Sunday, Dec 25, 2022

صفحه نخست » دلار ۴۱ هزار تومان شد + واکنش وزیر اقتصاد

dkrreis.jpgهم‌ زمان با سعود قیمت دلار و کارزار مردمی برای بیرون کشیدن پول نقد از بانک‌ها، بانک مرکزی به بانک‌ها اجازه داد اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری با نرخ ۲۳ درصد منتشر کنند. بسیاری انتظار دارند که این اقدام مقدمه‌ای برای افزایش نرخ سود بانکی در روزهای آینده باشد

***

صدای آمریکا - در پی افزایش روزافزون بهای ارزهای خارجی در برابر ریال و عبور نرخ برابری هر دلار آمریکا با ریال از کانال «۴۱۰ هزار ریال»، وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی وعده داده است این «نوسانات» را تا «دو ماه آینده» ساماندهی کند.

به گزارش رسانه‌های داخلی، احسان خاندوزی به دنبال احضار و حضور در مجلس، امروز یکشنبه چهارم دی‌ماه در خصوص «نواسانات ارزی و سیاست های اقتصادی دولت در چند ماهه اخیر» مدعی شد که دولت جمهوری اسلامی تا پایان شهریورماه امسال و «پیش از اعتراضات» توانسته بود بازار ارز را کنترل کند.

از پایان شهریورماه امسال و پس از مرگ در بازداشت مهسا امینی، اعتراضات و اعتصابات سراسری در شهرهای مختلف ایران شکل گرفت که همچنان نیز پس از گذشت یکصد روز ادامه دارد.

در این حال، وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی گفته است که تلاش معترضان برای تعطیلی بازارها در پی انجام چند مرحله اعتصاب «با شکست مواجه شده» اما آنها سعی کرده‌اند «ناآرامی را به سمت بانک‌ها و بازار ارز کشور انتقال دهند.»

در هفته‌های اخیر فراخوان‌هایی از سوی برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و گزارش‌هایی از منابع داخل ایران انتشار یافت که حاکی از تلاش برخی از شهروندان برای برداشت سرمایه‌های شخصی خود از بانک‌های جمهوری اسلامی و تبدیل آن به ارز یا طلا به دلیل بی‌ثباتی شدید اقتصادی بود.

از سوی دیگر، خاندوزی در اظهارات خود از «صفر شدن» برداشت دولت کنونی جمهوری اسلامی از «تنخواه» یاد کرد و این موضوع را با دولت حسن روحانی که در مدت مشابه سال قبل آن به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود، مقایسه کرد. این ادعا در حالی مطرح شده که در همین مدت، در دولت فعلی «۲۷ برابر» سال قبل «فروش اموال و سهام دولتی» و «افزایش سرمایه بانک‌های دولتی» صورت گرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه علنی اظهار داشت که جمهوری اسلامی «هیچ مشکلی» در خصوص «میزان ارز» در کشور ندارد، ولی این دلیل نمی‌شود «که مدیریت و کنترل ارزی» وجود نداشته باشد.

در این حال، محمدباقر قالیباف در واکنش به درخواست وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی که گفته بود «سوداگران و دلالان ارز بابد جلویشان با تصویب طرحی توسط مجلس برای دریافت مالیات از سوداگری و عواید سرمایه گرفته شود»، گفت: امروز «مسئولیت» موضوع «ریال و ارز و سکه» متوجه «بانک مرکزی است» و باید «جوابگو» باشد.

بازار عرضه ارزهای خارجی در ایران طی هفته‌های اخیر با نوسانات شدید مواجه بوده و موجب کاهش بی‌سابقه ارزش پول ملی طی دهه‌عای اخیر شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy