Saturday, Jan 21, 2023

صفحه نخست » تمام بدبختی های کشور در یک تیتر و یک تصویر

برگزاری کنگره حکومتی «زنان تاثیرگذار» در تهران در عین سرکوب اعتراضات زنان

رادیو فردا - وزیر ارشاد جمهوری اسلامی روز جمعه، ۳۰ دی‌ماه، در کنگره حکومتی «زنان تاثیرگذار»، جمیله علم‌الهدی، همسر ابراهیم رئیسی و دختر احمد علم‌الهدی، نماینده علی خامنه‌ای در خراسان رضوی، را «از اندیشمندان کشور» نامید.

wmn.jpgهمسران روسای دولت‌های بورکینافاسو، صربستان، ارمنستان، قرقیزستان، در دو سوی جمیله علم‌الهدی، همسر رئیس جمهور ایران

***

این کنگره حکومتی در شرایطی در ایران برگزار شده که در بیش از چهار ماه گذشته در ایران زنان بسیاری تنها به دلیل شرکت در اعتراضات «زن زندگی آزادی» به زندان افتاده‌اند.

طی این دور از اعتراضات که روز ۲۶ شهریور با مرگ یک زن جوانِ کرد آغاز شد، تصاویر و ویدئوهای مستند فراوان از ضرب‌ و جرح، تعرض جنسی در ملاء عام و توهین‌های جنسی به زنان یا به زنان خانواده معترضان مرد منتشر شده است.

جمهوری اسلامی همواره از تایید این گزارش‌ها سر باز زده و درصدد بازداشت و مجازات متهمان و مجرمان در لباس پلیس یا لباس‌شخصی برنیامده است.

به گفته محمد اسماعیلی، وزیر ارشاد، این اجلاس «مهم» به «ابتکار» خانم علم‌الهدی برگزار شد.

او همچنین بدون اشاره به وابستگی افرادی چون جمیله علم‌الهدی به مردان قدرتمند سیاسی که زمینه حضور آنها در عرصه سیاست ایران را فراهم کرده‌اند مدعی شد که زنان بسیاری در ایران در «سطوح بالای مدیریتی و اجرایی فعالیت دارند».

در ایران، زنان اجازه تصدی پست‌های مهم سیاسی از جمله ریاست‌ جمهوری را ندارند و حضور آنها در پست‌های سیاسی نیز تاکنون بیشتر جنبه نمایشی داشته است.

وزیر ارشاد در حالی درباره فعالیت بسیاری از زنان شایسته ایران در بخش‌های مختلف فرهنگی، هنری و رسانه‌ای سخن گفت که طی اعتراضات اخیر، شماری از روزنامه‌نگاران و هنرمندان تاثیرگذار تنها به دلیل اطلاع‌رسانی یا حمایت از اعتراضات بازداشت شده‌اند.

جمیله علم‌الهدی نیز در این مراسم از تاسیس اتحادیه جهانی و تشکیل صندوق حمایت از «زنان تاثیرگذار» خبر داد.

در این کنفرانس اشاره‌ای به معیارهای انتخاب «زنان تاثیرگذار» نشده و مشخص نیست وقتی زنان در داخل ایران با محدودیت‌های بسیاری دست‌ و‌ پنجه نرم می‌کنند، جمهوری اسلامی قرار است به چه صورتی و به چه دلیلی یک اتحادیه جهانی برای حمایت از زنان تشکیل دهد.

در عین حال این اجلاس در شرایطی برگزار شد که در پی جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تهران و انتشار گزارش‌هایی از خشونت فیزیکی، جنسی و کلامی نسبت به زنان معترض، شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در نشستی به اخراج جمهوری اسلامی از عضویت در کمیسیون مقام زن رای داد.

پیشنهاد حذف جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل علاوه بر دولت‌ها و فعالان غربی، با استقبال گسترده ایرانیان داخل و خارج از کشور نیز مواجه شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy