Monday, Jan 23, 2023

صفحه نخست » درخواست مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی برای حذف بودجه حوزه‌های علمیه

mohajeri.jpgرادیو فردا - مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی، خواستار حذف بودجه‌ دولتی حوزه‌های علمیه شد و اختصاص یک ردیف در لایحه بودجه کشور به این نهادها را کمک به آن‌چه «شایعات و تبلغیات منفی» علیه حوزه‌های علمیه نامیده است، دانست.

آقای مهاجری در سرمقاله روز دوشنبه سوم بهمن روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به شرایط نابه‌سامان اقتصادی در ایران و فشار به توده مردم نوشت، «افکار عمومی حرفش این است که وقتی مردم در فقر دست و پا می‌زنند، حوزه‌های علمیه نباید از بودجه عمومی کشور تغذیه کنند».

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و شورای عالی حوزه‌های علمیه اعتبار در نظر گرفته شده و این جدای از دیگر نهادهای مذهبی در کشور از جمله جامعه المصطفی العالمیه است که برای ترویج اسلام شیعه در کشورهای خارجی تاسیس شده و برای سال آینده بودجه‌ای ۸۹۵ میلیارد تومانی دریافت می‌کند.

مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در این سرمقاله نوشت، افکار عمومی «تصور می‌کند که این پول به طلاب داده می‌شود و هر روحانی در هر جا که باشد از آن سهمی دارد، غافل از اینکه این پول بودجه دستگاه‌های بی‌خاصیتی است که به رسم بوروکراسی امروزی به جیب عده‌ای کارمند پشت ‌میز نشین می‌رود» و نه طلاب حوزه‌های علمیه که به گفته او، «وضع مادی بسیار بدی دارند».

وی دلیل «بی‌خاصیت» بودن این دستگاه‌ها را چنین عنوان کرده که «حوزه‌های علمیه قبل از به وجود آمدن این دستگاه‌های عریض و طویل، بدون وجود آنها اداره می‌شدند و خروجی بسیار بهتری هم داشتند».

آقای مهاجری در نهایت پیشنهاد داده که «جمعی از بزرگان حوزه علمیه پیشقدم شوند و با نگارش نامه‌ای به دولت و مجلس، نسبت به ردیف بودجه‌ای که برای دستگاه‌های مختلف حوزه‌های علمیه در نظر گرفته شده اعلام بی‌نیازی کنند».

بر اساس گزارش‌ها، تنها یک مورد بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ایران برای سال آینده ۲.۲ برابر شده و به ۶۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy