Monday, Feb 6, 2023

صفحه نخست » زلزله مهیب ۷.۸ ریشتری ترکیه + کارشناسی که این رویداد را سه روز قبل پیش‌بینی کرده بود

quake.jpgاخبار تکمیلی:

صدای آمریکا - با افزایش تعداد کشته‌شدگان زلزله در جنوب ترکیه و شمال غربی سوریه، به بیش از «سه هزار و هفتصد نفر»، اوایل شب سه‌شنبه، مملو از فریاد مردمی بود که هنوز زیر آوار گرفتارند. آب و هوای سرد زمستانی، جستجوها را برای یافتن بازماندگان با مشکل مواجه کرده است.

بامداد روز دوشنبه ۱۷ بهمن، زلزله‌ای به بزرگی ۷.۸ درجه در مقیاس امواج درونی زمین قسمت‌هایی از جنوب ترکیه و شمال غربی سوریه را لرزاند.

این زلزله تا لحظه تنظیم این خبر حداقل «سه هزار و هفتصد» کشته و هزاران مجروح به جا گذاشته و تخمین زده می‌شود که شاید هزاران نفر هنوز زیر آوار باشند.

***

یک کارشناس هلندی زلزله ترکیه را سه روز قبل از وقوع پیش‌بینی کرده بود

ایندیپندنت فارسی - فرانک هوگربیتس، پژوهشگری که در سازمان سنجش هندسه منظومه شمسی هلند کار می‌کند، سه روز پیش در توییتی از وقوع زمین‌لرزه در ترکیه خبر داده بود

فرانک هوگربیتس، پژوهشگری که در سازمان سنجش هندسه منظومه شمسی (SSGEOS) در هلند کار می‌کند، نیز در ۳ فوریه ۲۰۲۳، زلزله ترکیه را سه روز قبل از وقوع پیش‌بینی کرده بود.

هوگربیتس در صفحه توییترش نوشت: «دیر یا زود زلزله‌ای به بزرگای ۷.۵ در این منطقه (جنوب به مرکز ترکیه، اردن، سوریه، لبنان) رخ خواهد داد.»

eq.jpgقضیه این پیش‌بینی چیست؟

پس از اینکه پیش‌بینی فرانک هوگربیتس در رسانه‌های اجتماعی به‌طور گسترده منتشر شد، او در واکنش به زلزله‌ای که در ۶ فوریه در ترکیه رخ داد، نوشت: «همان‌طور که پیش‌تر گفتم، دیر یا زود در این منطقه رخ می‌داد، مشابه سال‌های ۱۱۵ و ۵۲۶. همیشه پیش از این زمین‌لرزه‌ها یک هندسه سیاره‌ای مهم مشاهده می‌شود، همان‌طور که در ۴ و ۵ فوریه دیدیم.»

در پیش‌بینی دیگری، سرکان ایچلی، کارشناس زمین‌شناسی معدن، علوم زمین و زمین‌لرزه، در دسامبر ۲۰۲۲، به روزنامه دیلی صباح ترکیه گفت زلزله بزرگی در منطقه دریای مرمره رخ می‌دهد.

ایچلی پیش‌بینی کرده بود که این زمین‌لرزه استانبول و منطقه اژه را تکان خواهد داد. اما او گفته بود بزرگای این زلزله بیش از ۷ نخواهد بود زیرا زمین‌لرزه‌های گولجوک در سال‌های ۱۹۶۳ و ۱۹۹۹ از فشار و تنش زمین در منطقه مرمره به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاسته است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

او در گفت‌و‌گو با دیلی صباح توضیح داد برای اندازه‌گیری شدت زمین‌لرزه، «باید میزان لغزش سالانه گسل، دوره تکرار زمین‌لرزه و بزرگ‌ترین زلزله‌ای را که ایجاد کرده است بدانید، و آن را با فرمول‌های مختلف تجزیه و تحلیل کنید».

هندسه سیاره چه می‌گوید؟

سازمان سنجش هندسه منظومه شمسی (SSGEOS) تقارن‌های سیاره‌ای را با زمین‌لرزه مرتبط می‌داند و در این زمینه می‌گوید: «اولین نشانه که هندسه‌ای خاص در منظومه شمسی ممکن است زمین‌لرزه‌های بزرگ‌تری ایجاد کند در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۴ به دست آمد، وقتی سه زلزله به بزرگای ۶ در جنوب اقیانوس آرام رخ داد و در پی آن سه زلزله دیگر که بزرگ‌ترین آن‌ها به ۷.۹ رسید در شمال اقیانوس آرام به وقوع پیوست، و همه آن‌ها به فاصله چند ساعت اتفاق افتاد.»

خبر پیشین در همین زمینه:

نهادهای امدادرسانی می گویند که همزمان با عملیات خا‌ک‌برداری و جستجوی هزاران ساختمان ویران شده، تعداد تلفات افزایش خواهد یافت.

فواد اوکتای، معاون رئیس‌جمهور ترکیه، گفت که چنین فاجعه‌ای «هر صد سال یکبار ممکن است رخ دهد.»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، با اعلام «یک هفته عزای عمومی» در این کشور گفت: «به‌دلیل ادامه عملیات خاک‌برداری و تجسس در مناطق زلزله‌زده هنوز نمی‌دانیم که تعداد دقیق تلفات چقدر خواهد بود.»

همچنین به گزارش ایرنا، شش تیم از ایران در قالب تیم‌های «جست‌وجو، امداد و نجات، درمان اضطراری و مدیریت هماهنگی عملیات» برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله ترکیه به این کشور اعزام می‌شوند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در توییتر خود نوشت: «از تلفات جانی و ویرانی ناشی از زلزله در ترکیه و سوریه عمیقاً متأسف شدم. من به تیم خود دستور داده‌ام که در هماهنگی با ترکیه به نظارت دقیق اوضاع ادامه داده و هرگونه کمک لازم را ارائه دهد.»

دولت اسرائیل نیز اولین هواپیمای شامل کمک‌های بشردوستانه را به ترکیه ارسال کرد.

آلمان نیز از ارسال کمک‌های خود به این مناطق خبر داده است. نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان گفت که نهاد امداد فنی THW در حال آماده‌سازی ارسال کمک با ژنراتورهای برق اضطراری، چادر و پتو است و می‌تواند برای اردوگاه‌ها و پناهگاه‌های اضطراری، واحدهای تصفیه آب فراهم کند.

qq.jpg



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy