Monday, Jan 30, 2023

صفحه نخست » حمله به تأسیسات اصفهان نخستین اقدام مشترک اسرائیل و ناتو علیه ایران؟

30-1.jpgرادیو بین المللی فرانسه- ناصر اعتمادی - نیویورک‌تایمز به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکا نوشت که حملۀ پهپادی به تأسیسات نظامی ایران در اصفهان توسط موساد، سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل، صورت گرفته است. به نوشتۀ روزنامۀ آمریکایی، منابع اطلاعاتی واشنگتن تصریح کرده‌اند که تاسیسات بمباران شده محل تولید، تحقیق و توسعۀ موشک‌ از جمله موشک‌های میانبرد "شهاب" بوده که قادرند خاک اسرائیل را هدف قرار بدهند.

منابع اطلاعاتی آمریکا به نیویورک‌تایمز گفته‌اند که از قرار حملۀ پهپادی به تأسیسات اصفهان به دلیل نگرانی‌های امنیتی اسرائیل صورت گرفته و نه صدور احتمالی این موشک‌ها به روسیه.

حملۀ شنبه گذشته به تأسیسات نظامی اصفهان با سفر رسمی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجۀ آمریکا به اسرائیل و همچنین سفر وزیر امور خارجۀ قطر به تهران، همزمان بوده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

هفتۀ گذشته نیز ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات آمریکا، سیا، به طور سرزده وارد اسرائیل شد و با مقامات این کشور دربارۀ ایران و دیگر مسائل منطقه گفتگو کرد.

با این حال، تأسیسات بمباران شده در اصفهان ارتباطی به برنامۀ اتمی ایران ندارند که مهمترین منشا نگرانی اسرائیل به شمار می رود. اسرائیل دارای مجهزترین و پیشرفته ترین سامانه‌های دفاع ضدموشکی جهان است و هرگز موشک‌های پرتاب شده از خاک ایران را مهمترین نگرانی امنیتی خود ندانسته است. افزون بر این، مقامات جمهوری اسلامی در قیاس با موارد مشابه در گذشته این بار خویشتنداری زیادی در خصوص حمله به تأسیسات نظامی اصفهان از خود نشان دادند و گفتند که این حمله توقف فعالیت‌های تأسیسات هدف گرفته شده را در پی نداشته است و ضایعات ناشی از آن پیش‌پا افتاده بوده‌اند.

در اظهاراتی مشابه، روزنامۀ "وال‌استریت جورنال" ضمن معرفی اسرائیل به عنوان عامل حملۀ پهپادی به تأسیسات اصفهان مدعی شد که این تأسیسات انبار موشک‌های سپاه پاسداران بوده است. با این حال، تصاویر منتشر شده از این حمله و شدت انفجار صورت گرفته نشان نمی‌دهند که مکان بمباران شده حقیقتاً انبار موشک‌های بالستیکی بوده باشد.

در اینباره "رونن سولومون"، تحلیلگر اطلاعاتی، به "وال استریت جورنال" گفته است که اگر تصاویر منتشر شده از حمله به تأسیسات اصفهان انفجارهای گسترده را نشان نمی‌دهند علتش این است که حملۀ صورت گرفته نه یک انبار مهمات، بلکه یک آزمایشگاه تحقیقاتی را هدف گرفته است.

خود "وال استریت جورنال" افزوده است که تأسیسات بمباران شده مرکز تحقیقات فضایی ایران و برنامۀ موشک‌های بالستیکی وزارت دفاع جمهوری اسلامی بوده است.

در شبکه‌های اجتماعی مردم اوکراین و کسانی که از مقاومت آنان در مقابل حملۀ روسیه پشتیبانی می‌کنند ضمن ابراز شادمانی از حمله به تأسیسات اصفهان آن را به اسرائیل نسبت دادند و افزودند که تأسیسات اصفهان یکی از مهمترین پشتیبانی‌های فنی تهران از مسکو بوده است.

مشاور رئیس جمهوری اوکراین، "میکایلو پودولیاک"، با اشاره به حملۀ پهپادی به تأسیسات اصفهان و دیگر نقاط ایران، در صفحۀ توئیتر خود خطاب به مقامات ایران نوشت : "عجب شب انفجاری در ایران روی داده است : مراکز تولید پهپاد و موشک و پالایشگاه نفت هدف قرار گرفتند. دولت اوکراین به شما هشدار داده بود." در اعتراض به این اظهار نظر، دولت تهران امروز دوشنبه سی‌ام ژانویه کاردار سفارت اوکراین در تهران را احضار کرد.

حکومت تهران از چند ماه پیش صدها پهپاد "شاهد" یا "مهاجر" به مسکو تحویل داده و ارتش روسیه از آنها برای بمباران زیرساخت‌ها و غیرنظامیان اوکراین استفاده می‌کند. قرار است در ازای این پشتیبانی روسیه بیست و چهار فروند جنگندۀ پیشرفته "سوخوی ۳۵" به جمهوری اسلامی ایران تحویل بدهد و این امر موجب نگرانی اسرائیل و البته کشورهای عرب منطقه شده است.

مارک دوبوویچ، مسئول اندیشه‌کدۀ "دفاع از دموکراسی" حمله به تأسیسات اصفهان را اقدام غیرمستقیم و هوشیارانه اسرائیل دانسته که توانسته از طریق آن به ایران آسیب برساند و از اوکراین حمایت کرده بی آنکه منافع راهبردی خود را در سوریه به خطر بیندازد. اسرائیل پیش از این اطلاعات خود را برای مقابله موثر با پهپادهای "شاهد۱۳٦" در اختیار اوکراین گذاشته بود.

مقامات جمهوری اسلامی گفته‌اند که در حمله به تاسیسات اصفهان از سه "ریزپهپاد" استفاده شده و هر سه پهپاد نیز منفجر شده‌اند. برخی منابع نیز ادعا کردند که این حملۀ پهپادی از داخل خود ایران صورت گرفته است و ایالات متحد آمریکا پیشتر همین تأسیسات را به عنوان مرکز توسعۀ برنامۀ موشک‌های بالستیکی ایران هدف تحریم قرار داده بود. روزنامۀ "جروزالم پست" موفقیت این حمله را "خارق العاده" توصیف کرد.

همزمان با حملۀ پهپادی به تأسیسات اصفهان، انفجارهای مشکوکی نیز در برخی از تأسیسات حساس ایران در استان آذربایجان روی داد که مقامات جمهوری اسلامی هنوز توضیحی دربارۀ آنها نداده‌اند. گزارش‌های دیگر از وقوع انفجار در شهر مهاباد و همچنین حمله به کاروانی از کامیون‌ها در حوزۀ نفوذ سپاه پاسداران در مرز عراق و سوریه و همچنین یکی از پایگاه‌های این گروه نظامی خبر داده‌اند.

بعید نیست که حمله به تأسیسات اصفهان جزئی از یک کارزار گسترده برای کمک به اوکراین در مقابل حملۀ روسیه و البته علیه پشتیبانی تهران از مسکو در جنگ اوکراین بوده باشد.

حمله به تاسیسات اصفهان با سفر وزیر امور خارجۀ قطر به تهران و ملاقات او با همتای ایرانی‌اش، حسین امیرعبداللهیان، نیز همزمان بود. منابع رسمی خبر در ایران صریحاً اعلام کردند که وزیر امور خارجۀ قطر در سفر به تهران حامل پیام غربی ها نه دربارۀ برجام، بلکه دربارۀ مداخلۀ ایران در جنگ اوکراین بوده است. ایلنا، خبرگزاری کار ایران، به نقل از یک کارشناس، دربارۀ این سفر نوشت : "کمک پهپادی ایران به روسیه و به کارگیری این پهپادها در جنگ اوکراین به گلوگاه واقعی در روابط ایران و غرب تبدیل شده است."

رئیس جمهوری اسرائیل، ایزاک هرتسوگ، در سفر اخیر خود به بروکسل بعد از ملاقات با دبیر کل ناتو طی سخنرانی در مقر این بزرگ‌ترین پیمان نظامی جهان با اشاره به مداخلۀ نظامی جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین از حکومت ایران به عنوان تهدیدی بزرگ نه فقط علیه اسرائیل، بلکه علیه نظم بین‌المللی یاد کرد و اروپا و ناتو را به همسویی با اسرائیل و آمریکا برای مقابله با تهدید جهانی جمهوری اسلامی فراخواند. آیا حمله به تأسیسات نظامی اصفهان نخستین هشدار و اقدام مشترک اسرائیل و ناتو به جمهوری اسلامی ایران بوده است؟



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy