Friday, Jan 13, 2023

صفحه نخست » گزارش یک معامله و یک مصادره در رادیو فردا فرزانه روستایی

roostayee.jpgرادیو فردا دیروز این گزارش کج و معوج و این مصاحبه را از کمپین گلباران دفتر شارلی ابدو در پاریس پخش کرد.

گل گذاشتن کنار دفتر شارلی ابدو یک کمپین بود به نام «گلباران دفتر شارلی ابدو در پاریس» که پنجشنبه گذشته از طریق اینستاگرام و در استکهلم اعلام شد. بخش اعظم پول کمپین را مردم سوئد دادند و مقداری هم از اروپا و آمریکا تامین شد. مسئول آن هم فرزانه روستایی بود، نه ایرانیان فرانسه که در گزارش ها آمده است.

دوستان بسیار عزیز و زحمتکش ما در پاریس که تجربه راه انداختن دهها تظاهرات داشتند طی سه روز از صفر تا صد همه تدارکات از هماهنگی با پلیس فرانسه تا خرید گل از عمده فروشی را انجام دادند. لطف زیادی کردند و همه چیز هماهنگ شد و به دلايل امنیتی حتی نمی توانم نام آنها را ذکر کنم.

تعداد زیادی از مردم پاریس هم با وجود هشدارهای امنیتی پلیس به محل دفتر شارلی ابدو آمدند و تجمع کوچکی شکل گرفت و کار جمعی جدیدی تجربه شد. قبلا در فضای ایرانی ها هیچگاه سابقه نداشت که مردم پول جمع کنند تا دفتر یک روزنامه در خارج از کشور گلباران شود.

در این میان، آقای جلال ایجادی با انجام‌ یک مصاحبه اختصاصی با خبرنگار رادیو فردا بدون نام بردن از بانیان این کمپین و کسانی که در پاریس چهار روز، شبانه روزی کار کردند کل قضیه کمپین را به نام شخص خود مصادره کردند. ایشان مصاحبه را با این جمله شروع کردند که «ما» امروز در مقابل دفتر شارلی ابدو جمع شدیم...... این در حالی بود که این کمپین و مراسم را دیگرانی سازماندهی کردند و چیدند که به دلائل امنیتی ما حتی جرات نداریم از آنها نام ببریم و ایشان أصلا از یکی از «ما» نبودند.

ایشان به خود اجازه دادند و به نمایندگی از همه کسانی که برای کمپین پول دادند، از طرف همه پاریسی ها که چهار روز دوندگی کردند، و از طرف من که برای اجرای این کمپین از سوئد به پاریس آمده بودم و همانجا در محل حضور داشتم و امور را رتق و فتق می کردم صحبت کنند و رادیو فردا هم مصاحبه اختصاصی معامله شده با ایشان را پخش کرد.

در گزارشی که رادیو فردا، بی بی سی، و ایران اینترنشنال پخش کردند اصلا نامی از یک کمپین و یک نوآوری و نیز شخص هماهنگ کننده آن وجود نداشت که برای انجام این کمپین با پول مردم به پاریس سفر کرد و مبلغ جمع آوری شده را به پاریس آورد تا ۵۰۰۰ یورو گل خریداری شود.

طبق استانداردهای جهانی این نوع خبر رسانی نقض فاحش اخلاقی چیزی است که حق کپی رایت از روی آن ساخته شده است. اتفاقا به همین دلیل است که در دنیای غرب هر چیزی در جای خود قرار دارد و در ایران سنگ روی سنگ بنا نیست. البته در دنیای غرب برای اشتباهاتی که گاها صورت می گیرد پدیده عذرخواهی را هم ابداع کرده اند.

آیا نباید نگران شد که این رفتار همان مدل مافیای روسی « به جیب بزن و در رفتن » است؟ که در عمق تفکر شماری از ما مدعیان دمکراسی ریشه دوانده است که از قضا زمینه ساز فرصت طلبی های اجتماعی است.

اینکه ما مدعیان دمکراسی در وسط دمکراتیک ترین شهر اروپا چنین رفتار بدوی از خود نشان دهیم و زحمت شبانه روزی دیگران را به نام خود مصادره و با دیگران‌ معامله کنیم خطر جدیدی است که آینده ایران را تهدید می کند.

اگر پس از سالها زندگی در اروپا و با این همه بحث های سوپر آکادمیک و فحش دادن به اسلام و مسلمانان فقیر حتی یک ادراک ساده از ضروریات و کارکرد جوامع دمکراتیک و مدرنیته را نداشته باشیم به فاجعه دچار هستیم.

#مهسا_امینی

#IRGCterrorists

.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy