Wednesday, Feb 1, 2023

صفحه نخست » راه حل من برای حل مسئله‌ی اسرائیل و فلسطین

zeidabadi.jpgاحمد زیدآبادی - احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل منطقه با انتقاد از سیاست‌های ایران در مواجهه با مسئله‌ی فلسطین درباره‌ی راه‌حل این موضوع گفت: یک راهش این است که بگویید همه‌اش یک‌ کشور بشود (از رود تا دریا) و همه هم رای مساوی پیدا کنند. من خودم طرفدار این هستم که از رود تا دریا یک کشور شود و همه‌ی عرب‌ها، یهودی‌ها، مسیحی‌ها حق رای مساوی داشته باشند.

به‌گزارش انصاف نیوز، آقای زیدآبادی در گفت‌وگویی با برنامه‌ی اینترنتی «ویرگول پلاس» که در آذر ۱۴۰۱ منتشر شده می‌گوید: اینکه بگویید می‌خواهم اسرائیل را نابودش کنم. اولا از چه راهی می‌خواهی نابودش کنی؟ چطور می‌خواهی این کار را کنی؟ نابودی اسرائیل به منزله‌ی تقریباً هفتاد تا هشتاد میلیون کشته در خاورمیانه است. نکته‌ی بعد اینکه در آنجا بیست درصد فلسطینی هستند، آنها که در داخل هستند، در همسایگی‌اش چهار تا پنج میلیون جمعیت دارد.‌ اینکه می‌گویند حیفا را با خاک یکسان می‌کنند نصف جمعیت آن عرب‌های مسلمان یا مسیحی هستند این را چطور می‌خواهی نابود کنی؟!

متن کامل اظهارات این تحلیلگر سیاسی پیرامون مسئله‌ی فلسطین را می‌توانید در ادامه بخوانید؛ فیلم این گفت‌وگو نیز در پایان این مطلب قابل مشاهده است.

«کسی نگفته اسرائیل را به رسمیت بشناسید؛ عربستان و خیلی از کشورهای عربی هم به رسمیت نشناخته‌اند. بحث درباره‌ی اسرائیل این است که یک موجودیتی شکل گرفته است؛ چه این مشروع باشد، چه نامشروع به هر حال این موجودیت شکل گرفته. من یک بار هم بحث می‌کردم گفتم که مگر نمی‌گویید نامشروع است، خب اصلا نامشروع است، مگر بچه‌ای که نامشروع به دنیا می‌آید می‌توانید بروید بکشید؟! نباید آن موقع اجازه می‌دادند که به وجود بیاید. الان آنها هفتاد سال است که در آنجا هستند، زاد و ولد کردند، بچه‌هایشان به دنیا آمدند، چه کارشان کنید؟ می‌خواهید به کجا دیپورتشان کنید؟!

آن کسی که به این موضوع انتقاد دارد این است که بحث سیاست «نابودی اسرائیل» برای زمان جنگ سرد بوده است که خیلی از گر‌وه‌های چپ هم آن را در جهان مطرح می‌کردند، خود سازمان آزادیبخش فلسطین هم مطرح می‌کرد. در آن دوره، این هزینه‌ای نداشت. انقلاب ایران هم به واسطه‌ی همان فضا این را گفت، آن موقع هم مسئله‌ای نبود. اما یک اتفاقی در دنیا افتاده، شوروی از بین رفت و بعد این مسئله مطرح شد که آیا در اینجا صلحی مطرح شود یا نه؟

اصلا لازم نیست اسرائیل را به رسمیت بشناسید، بحث بر سر این است که می‌خواهید با این چه کار کنید؟ چند راه بیشتر ندارید؛ یکی اینکه بگویید می‌خواهم نابودش کنم. اولا از چه راهی می‌خواهی نابودش کنی؟ چطور می‌خواهی این کار را کنی؟ نابودی اسرائیل به منزله‌ی تقریباً هفتاد تا هشتاد میلیون کشته در خاورمیانه است. نکته‌ی بعد اینکه در آنجا بیست درصد فلسطینی هستند، آنها که در داخل هستند، در همسایگی‌اش چهار تا پنج میلیون جمعیت دارد.‌ اینکه می‌گویند حیفا را با خاک یکسان می‌کنند نصف جمعیت آن عرب‌های مسلمان یا مسیحی هستند این را چطور می‌خواهی نابود کنی؟!

ثانیا، می‌گویند از نظر فیزیکی نمی‌خواهیم آنجا را نابود کنیم یا آنطور که جمال عبدالناصر گفت آنها را در دریا بریزم. پس می‌خواهید چه کار کنید؟

یک راه حل این است که اینها کرانه‌ی باختری را اشغال کردند و نمی‌خواهند از این اشغالگری دست بردارند، سازمان ملل هم می‌گوید در ازای تامین امنیت‌شان باید دست از اشغالگری بردارند شما بیایید از همین حمایت کنید. هم اسرائیل مخالف این است و هم دنیا موافق این؛ پس ابزاری می‌شود که فشاری هم روی اسرائیل وارد کنید. راه دیگر این است که بگویید همه‌اش یک‌ کشور بشود (از رود تا دریا) و همه هم رای مساوی پیدا کنند. من خودم طرفدار این هستم که از رود تا دریا یک کشور شود و همه‌ی عرب‌ها، یهودی‌ها، مسیحی‌ها حق رای مساوی داشته باشند.

ایران برای مردم خودش حاضر نیست برای مسائل کوچک هم رفراندوم برگزار کند بعد از اسرائیل می‌خواهید بگوید تمام یهودی‌هایی که غربی بودند به سر جایشان برگردند، همه‌ی فلسطینی‌ها و آوارگان فلسطینی هم به آنجا بیایند بعد رفراندوم برگزار شود!؟ یهودی‌هایی که ریشه‌ی فلسطینی دارند شاید با تمام نواده‌هایشان ۵۰۰هزار نفر هم نشوند. یعنی می‌شود پانصدهزار نفر در برابر ده تا یازده میلیون نفر، با این وضع تن به رفراندوم بدهد؟!

من می‌گویم فلسطین دو راه حل دارد، هر راهی را که خود فلسطینی‌ها بپذیرند اجرا شود. آنها می‌گویند ما می‌خواهیم یک کشور مستقل داشته باشیم که پایتختش هم بیت المقدس شرقی باشد و در مرزهای ۱۹۶۷؛ ولی در اسرائیل یک جریان‌های بسیار تند و نژادپرست هستند که با این مخالفند و شهرک‌سازی‌ها را گسترش می‌دهند. شما باید این را در جهان مورد توجه قرار دهید که اسرائیل تحت فشار قرار بگیرد. وقتی می‌روی می‌گویی اسرائیل باید نابود شود چه کسی حرف تو را می‌پذیرد؟! همه در واکنش می‌گویند نگاه کنید می‌خواهند هولوکاست راه بیندازند اما اگر بروی بگویی این شهرک‌ها چرا ساخته شده است واکنش‌ها متفاوت خواهد بود.

الان خیلی از کشورهای عربی هم اسرائیل را به رسمیت نشناخته‌اند، پشت پرده‌اش را کاری ندارم اما روی پرده و به طور رسمی اسرائیل را به رسمیت نشناخته‌اند، اصلا بحث به رسمیت شناختن نیست، بحث پیدا کردن یک راه حل عملی است که هم از رنج فلسطینی‌ها بکاهد و هم به نفع‌شان باشد. سیاست جمهوری اسلامی سبب آن شده که گسترش شهرک‌ها ادامه پیدا کند، توجه از این جنایت بشری به جاهای دیگر منتقل شود و کل اعراب هم بروند با اینها دوست شوند.

فلسطین قربانی یک سیاستی شده که نمی‌دانم به چه دلیل روی آن پافشاری می‌کنند. الان ما برای فلسطینی‌ها چه کردیم؟ این شهرک‌ها همینطور دارد گسترش پیدا می‌کند و الان هم که دولتی آمده که اساساً حقی برای فلسطینی‌ها قائل نیست. همین بهترین امکان است که آن را روی میز بین‌الملل بگذارید که اینجا دارد ستمی اتفاق می‌افتد و این هم عوارضش است. ولی وقتی همه‌ی اینها را نادیده بگیری و بگویی من کاری به جزییات ندارم و آن کلا باید نابود شود چه کسی حرفت را می‌خواند؟! آن که آنجا کشته می‌شود هم حرف تو را قبول ندارد. عرفات که دیگر رهبر ملی آنجاست، چند بار باید می‌گفت دست از سر ما بردارید و دارید برای ما دردسر تولید می‌کنید؟!»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy