Saturday, Dec 24, 2022

صفحه نخست » آقای علامه زاده، فرمودید اتهام زنی کارِ زشتی ست؟ مسعود نقره کار

nogrekar.jpgمطلبی با عنوان " شرم و کمپین شرمساری" در گویا منتشرکردم (1)، در این مطلب ضمن پرداختن به مفهوم شرم اشاره ای دارم به گروه های متعددی از ایرانیان تبعیدی که در اروپا و امریکا کمپینی به نام " کمپین ایجاد شرمساری" بر پا کرده اند تا به حضور مزدوران و حامیان حکومت اسلامی در خارج از کشور اعتراض کنند و به خاطر مزدوری و حمایت شان از حکومت اسلامی" شرمسار" شان کنند.

رضا علامه زاده که طرفِ سخن من نبوده و نیست، بر آشفته از طرح این موضوع و در مقام " ناصح" و" آقا معلم" نکاتی در رابطه با این مطلب نوشته که البته برای من دور از انتظارنبود.(2) ایشان در آغاز نوشته اش در مقام یک علامۀ عالم " علمی و دقیق" بودن متن من در بارۀ مفهوم " شرم" را با واژه " مثلا علمی و دقیق " مسخره و رد می کند و بعد نکاتی در رابطه با نوشته من مطرح می کند که حکایت از آن دارد که وی هم با هدف خودشیرینی برای چند چهرۀ شناخته شدۀ فرهنگی و هنری ( که عزیز من و مورد احترام من نیزهستند) ، و هم موضوع را نیز به خود گرفته است. من به آن بخش که علامه زاده با " مثلا علمی و دقیق" نوشتن اش ردیه ای عالمانه برمفهوم " شرم" نوشته نمی پردازم، کوتاه سخن من روی بخشی ست که ایشان را منقلب کرده تا ضمن اعتراض به اتهام زنی های فعالان کمپین ایجاد شرمساری، خودش چپ و راست با تمسخر و تبختر، بسانِ واعظان غیر متعظ به فعالان این کمپین اتهام بزند.

من اشاره ای دارم به فعالیت های " کمپین ایجاد شرمساری"، کمپینی که علیه مزدوران حکومت اسلامی و حامیان این حکومت در خارج از کشورفعالیت می کند. علامه زاده در رابطه با فعالیت های این کمپین واکنش منفی نشان می دهد و فعالیت های این کمپین را صرفا به خاطر چند خطای قابل نقد، غیردمکراتیک می خواند و با پاکسازی های حکومت اسلامی مقایسه می کند.

ایشان از من می پرسند : " آیا از خود پرسیده‌ای چه کسانی قرار است "حامیان این حکومت در خارج از ایران" را تشخیص دهند؟ اسناد و مدارکشان را به کدام دادگاه صالح برای بررسی قرار است تحویل دهند، و متهمان پیش از وادار شدن به ابراز "شرمساری"، فرصت دفاع از خود را چگونه به دست خواهند آورد؟

یعنی در نگاه آقای علامه زاده هزاران مزدور و حامی آشکار حکومت اسلامی که در سرتاسر جهان مورد اعتراض ایرانیان هستند را قبل از اعتراض به آنان، در امریکا و اروپا باید به دادگاه های صالحه امریکایی و اروپایی برد و اگر دادگاه های صالحه در امریکا و اروپا تشخیص دادند که این افراد مزدور و حامی حکومت اسلامی هستند این دادگاه ها در موردشان تصمیم بگیرند. سناریوی عجیبی ست، نه ؟ . ایشان فعالیت های این کمپین را که در اکثر موارد اعتراض به مزدوران و حامیان حکومت اسلامی ست، حکومتی که در این روزها صدها کودک، نوجوان و جوان را به قتل رسانده، با " امر به معروف" و "اعتراف گیری های اجباری حکومتی" یکسان می شمارد، و بعد هم اعتراض فعالان این کمپین به مزدوران و حامیان حکومت را با رفتار ماموران حکومتی و " لباس شخصی" ها در ایران مقایسه می کند و کمپین ایجاد شرمساری را همراه با مقایسه هایی تاسف بار " گشت شرمساری " می خواند.

بی تردید " کمپین ایجاد شرمساری" در مواردی برخوردهایی نادرست، ناروا و عصبی داشته که مورد نقد قرار گرفته است اما مقایسه این کمپین با پاکسازی های حکومتی و رفتار حکومتیان، آنهم با ژست دموکراسی خواهی رد گم کردن و اهانت به جوانان و تلاش هایی ست که این عزیزان علیه حکومت اسلامی در خارج از کشور انجام می دهند. رضا علامه زاده به جای اتهام زنی به فعالان این کمپین بهتر می بود راه نقد و تصحیح این جوانان را پی می گرفت و به آن ها موردهای خطا و قابل نقد را یاد آور می شد. من در نوشته ام از این جوانان خواسته ام از زبان و رفتار خشونت آمیز فاصله بگیرند، خواستی که مورد تمسخر و مزه پرانی دموکراسی طلبانه علامه زاده قرار گرفته است.

رضا علامه زاده در پایان نوشته اش نصیحت فرمودند که من از لایک های زیادی که نوشته هایم می گیرد غره نشوم و لایک ها و واکنش خوانندگان مطالب من را با رفتار سروش و واکنش هایی که در رابطه با سروش در گذشته شده است، مقایسه ویکسان نمایی می کند. علامه زاده از این دست مقایسه ها و نصایح ناشایست بازهم فرموده که بیش از این ارزش اشاره و پاسخگویی ندارند.

******

لینک مقاله مسعود نقره کار:
https://news.gooya.com/2022/12/post-71529.php

لینک مقاله رضا علامه زاده

دکترجان چه خوب "گشت شرمساری" را تئوریزه کردی! رضا علامه‌زاده



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy