسیدن به میزان مصرف مطلوب فاصله چشمگیری باقی‌ مانده است.

با آغاز زمستان در ایران، بحران گاز تنها مشکل دولت در زمینه تامین حامل‌های انرژی نیست. روز گذشته، علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل پخش فرآورده‌های نفتی، نیز از کسری روزانه ۱.۲ میلیون لیتر بنزین در کشور خبر داد.

این در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی، همواره مصرف بنزین در ماه‌های سرد سال کاهش پیدا می‌کرد. در همین ارتباط، نژادعلی با اعلام بی‌اطلاعی از علت افزایش مصرف امسال، در مورد دلایل این تغییر الگو اظهار بی‌اطلاعی کرد.

افزایش مصرف بنزین در ایران و کسری آن سبب شده است که طی روزهای اخیر، برخی شهروندان ایرانی از توقف فعالیت جایگاه‌های بنزین در ساعات پایانی شب خبر بدهند. در تهران، اصفهان، شیراز، و شهرهای زیادی از استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیز به گفته شهروندان عرضه بنزین با اختلال گسترده مواجه شده است.

مشکلات متعدد در زمینه توزیع حامل‌های انرژی سبب شده است رسانه‌های منتقد دولت در ایران، به ابراهیم رئیسی زمستان سرد وعده‌ داده‌شده برای اروپا را یادآور شوند، بحرانی که به گفته این رسانه‌ها دولت هیچ برنامه‌ای برای مدیریت آن ندارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy