Thursday, Jan 5, 2023

صفحه نخست » ونزوئلا هم حال جمهوری اسلامی را گرفت

venez.jpgمانی پارسا - رادیو فردا

در حالی که در روزهای اخیر برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اظهار جملاتی چون «رسیدن نور انقلاب اسلامی به ونزوئلا» دلخوش بوده و سفیر ایران در کاراکاس هم برای نصب دیوارنگاره‌ای از قاسم سلیمانی در پایتخت ونزوئلا مراسمی برگزار می‌کرد، اخباری که اکنون از ونزوئلا به گوش می‌رسد پارو زدن آن کشور در جهتی مخالف را نشان می‌دهد.

تعداد خبرهای این پارو زدن‌های خلاف جهت به حدی رسیده که رسانه‌های داخل ایران نیز زبان به انتقاد گشوده و در گزارش تازه‌ای از روزنامه اعتماد نیز این تیتر دیده می‌شود که «ونزوئلا هم حال ایران را گرفت.»

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا که سال‌ها است کوشیده بود با همکاری جمهوری اسلامی راه‌هایی برای کاهش ضربات تحریمی آمریکا علیه خود پیدا کند، روز یکشنبه ۱۱ دی در مصاحبه‌ای تلویزیونی در چرخشی آشکار گفت: «ونزوئلا آماده است، و کاملاً هم آماده است، تا فرایند عادی‌سازی روابط دیپلماتیک، کنسولگری و سیاسی را با دولت کنونی آمریکا و دولت‌های بعدی این کشور برقرار کند.»

آقای مادورو با تأکید بر اینکه مایل است مذاکره با آمریکا را در بالاترین سطح آغاز کند، گفت: «امیدوارم هاله‌ای از نور بر آمریکا بتابد، آنها ورق را برگردانند و این سیاست افراطی را کنار بگذارند و به سمت سیاست‌های عمل‌گرایانه‌تر حرکت کنند. درهای ونزوئلا به روی سرمایه‌گذاری و تولید باز است.»

ورق از ماه نوامبر امسال که دولت جو بایدن در آمریکا محدودیت‌های تحریمی علیه بخش نفت ونزوئلا را کاهش داد آماده برگرداندن شد تا این‌که دیروز، ۱۴ دی، خبر رسید که نخستین محموله نفتی ونزوئلا راهی آمریکا شده است.

خبرگزاری فارس در این مورد به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت که «شرکت شِورون آمریکا که مجوز ازسرگیری صادرات نفت ونزوئلا را پس از ۴ سال وقفه به دست آورده قصد دارد نخستین محموله نفتی این کشور را به یکی از پالایشگاه‌های خود در ایالت می‌سی‌سی‌پی ارسال کند.»

فارس به این خبر این جمله را اضافه کرد که این مجوز «به بهانه کمک به مذاکره دولت ونزوئلا با مخالفان اجرایی شده است.»

تصمیم آمریکا برای کاهش فشار تحریمی بر کاراکاس، پس از آن رخ داد که تهاجم روسیه به اوکراین، خرید نفت از روسیه را با مشکلات تحریمی روبه‌رو کرد و واشینگتن اکنون حتی ترجیح داده به‌جای روسیه از کشور متخاصمی چون ونزوئلا نفت بخرد.

ایالات متحده در این مسیر حتی در روزهای اخیر از تقویت خوآن گوایدو، چهره اصلی مخالفان مادورو نیز فاصله گرفته است.

ونزوئلا بزرگ‌ترین ذخایر اثبات‌شده نفت جهان را دارد و در نزدیکی سواحل آمریکا قرار گرفته و مجموع این مزایا باعث شده است که ایالات متحده اکنون درباره مناسباتش با ونزوئلا بازبینی کند.

رهبری ونزوئلا هم که مطمئن شده با این روند خواهد توانست دولت خود را تا دو سه سال آینده با صدور دست‌کم ۱.۲ میلیون بشکه در روز از وضعیت وخیم کنونی درآورد، به روی این تصمیم جدید آمریکا آغوش گشوده است.

نیکلاس مادورو که تاکنون قدرت خود را با تکیه به نیروی ارتش و پشتیبانی‌های روسیه، چین، کوبا و ایران حفظ کرده است، اکنون که جو بایدن گشایشی در فروش نفت برای او ایجاد کرده نه تنها «کاملاً» آماده عادی‌سازی روابط با ایالات متحده شده، بلکه با متحدان آمریکا نیز گرم گرفته است.

در راستای این روند دولت ونزوئلا گفته که آماده گفت‌وگو با اتحادیه اروپا نیز هست و روز سه‌شنبه نیز خبر رسید که ونزوئلا برای نخستین بار پس از ۱۵ سال پذیرای یک کشتی تفریحی با حدود ۵۰۰ مسافر از اروپا شد.

با شدت گرفتن این روند، اعتمادآنلاین در روز ۱۵ آذر در مطلبی با عنوان «ایران نه تنها از روسیه که حتی از ونزوئلا هم بازی خورد!» نوشت که «به گفته کارشناسان، خبر رفع تحریم صادرات نفت ونزوئلا و بهبود وضعیت صادرات روسیه، بازار محدود صادرات نفت ایران را بیش از پیش کوچک‌تر خواهد کرد و محل درآمدهای ارزی کشور را کمتر از پیش می‌کند.»

در یک ماهی که از انتشار این گزارشِ روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد می‌گذرد، روزنامه‌ها و رسانه‌های اصول‌گرا مطلبی در رد این تحلیل اصلاح‌طلبان منتشر نکرده‌اند.

روزنامه تندوری کیهان نیز در شماره دهم آبان خود تنها به خرید نفت ونزوئلا از سوی آمریکا اشاره کرده و درعین حال اذعان کرد که کشور «هم‌پیمان» جمهوری اسلامی، یعنی ونزوئلا، «درگیر شدیدترین بحران سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی ... با اقتصادی در معرض فروپاشی کامل است و آشوب و اغتشاش نیز سراسر کشور را فرا گرفته» است.

در این میان، لفاظی‌های «ضدامپریالیستی» دولت مادورو نیز به زندگی موازی خود ادامه می‌دهند و به نظر می‌آید اصول‌گرایان در جمهوری اسلامی به این لفاظی‌ها همچنان دل خوش کرده‌اند.

«المیادین»، شبکه تلویزیونی لبنانی و متمایل به ایران، در روزهای اخیر از نقاشی شدن چهره قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده سپاه قدس، در کنار هوگو چاوز، رئیس‌جمهور پیشین ونزوئلا، خبر داده و رسانه‌های اصول‌گرا در ایران نیز از حضور حجت سلطانی، سفیر ایران در کاراکاس در مراسم نصب این نقاشی خبر داده و ابراز خوشحالی کرده‌اند.

احد آزادی‌خواه، نماینده اصول‌گرا در مجلس نیز در روزهای اخیر، غافل از تحولات سیاسی و اقتصادی دنیا، در سخنرانی تازه خود گفته است که «امروز نور انقلاب اسلامی به ونزوئلا و آمریکای لاتین رسیده‌ و اسلام ناب و بابصیرت و انقلاب اسلامی به اوج و قله اقتدار نزدیک شده است.»

همشهری آنلاین نیز مطلبی از ابراهیم فیاض، عضو اصول‌گرای هیئت علمی دانشگاه تهران منتشر کرده که در روزهای اخیر گفته است: «تئوری حاج قاسم الان در آمریکای لاتین هم جواب می‌دهد؛ یعنی اگر ما بخواهیم در نوسازی آمریکای لاتین مثل ونزوئلا و کوبا کمک کنیم هنوز الگوی حاج قاسم هست.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy