Sunday, Feb 5, 2023

صفحه نخست » افشاگری وال استریت ژورنال از "برنامه جدید پهپادی" جمهوری اسلامی

pahpad.jpgوال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های یک کشور همسو با آمریکا جزئیات جدیدی از همکاری در حال پیشرفت مسکو و تهران برای ساخت کارخانه جدیدی در روسیه فاش کرد که پهپادهای طراحی ایران را تولید خواهد کرد.

بر اساس این گزارش که روز یکشنبه شانزدهم بهمن منتشر شد، این کارخانه می‌تواند دست‌کم ۶ هزار پهپاد طراحی شده از سوی ایران برای استفاده در جنگ اوکراین بسازد.

وال استریت ژورنال تاکید کرده که این خبر، تازه‌ترین نشانه از تعمیق روابط و همکاری میان جمهوری اسلامی و روسیه است.

این مقام‌ها که نام آنها و همچنین کشورشان اعلام نشده، به این روزنامه آمریکایی گفتند که یک هیات بلندپایه از جمهوری اسلامی در اوایل ژانویه، به روسیه سفر کرد تا از مکانی که برای تاسیس چنین کارخانه‌ای در نظر گرفته شده، بازدید کنند و جزئیات آن را بررسی کنند.

این منابع افزودند که تهران و مسکو قصد دارند یک نوع پهپاد تندروتر بسازند که می‌تواند چالش جدیدی را برای پدافند هوایی اوکراین ایجاد کند.

در ماه دسامبر گذشته، کاخ سفید هشدار داده بود که مسکو و تهران در حال بررسی ایجاد یک خط مشترک تولید پهپاد در روسیه هستند.

اکنون مقام‌های کشور همسو با آمریکا فاش کرده‌اند که در روز پنجم ماه ژانویه، مقام‌های جمهوری اسلامی از شهر یلابوگا در روسیه که حدود ششصد مایلی شرق مسکو قرار دارد، بازدید کرده‌اند و مذاکرات جمهوری اسلامی و روسیه به برنامه‌های ملموس تبدیل شده است.

بر اساس اطلاعات این مقام‌ها، ریاست هیات ایرانی بر عهده عبدالله محرابی، رئیس سازمان جهاد تحقیقاتی و خودکفایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران و همچنین قاسم دماوندیان مدیر اجرایی شرکت صنایع هوایی قدس بوده است.

این شرکت از نظر آمریکا، یک سازنده کلیدی در ساخت پهپادهای ایرانی است.

هنوز مقام‌های جمهوری اسلامی یا روسیه به این گزارش وال استریت جورنال واکنشی نشان نداده‌اند.

پیشتر مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که تهران تاکنون صدها پهپاد را به مسکو ارائه کرده تا روسیه آنها را در جنگ خود علیه اوکراین به کار بگیرد.

دولت جو بایدن هشدار داده که روسیه و جمهوری اسلامی در حال توسعه یک «مشارکت دفاعی تمام‌عیار» هستند.

همچنین کاخ سفید اعلام کرده که مسکو در حال آموزش خلبانان ایرانی برای به پرواز درآوردن جنگنده‌های روسی است و قصد دارد تا پایان سال میلادی جاری این جنگنده‌ها را به تهران ارسال کند.

هنوز مقام‌های اوکراینی به این گزارش وال استریت ژورنال واکنشی نشان نداده‌اند، اما پیشتر پیشتر میخاییلو پودولیاک، مشاور رییس‌جمهوری اوکراین، خواستار نابودی کارخانه‌های تولید پهپاد و موشک در ایران و بازداشت تامین‌کنندگان تجهیزات برای آن‌ها شده بود.

کی‌یف و کشورهای غربی، بارها تایید کرده‌اند که جمهوری اسلامی پهپاد لازم را برای روسیه به منظور استفاده از آنها در جنگ علیه اوکراین تامین کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy