Monday, Jan 23, 2023

صفحه نخست » افزایش پنج هزار نفری آمار مرگ‌ در اوج‌ اعتراض‌های سراسری ایران

amarmarg.jpgایندیپندنت فارسی - تعداد مرگ‌ومیرها در ایران در اوج خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی بیش از پنج هزار نفر افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس تازه‌ترین داده‌های سازمان ثبت احوال، آمار مرگ‌ومیر در ۳۱ استان ایران از ۳۲ هزار و ۴۴۵ نفر در مهر ۱۴۰۱ به ۳۷ هزار و ۴۸۸ نفر در ماه آبان این سال افزایش یافت.

آبان خون‌بار‌ترین ماه اعتراض‌های سراسری مردم ایران بود که از شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد و در ماه‌های مهر و آبان به اوج خود رسید و در آذر و دی تا حدودی فروکش کرد.

داده‌های سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد در آذرماه، آمار مرگ‌ هم نسبت به ماه قبل از آن یعنی آبان کاهش یافت و به ۳۵ هزار و ۷۴۶ نفر رسید.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

افزایش شمار درگذشتگان در استان سیستان و بلوچستان از ۹۶۸ نفر در مهر ۱۴۰۱ به یک هزار و ۴۲۴ نفر در آبان، از داده‌های قابل توجه در این گزارش است. سیستان و بلوچستان در جریان اعتراض‌های سراسری یکی از اصلی‌ترین کانون‌های اعتراضی بود و به روایت منابع اهل سنت، تنها در نماز جمعه هفته نخست مهر در شهر زاهدان، دست‌کم ۹۴ نفر کشته شدند. کشتار و سرکوب معترضان در این استان در ماه‌های آبان و آذر هم ادامه داشت. بر اساس داده‌های ثبت احوال، شمار درگذشتگان در سیستان و بلوچستان در آذرماه، یک هزار و ۳۲۹ نفر بود.

در کردستان، دومین استان ناآرام در اعتراض‌های اخیر، آمار مرگ‌ومیر مهر ۱۴۰۱ در این استان ۵۵۳ نفر بود که در آبان به ۷۱۰ نفر افزایش یافت. در آذرماه این آمار به ۶۶۹ نفر رسید.

آمار‌ مرگ‌ومیر در آذربایجان غربی به عنوان استان دیگری که صحنه اعتراض‌های سراسری بود، از یک هزار و ۱۹۶ نفر در مهر ۱۴۰۱ به یک هزار و ۳۶۸ نفر در آبان افزایش یافت.

مازندران نیز از جمله استان‌های ایران با اعتراض‌های خیابانی گسترده بود که آمار مرگ‌ومیر این استان در ماه مهر یک هزار و ۴۳۹ نفر و در آبان یک هزار و ۶۸۹ نفر اعلام شد. این آمار در آذر به یک هزار و ۶۳۸ نفر کاهش یافت.

گیلان دومین استان شمالی ایران است که اعتراض‌های مردمی در آن قابل‌ توجه بود و تعداد مرگ‌ومیر آن در مهرماه یک هزار و ۳۹۴ نفر و در آبان‌ماه یک هزار و ۶۰۶ نفر اعلام شد.

در تهران هم که طی چهار ماه اخیر، موج گسترده اعتراض‌ها را شاهد بود، آمار مرگ‌ومیر مهرماه چهار هزار و ۷۷۸ نفر و تعداد فوتی‌های آبان ماه پنج هزار و ۵۹ نفر گزارش شد.

بررسی این داده‌ها نشان می‌دهد به غیر از استان‌های ایلام و زنجان، آمار مرگ‌ومیر در ۲۹ استان دیگر ایران در آبان ۱۴۰۱ بیشتر از ماه مهر این سال بوده است. بخشی از این افزایش به سرکوب خون‌بار اعتراض‌های مردمی در ۱۵۰ شهر ایران مربوط است که از شمار دقیق قربانیان آن اطلاعاتی در دسترس نیست.

برخی نهاد‌های مدافع حقوق بشر آمار قربانیان این دوره از سرکوب‌ها را بیش از ۵۰۰ نفر اعلام کرده‌اند؛ با این حال به دلیل پنهان‌کاری مقام‌های جمهوری اسلامی و بسیاری از موانع دیگر امکان تعیین تعداد دقیق جان‌باختگان وجود ندارد.

در جریان سرکوب اعتراض‌های سراسری آبان ۱۳۹۸ هم برخی آمار‌ها از کشته شدن یک هزار و ۵۰۰ نفر حکایت داشت اما مقام‌های دولتی با رد این آمار، تعداد کشته‌ها را ۲۵۰ نفر اعلام کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy