Monday, Jan 9, 2023

صفحه نخست » هیئت نظارت اینستاگرام و فیسبوک: شعار «مرگ بر خامنه‌ای» تهدید محسوب نمی‌شود

fbInsta.jpgرادیو فردا - در پی حذف پست‌هایی در فیس‌بوک و اینستاگرام حاوی شعار «مرگ برخامنه‌ای»، هیئت نظارت شرکت متا، مالک اینستاگرام و فیس‌بوک، اعلام کرد انتشار این پست‌ها ایراد ندارد و «تهدید» محسوب نمی‌شود.

روز دوشنبه ۱۹ دی رویترز خبر داد که هیئت نظارت متا تصمیم این شرکت برای حذف یک پست فیس‌بوک را که در آن از شعار «مرگ بر خامنه‌ای» استفاده شده بود، لغو کرد و گفت که این اقدام قانون منع تهدیدات خشونت‌آمیز را نقض نمی‌کند.

این هیئت که متا آن را تأمین مالی می‌کند اما به‌طور مستقل فعالیت می‌کند، در حکم خود توضیح داد که این شعار متوجه آیت‌الله خامنه‌ای است که «رهبری سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات سراسری ایران را رهبری می‌کند» و «یک شعار لفاظی و سیاسی است، نه یک تهدید معتبر».

شعار علیه خامنه‌ای به اشکال گوناگون، حتی حاوی الفاظ رکیک، ازجمله شعارهایی است که مردم در اغلب تجمعات اعتراضی در نزدیک به چهار ماه گذشته در سراسر ایران سر می‌دهند و او را عامل اصلی وضعیت کشور و سرکوب اعتراضات معرفی می‌کنند.

یا اعلام جدید هیئت نظارت شرکت متا، از این پس پست‌های حاوی شعار «مرگ بر خامنه‌ای» که قبلاً می‌توانست موجب حذف پست در فیسبوک و یا اینستاگرام شود، حتی در صورت شکایت حذف نخواهد شد.

پیشتر، در خرداد امسال، سه گروه حقوق بشری از شرکت «متا» خواسته بودند که در سیاست‌های مربوط به محتوای فارسی‌زبان برای ایران بازنگری کند.

این سه گروه مدافع حقوق بشر و آزادی بیان به شرکت متا گفته بودند که برخی پست‌های اینستاگرامی حاوی شعار اعتراضی «مرگ بر خامنه‌ای» و شعار علیه دیگر رهبران جمهوری اسلامی حذف شده است.

هیئت نظارت شرکت متا در حکم امروز خود همچنین از این شرکت خواسته است راه‌های بهتری برای استفاده از چنین زمینه‌ای در خط‌مشی‌های محتوایی خود به‌طور خاص در مورد محدوده مجاز تهدیدات لفظی علیه سران کشورها مشخص کند.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، اعتراضات «زن زندگی آزادی» بار دیگر شرکت متا را در نوع مواجهه با انتشار «لفاظی‌های سیاسی خشونت‌آمیز» در پلتفرم‌های خود دچار تردید کرده است.

بر اساس قوانین این شرکت، استفاده از زبانی که به «خشونت جدی» دامن می‌زند ممنوع است، اما هدف این قانون جلوگیری از «تهدیدات معتبر» است و در مورد زمان و نحوه اعمال این قانون ابهام دارد.

پیشتر، پس از شروع حمله روسیه به اوکراین، شرکت متا یک معافیت موقت برای کاربرانی در نظر گرفت که شعار «مرگ بر پوتین» را منتشر می‌کردند.

هدف متا از برقراری این معافیت موقت این بود که به کاربران منطقه فضایی بدهد تا خشم خود را از جنگ ابراز کنند. با این حال، چند روز بعد این معافیت لغو شد.

تصمیم جدید متا برای حذف‌نکردن پست‌های حاوی شعار «مرگ بر خامنه‌ای» در حالی اعلام می‌شود که هم اینستاگرام و هم فیس‌بوک در کنار دیگر شبکه‌های اجتماعی وپیام‌رسان‌های خارجی از ابتدای اعتراضات «زن زندگی آزادی» مسدود شده‌اند، با این حال مردم تلاش می‌کنند با استفاده از فیلترشکن از جریان اطلاع‌رسانی آزاد عقب نمانند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy